بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، با اشاره به مصوبه شورای عالی نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی نظارت بر اصل ۴۴، ۱۰ درصد از سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و ۵۰ درصد به شرکت‌های سهامی عام با حداقل ۱۰ هزار سهامدار و ۴۰ درصد دیگر به تعاونی‌های سهامی و فراگیر کل کشور واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: یک سیستم خوب حاکمیتی در یک باشگاه فوتبال سیستمی است که علاقمندیها و نظرات گروههای متفاوت ذی نفعان را در نظر گرفته، نیازهای عمومی و تجاری آنها را پوشش دهد. عبداللهی افزود: باشگاه فوتبال ماهیتی است که علایق زیادی در اطراف آن وجود دارد و با شبکه ای از ذی نفعان و نگرشهای گوناگون در ارتباط است که شامل هواداران، تماشاگران، بازیکنان، مربیان، رسانه ها، حامیان مالی، مدیران ورزشگاهها و برخی ذی نفعان دیگر است. خوشبختانه با این مصوبه زمینه برای تحقق این اصل مهم در صنعت فوتبال کشور مهیا می شود هر چند انتظار بر این بود حداقل ۷۰ درصد سهام در قالب تعاونی به گروههای ذینفع واگذار شود.

رئیس اتاق تعاون ایران بیان داشت: این واگذاری زمینه شفاف سازی و پاسخگویی هر چه بیشتر باشگاه‌ها را فراهم می‌کند. در واقع مشارکت و مالکیت هواداران یکی ازعوامل حیاتی در ایجاد حاکمیت خوب در باشگاه های فوتبال است.

این مقام مسئول، هواداران را هویت باشگاه ها و مایه حیات فوتبال توصیف کرد و گفت: هواداران مایه حیات فوتبال حرفه ای و هویت باشگاه ها هستند. مالکین، مربیان و بازیکنان تغییر می کنند ولی هواداران همیشه هستند. مشارکت سازمان یافته هواداران در ساختار مالکیت و فرآیند تصمیم گیری باشگاه ها می تواند به ثبات سازمانی و اقتصادی باشگاه ها کمک کرده و  باعث بهبود و ارتقای حاکمیت باشگاه ها شود. افزایش مالکین به شفافیت و پاسخگویی بهتر و مشارکت علایق ذی نفعان گوناگون  در مسائل مالی منجر می شود و چنین ساختارهای دموکراتیکی می تواند توسعه استراتژیک باشگاه را همراستای علائق باشگاه و ذی‌نفعانش قرار داده و باعث منافع مالی  فراوان شود.

رییس اتاق تعاون ایران قالب “تعاونی سهامی عام ” را قالب مناسبی برای واگذاری سهام این باشگاهها عنوان کرد و گفت:  تاسیس تعاونی سهامی عام می‌تواند فصل جدیدی را در روند گسترش سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور به صورت عام و  جمع سپاری مالکیت در باشگاه های فوتبال بطور خاص بهمراه داشته باشد.   وی با تشریح شرکت های تعاونی سهامی عام ابراز داشت: تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی‌عام است که با رعایت قانون تجارت تشکیل می شود. شرکت‌های تعاونی سهامی‌عام بیشترین مزایا را در مقایسه با شرکت‌های دیگر(تعاونی وغیرتعاونی) دارا هستند. این تعاونی ها علاوه براینکه از مزایای قانون تجارت استفاده می کند از مزایای مربوط به شرکت‌های تعاونی نیز استفاده می‌کنند.

وی بکارگیری هواداران در مالکیت باشگاه به عنوان ذی نفعان اصلی باشگاه، ارتقای تجارت و تجاری سازی در فوتبال، تامین مالی جمعی در باشگاه ها  و استفاده از ظرفیت هواداران برای ایده یابی و حل مساله در باشگاه ها را از جمله  مواهب مالکیت جمعی برای باشگاهها در قالب تعاونی های سهامی عام برشمرد.

رییس اتاق تعاون ایران و عضو شورای اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه اتاق تعاون ایران از یک سال قبل با انجام مطالعات گسترده با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران  نسبت به تهیه طرح واگذاری این باشگاهها در قالب تعاونی سهامی عام اقدام کرده و آن را  برای وزاری اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده است افزود: اتاق تعاون بر اساس طرح مذکور تشکیل هیات موسسان اولیه برای هر دو باشگاه متشکل از حداقل ۷ نفر از نمایندگان  اتاق تعاون ایران؛ وزارت ورزش و جوانان- وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی و پیشکسوتان منتخب دو باشگاه را در دستور کار قرار داده است.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  اضافه کرد: تشکیل دو تعاونی  بر پلت فرم مجازی با نامهای “شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان” و “شرکت تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان” به عنوان قالب اجرایی واگذاری مذکور مورد نظر است.

وی خاطر نشان کرد: ماهیت تعاونی ها به شکلی است که بسیاری از مشکلات غیر تعاونی را نخواهد داشت. در شرکت‌های تعاونی سهامی عام، سهم و حقوق هر یک از اعضا در شرکت و اداره آن متناسب نهایتا متناسب با  تعداد سهامی که دارد، است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تعریف مدل تعاونی بر مبنای یک تعاونی مستقر بر پلت فرم مجازی به راحتی امکان رای دادن برای همه اعضای حقیقی و حقوقی متناسب با میزان سهام موجود است. ضمنا این امکان فراهم است تا پیشکسوتان واجد شرایط یا سایر افراد مدیر و مدبر کاندیدای هیآت مدیره تعاونی شده و با رای سهامداران هوادار به عنوان هیأت مدیره انتخاب شوند.

عبداللهی با اشاره به نقش کلیدی تعاونی سهامی عام در شکل گیری سرنوشت آینده این دو تیم افزود: اتاق تعاون به عنوان متولی اصلی غیر دولتی بخش تعاون حمایت مستمر فکری و معنوی توام با نظارت عالیه بر این تعاونی ها را به منظور حفظ منافع هواداران که سرمایه های اصلی صنعت فوتبال کشور هستند به عمل آورده و در این خصوص با همکاری مشاوران زبده دانشگاهی طرحهای ابتکاری برای  برنامه آینده این باشگاه ها را تهیه و ارایه خواهد کرد که از جمله آنها می توان به خدمات هواداری (طراحی، تولید و توزیع کارت هواداری، خدمات ارزش افزوده بر بستر اینترنت و تلفن همراه، خدمات بیمه ای، مجموعه رستوران و کافی شاپ،   ارائه کالا و خدمات به هواداران با شرایط ویژه واگذاری برند (واگذاری عمومی برند، تولید اقلام هواداری) تبلیغات (تبلیغات لباس تیم، بهره‌برداری از فضاهای تبلیغاتی جانبی، ‌ پخش فوتبال و رسانه (پخش تلویزوینی و مولتی مدیا) دوره‌های آموزش فوتبال خارج کشور و طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری  اشاره کرد.