چه چیزی در انتظار گردشگری ایران است؟

70

1399/2/22

22:23


بنابر نظر متخصصان، قرن بیست و یکم سده بهره گیری از فرصت های تجاری ارزشمند در بخش های خدماتی به ویژه گردشگری است. چراکه، صنعت گردشگری باعث ایجاد اشتغال بالا و پایدار می شود.

چه چیزی در انتظار گردشگری ایران است؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از سیناپرس افزایش تعداد مقاصد گردشگری و سرمایه گذاری در بخش گردشگری در سراسر جهان به یک عامل کلیدی در پیشرفت اقتصادی-اجتماعی تبدیل شده است. زیرا موجب خلق شغل و ایجاد نهادها، درآمد صادراتی و توسعه زیرساخت ها شده است.

 

براساس گزارش ها و تحقیقات صورت گرفته در طول شش دهه اخیر، گردشگری توسعه و تنوع مستمری را تجربه کرده و به یکی از بزرگترین و پر رشدترین بخش های اقتصادی در جهان تبدیل شده است.

 

با توجه به این تغییر وضعیت، ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان برای برنامه ریزی های آینده درخصوص این صنعت نیاز به تحقیقات جامع دارد. چراکه، گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی جهان و آینده پژوهی به عنوان علم مطالعه و پیش بینی روندهای آتی در حوزه های مختلف با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. به نوعی که توسعه گردشگری را نمی توان بدون مطالعه روندهای گذشته و طراحی و تدوین برنامه هایی برای آینده تصور کرد.

 

باتوجه به اینکه انگیزه های گردشگران از سفر به مقاصد مختلف در طول سال های گذشته تغییر کرده، در حال حاضر جهان با روندهایی در گردشگری بین المللی رو به روست و آینده پژوهان حوزه گردشگری باید با پایش روندهای کنونی برای مطالعه و تحلیل روندهای آینده گردشگری از تکنیک ها و ابزارهای نوین بهره مند شوند که این موضوع در کشور ما نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

از این رو، در سال های اخیر علیرغم مشکلات موجود، سازمان های متولی این امرسعی کرده اند وضعیت گردشگری را توسعه بخشند، اما توجه به این نکته ضروری است که سیاستگذاری ها باید به گونه ای باشند که نگرش آینده نگرانه دراین صنعت در نظر گرفته شود.

 

بر این اساس در پژوهشی تحت عنوان «روندهای صنعت گردشگری ایران» که توسط مسعود سلمانی از موسسه آموزش عالی طلوع مهر انجام گرفته، ضمن بررسی روندهای گردشگری جهان، با روش ها و تکنیک های آینده پژوهی و با استفاده از

 

آمار و ارقام و بررسی روندهای گردشگری جهانی، سعی کرده روندهای صنعت گردشگری ایران را برای سال های آینده شناسایی و عوامل محتمل تاثیرگذار برآینده این صنعت درکشور رابررسی کند.

 

با توجه به دورنمای آینده صنعت گردشگری و با توجه به اسناد بالادستی درخصوص این صنعت که جایگاهی بالا برای آن درنظر گرفته است. همچنین با تاکید بر سوابق میراث فرهنگی کهن و جاذبه های طبیعی بی شمار، ظرفیت های صنعت گردشگری کشور، سابقه دیرینه این صنعت و ظرفیت معرفی فرهنگ اسلامی ایران باعث شده نگاه آینده نگری درباب گردشگری در کشورافزایش پیدا کند.

 

با توجه به موضوع این پژوهش و با یک بررسی اجمالی درمی یابیم که اکنون چشم انداز توسعه ایران اسلامی در مسیرتوسعه بسترهای اجرایی به منظور حصول به دستاوردهای لازم مهیاست و در عرصه صنعت گردشگری نیز کشور به دنبال توسعه است و برنامه ریزان امر سعی دارند در خصوص جذب گردشگر درمسیری شتابان به پیش روند.

 

با توجه به این موضوع، این امر نیاز به یک تحقیق جامع و گسترده دارد. به ویژه تحقیقی که بتواند با توجه به چشم انداز توسعه ایران وروندهای گردشگری مسیر برنامه ریزی را برای برنامه ریزان مشخص کند تا نتیجه قطعی و کاربردی حاصل شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو