کروناویروس با مدفوع افراد مبتلا دفع می شود؟

45

1399/2/22

22:23


یک متخصص اطفال گفت: برای تشخیص بیماری کرونا در افراد چندین روش تشخیصی وجود دارد که برای رسیدن به نتیجه قطعی باید مجموعه شواهد اپیدمی را در نظر گرفت.

کروناویروس با مدفوع افراد مبتلا دفع می شود؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از سیناپرس  دکتر شهناز آرمین متخصص اطفال در گفتگو با سامانه 4030 افزود: دو روش مختلف برای تشخیص بیماری وجود دارد، روش اول PCR است که در آن یا از قسمت بینی و نازوفارنکس یا از حلق نمونه برداری می شود.

وی توضیح داد: روش دیگری هم وجود دارد که البته در بچه ها کمتر استفاده می شود، در این روش از آب دهان بچه ها به صورت قرقره کردن یا نمونه دهانی، نمونه برداری می شود.

این متخصص تصریح کرد: بنابر گزارش ها،چون کروناویروس با مدفوع افراد مبتلا به بیماری کرونا دفع می شود، تست PCR در مدفوع هم از افراد مشکوک می توان گرفت که البته در کشور ما خیلی از این روش استفاده نمی شود.

آرمین گفت: راه دیگر تشخیص بیماری استفاده از روش سرولوژی است که هنوز کیت استانداری که بتوانیم بگوییم حساسیت لازم را دارد و مخصوص سارس کووید-19؛ باشد، فعلا در بازار وجود ندارد ولی در روش سرولوژی مثبت بودن آنتی بادی IGM نشان می دهد فرد با ویروس تماس داشته است.

وی تصریح کرد: مثبت بودند IGG هم نشان می دهد که بیمار از دوران حاد بیماری عبور کرده است، اما با این حال هیچکدام از این روش ها حساسیت لازم را نداشته و روشی اختصاصی برای این نتایج نیست. بنابراین بهترین روشی که می تواند ما را به نتیجه مشخص درباره بیماری کووید-19 برساند، PCR است.

آرمین معتقد است: گرچه توصیه می شود حداقل دو نمونه PCR همزمان در یک وعده هم از نازوفارنکس و هم از حلق گرفته شود ولی PCR هم می تواند در مواردی منفی کاذب دیده شود .

وی اظهار کرد: بنابراین باید از مجموعه شواهد اپیدمی مانند اینکه فرد با بیماری تماس داشته، در خانواده کسی بیمار بوده، اسکن ریه درگیری نشان کرونا را نشان می دهد یا علایم خود فرد چگونه است، نتیجه گیری کرد که فردی بیماری است یا خیر.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو