جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)


منبع: سماتک

566

1398/4/8

02:46


جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

جدول غذاهای کالری منفی

غذاهای کالری منفی برای لاغری و کاهش وزن بسیار موثر هستند اما شما باید در ابتدا با جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری آشنا شوید و بدانید کدام مواد غذایی کالری منفی دارند؟ در ادامه این مقاله سایت سماتک لیست مواد غذایی کالری منفی برای لاغری و کاهش وزن را بیان کرده است و شما عزیزان می توانید با انتخاب رژیم غذایی کالری منفی به کاهش وزن و لاغری دست یابید. درست است که غذاهای کالری منفی، مفهومی محبوب در بین مردم و در دنیای کاهش وزن است، اما هنوز شواهد علمی مبنی بر صحت این موضوع یافت نشده. بهرحال، هنوز هم بهترین انتخاب برای میان‌وعده‌های شما، همان مواد غذایی اصطلاحا کالری منفی هستند.

 

ادعای غذاهای کالری منفی اینگونه است که با خوردن غذاهای کالری منفی که برای جویدن، هضم و سوخت و ساز آن مصرف می کنید بیشتر است از کالری که خود غذا داشته است. یعنی تنها با خوردن مواد غذایی کالری منفی نه تنها کالری نمی گیرید بلکه دچار کمبود کالری هم می شوید. تئوری این ادعا به عقل جور در می آید، اما در واقع، به این شکل که گفته می شود هم نیست. هیچ تحقیقی انجام نشده که بگوید جدول غذاهای کالری منفی به این شکل کار می کنند، اما این بدان معنا نیست که دیگر غذاهای کالری منفی را نخورید، بیشتر جدول مواد غذایی و غذاهای کالری منفی برای لاغری بسیار سالم هستند. فقط انتظار نداشته باشید که با خوردن چنین غذاهایی دچار کمبود کالری شوید. حقیقت این است که بدن برای تبدیل غذاها به انرژی نیروی خیلی کمی صرف می کند. حتی اگر غذاهای کالری منفی آنگونه که گفته شد کار کنند مقدار انرژی و کالری که از دست می دهید رقم بالایی نیست. خبر خوب اینکه غذاهای کالری منفی برای لاغری و کاهش وزن سرشار هستند از آب و فیبر و کالری پایینی دارند. این یعنی می توانند با مقدار کمی کالری سیرتان کنند.

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

کدام مواد غذایی کالری منفی دارند

مواد غذایی کالری منفی برای لاغری امروزه بسیار پرطرفدار شده اند که اگرچه مواد غذایی کالری منفی واقعیت ندارد اما غذاهایی که کالری نزدیک به صفر دارند، در واقع کمتر از مقدار مورد انتظار ما انرژی تولید می‌کنند به این دلیل که بدن برای هضم این مواد غذایی کالری منفی نیز انرژی مصرف می‌کند. خوردن غذاهای کالری منفی ایده خوبی است، چه به کالری منفی بودن شان اعتقاد داشته باشید چه نداشته باشید اینها سرشار از مواد مغذی هستند و در این نوشتار سایت سماتک شما را با بهترین مواد غذایی کالری منفی برای کاهش وزن آشنا خواهد کرد. با این حال برخی از افراد چاق به دام تفکرات غلط می افتند و فکر می کنند غذاهای کالری منفی انرژی زیادی مصرف می کنند پس می توانند بیشتر از غذاهای پر کالری بخورند که نتیجه چنین تفکری شکست خوردن در راه لاغری و کاهش وزن است. هر جا ادعا شد که مواد غذایی کالری منفی برای لاغری مناسب هستند و می توانند چربی سوزی کنند و یا سرعت سوخت و ساز را بالا ببرند ممکن است صحیح نباشد و شما باید هر غذایی را به اندازه کافی بخورید تا لاغر شوید. خوردن مواد غذایی کالری منفی برای لاغری که سرشار از مواد مغذی هستند ایده خیلی خوبی برای کاهش وزن است اما لاغر شدن و سلامت کلی بدن شاخص های فراوان دیگری دارد. خوردن کدام مواد غذایی کالری منفی دارند نمی تواند جای ورزش کردن یا دیگر شاخص های سبک زندگی سالم برای لاغری و کاهش وزن را بگیرد.

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

سبزیجات و میوه های کالری منفی برای لاغری

در این بخش شما را با لیست سبزیجات و میوه های کالری منفی برای لاغری و کاهش وزن بیشتر آشنا خواهیم کرد. این مواد غذایی کالری منفی که اصطلاحاً دارای کالری صفر هستند، بیشتر از آنچه برای شما انرژی تأمین می‌کنند، برای هضم شدنشان انرژی نیاز دارند. بنابراین می‌توانید بدون اینکه با خوردن یک بسته چیپس عذاب وجدان بگیرید، شکم تان را از سبزیجات و میوه های کالری منفی پر کنید تا هوس هله هوله خوردن تان فروکش کند. در ادامه با جدول سبزیجات و میوه های کالری منفی آشنا خواهید شد.

کرفس
پرتقال
توت فرنگی
نارنگی
گریپ فروت
هویج
زردآلو
کاهو
گوجه فرنگی
خیار
هندوانه
گل کلم
سیب
فلفل تند
و کدو سبز

بخاطر داشته باشید که اگر رژیم غذایی تان را به این جدول مواد غذایی کالری منفی محدود کنید، شاید دچار سوء تغذیه شوید، بنابراین همیشه به حفظ یک رژیم غذایی متعادل فکر کنید. اما وقتی که زمان میان وعده فرا رسید، لیست سبزیجات و میوه های کالری منفی برای لاغری و تناسب اندام باید انتخاب اول شما باشند.

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

غذاهای کالری منفی برای لاغری

غذاهای کالری منفی خوشمزه بسیار زیادی وجود دارند که کالری آنها بسیار کم و صفر است و برای لاغری و کاهش وزن مناسب هستند. بیشتر غذاهای کالری منفی برای لاغری را میوه ها و سبزیجات تشکیل می‌دهند که به غیر از کم کالری بودن مزایای دیگری دارند، برای مثال غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند که برای سلامتی بدن شما ضروری است. خوردن غذاهای کالری منفی به شکل متنوع و با کمترین کالری، بیشترین مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند. برای اینکه لیست غذاهای کالری منفی برای لاغری داشته باشید در ادامه سایت سماتک جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری را آورده است.

 

گوشتابه

گوشتابه یا سوپ آبکی معمولا با آب، استخوان، گوشت گاو، مرغ، ماهی، غلات یا سبزیجات تهیه می‌شود و در لیست غذاهای کالری منفی قرار گرفته است. این مواد را با حرارت ملایم و به آرامی می‌پزند. این عصاره لذیذ گوشتابه را یا به تنهایی مصرف می‌کنند یا از آن در تهیه سوپ و آش و خوراک استفاده می‌کنند. بسته به نوع گوشتابه و اینکه با چه موادی تهیه می‌شود، یک فنجان گوشتابه یا ۲۴۰ میلی‌لیتر، بین ۷ تا ۱۲ کالری دارد و در جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری آمده است.

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

کدام میوه کالری منفی دارد

میوه های کالری منفی برای لاغری عبارتند از: سيب، گريپ فروت، پرتقال، توت فرنگی، نارنگی، آناناس، مانگو، آلو، زغال اخته، طالبی و گرمک، لیمو ترش، انبه، پرتقال، هلو، تمشک، گوجه فرنگی و هندوانه که در این بخش از سایت سماتک شما را با جدول میوه هایی که کالری منفی دارند و برای لاغری مناسب هستند آشنا می کنیم.

 

هندوانه

هندوانه میوه ای بسیار پرآب و محبوب است که هندوانه کالری منفی دارد. هندوانه میوه ای لذیذ که در تابستان در همه‌ی خانه‌ها پیدا می‌شود و از آن گاهی در تهیه سالاد همراه با نعناع و پنیر فتا استفاده می‌شود. این میوه، غنی از ویتامین C است و به غیر از این ویتامین، مواد مغذی بی‌شماری دارد. یک فنجان یا ۱۵۲ گرم از هندوانه، ۴۶ کالری دارد که در لیست مواد غذایی کالری منفی برای لاغری قرار گرفته است.

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

آیا سیب کالری منفی دارد

سیب کالری منفی دارد؟ بله یکی از میوه‌های بسیار مغذی و البته محبوب کالری منفی سیب است که همیشه در هر فصلی از سال و در خانه‌ی همه ما پیدا می‌شود. یک فنجان سیب خرد شده معادل ۱۲۵ گرم، در حدود ۵۷ کالری و تقریبا ۳ گرم فیبر غذایی دارد. از آنجایی که بدن شما برای گوارش سیب به انرژی نیاز دارد، کالری میانگین فراهم‌شده توسط این میوه، بسیار کمتر از آن مقداری است که گزارش می‌شود.

 

توت فرنگی

توت فرنگی یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر دنیا است که در جدول مواد غذایی کالری منفی برای لاغری قرار دارد؛ توت فرنگی میوه کالری منفی است که در درست کردن دسرها، شیرینی‌ها و مربا و مارمالاد کاربرد دارد و ظاهرش بسیار زیبا و اشتها برانگیز است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف توت فرنگی کالری منفی دارد و می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های مزمن مثل سرطان و بیماری‌های قلبی حفاظت کند. یک فنجان یا ۱۵۲ گرم از توت فرنگی، کمتر از ۵۰ کالری دارد.

 

پرتقال یافا

پرتقال یافا نوعی نارنگی کوچک است که آن را بیشتر به خاطر مقدار زیاد ویتامین سی می‌شناسند. یک عدد پرتقال یافا به وزن ۷۴ گرم، ۶۰ درصد از نیاز بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند و فقط ۳۵ کالری منفی دارد.

 

پاپایا

میوه پاپایا کالری منفی دارد و میوه نارنجی با دانه‌های سیاه و شبیه به طالبی است و معمولا در مناطقی با آب‌وهوای استوایی رشد می‌کند. مقدار ویتامین A در این میوه بالاست و منبعی عالی برای پتاسیم است. یک فنجان یا ۱۴۰ گرم پاپایا، فقط ۵۵ کالری دارد.

 

گریپ فروت

گریپ فروت کالری منفی دارد و یکی از لذیذترین و مفیدترین میوه های کالری منفی در بین مرکبات است. این میوه با کالری صفر را به تنهایی می‌توان استفاده کرد، ولی در درست کردن سالادها و غذاها ممکن است، مورد استفاده قرار بگیرد. برخی عناصر موجود در گریپ فروت، به کاهش سطح کلسترول و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. نصف یک گریپ فروت معادل ۱۲۳ گرم، ۵۲ کالری دارد. گریپ فروت از لحاظ فنی یک میوه کالری منفی است اما شایان ذکر است که به دلایل دیگری که به زودی از آنها مطلع می شوید بسیار خوراکی مهمی است. برای شروع باید اشاره کرد که همچنان گریپ فروت یک ماده غذایی کم کالری بوده که به ازای هر پیمانه دارای ۷۴ کالری می باشد. اما بهترین قسمت گریپ فروت، محتوی ماده نارنجینین است. نارینجینین یک آنتی اکسیدان می باشد که طعم تلخ گریپ فروت به دلیل وجود این آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان باعث شکست چربی در کبد می شود. بنابراین به عنوان بخشی از استراتژی لاغری و کاهش وزن، گنجاندن گریپ فروت در رژیم غذایی کالری منفی برای لاغری طبق دستور پزشک باید باشد.

 

لیمو ترش

از خلال پوست لیمو ترش و از آب لیمو برای طعم‌ دار کردن آب، سس سالاد و انواع غذا و نوشیدنی و چاشنی استفاده می‌کنند که لیمو ترش در لیست مواد غذایی کالری منفی قرار دارد. البته این میوه زیبا و اشتهابرانگیز، چیزی فراتر از یک طعم دهنده و چاشنی ساده است. به گزارش سماتک تحقیقات نشان می‌دهد که آبلیمو دارای ترکیباتی است که می‌تواند به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند و با بیماری‌های مختلف در بدن مبارزه یا از بروز آنها پیشگیری کند. حدود ۳۰ گرم از لیمو یا آبلیمو، فقط ۸ کالری دارد.

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

سبزیجات کالری منفی برای لاغری

تقریباً تمام سبزیجات کالری منفی دارند و برای لاغری خوب است و اکثر سبزی ها کالری منفی دارند. شما می توانید هرچقدر می خواهید از سبزیجات کالری منفی برای لاغری استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که استفاده کردن از ۳۰۰ کالری با ارزش از سس های روغنی سالاد تمامی این معادلات را تغییر می دهد. اگر چه سبزی کاهو به تنهایی کالری منفی محسوب می شود، اما به همراه سس سالاد قطعاً اینگونه نیست. در واقع سس های سالاد اغلب مملو از روغن سویای کم ارزش و همچنین MSG می باشند. MSG یا مونو سدیم گلوتامات یک ماده شیمیایی تقویت کننده طعم است و با آسیب های مغز و اعصاب و چاقی در ارتباط است. از این ماده برای طعم دادن به سس استفاده می کنند. مهمترین سبزیجات کالری منفی برای لاغری عبارتند از: کدو، کلم، اسفناج، شلغم، کلم برگ، کرفس، فلفل قرمز، خيار، سير، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم گل، لوبيا سبز، پياز، گوجه فرنگی، پيازچه، تره فرنگی که در ادامه در مورد همه انها بحث خواهیم کرد.

 

انواع ترب

ترب کالری منفی دارد و در واقع ریشه خوراکی گیاهان مختلف هستند که بافتی ترد و طعمی همراه با کمی تندی دارند. انواع ترب در رنگ‌های مختلفی وجود دارند ولی ترب قرمز از بقیه رایج‌تر بوده و برای لاغری مناسب است. ترب دارای خواص غذایی زیادی است و بسیاری از مواد لازم برای بدن را تأمین می‌کند و درعین‌حال، یک فنجان یا ۱۱۶ گرم ترب، فقط ۱۹ کالری دارد.

 

خیار

خیار کالری منفی دارد و یکی از سبزیجات کالری منفی برای لاغری است که در هر سالادی پیدا می‌شود. از خیار همراه با میوه‌ها و سبزیجات دیگر برای درست کردن  شربت ها نیز استفاده می‌کنند. از آنجایی‌که بیشتر مواد تشکیل دهنده خیار از آب است، کالری بسیار کم و نزدیک به صفر دارد. یک فنجان خیار یا ۵۲ گرم از آن، فقط ۸ کالری دارد.

 

خیارشور

آیا خیارشور کالری منفی دارد؟ شما می دانید که خیارشور در واقع از خیار تهیه شده است و خیار به خودی خود در جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری می باشد. یک پیمانه خیار حاوی ۱۶ کالری می باشد. آیا به این معنی است که یک پیمانه خیارشور نیز دارای ۱۶ کالری است؟ باید گفت که اینطور نیست، زیرا باید توجه داشته باشید که برخی از تولید کنندگان خیارشور از مقداری شکر در دستور تهیه آن استفاده می کنند. تنها خیارشورهایی که در سرکه، آب و ادویه تهیه شده اند بدون کالری می باشند اما اکثر خیارشورهای امروزه حاوی مقادیری شکر نیز می باشند. اما بطور معمول تنها مقداری اندک کالری به غذا افزوده می شود، به عنوان مثال هر پیمانه خیارشور شکر دار دارای ۱۷ کالری می باشد. بنابراین هنوز هم خیارشور از خوراکی های کالری منفی محسوب می شود. پس اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید و به لاغری فکر می کنید می توانید هر چقدر که می خواهید خیارشور میل کنید. از طرف دیگر وقتی از خیارشور به عنوان ماده غذایی کالری منفی برای لاغری صحبت می شود منظور سایر ترشیجات نظیر ترشی کلم و کیمچی نیز می باشد.

 

کلم برگ یا کلم کالی

کلم برگ در جدول سبزی های کالری منفی قرار دارد و با برگ های سبزی که دارد در سال‌های اخیر به خاطر خواص بی‌شمارش، بسیار رایج و محبوب شده است. در غذاهای گیاهی، اسموتی‌ها و سالادها از کلم برگ استفاده می‌شود و یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین K در دنیا است. یک فنجان یا ۶۷ گرم کلم برگ، ۷ برابر بیشتر از نیاز روزانه بدن انسان ویتامین K را تأمین می‌کند و فقط ۳۴ کالری دارد.

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

کاهو پیچ

آیا کاهو پیج کالری منفی دارد؟ کاهو پیچ یکی از سبزیجات مقوی دارای کالری منفی بوده و مقدار زیادی آب را در بافت‌های خود جای‌ می‌دهد. در تهیه سالادها و ساندویچ‌ها از کاهو پیچ استفاده می‌کنند. گرچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند کاهو پیچ به اندازه سایر انواع کاهو مفید و مغذی نیست، اما باید بدانید کاهوی پیچ سرشار از ویتامین‌های گروه K و A و فولات است. یک فنجان یا ۷۲ گرم کاهو پیچ، فقط ۱۰ کالری دارد.

 

برگ چغندر

برگ چغندر دارای کالری منفی است و تنوع زیادی دارد. این برگ های چغندر پرخاصیت، سرشار از ویتامین K است؛ ویتامینی که برای انعقاد خون بسیار ضروری است. یک فنجان از برگ چغندر یا ۳۶ گرم، دارای ۷ کالری است و ۳۷۴ درصد از نیاز روزانه به ویتامین K را تأمین می‌کند.

 

کرفس

کرفس یکی از مشهورترین مواد غذایی کالری منفی برای لاغری است. ساقه های بلند و سبز رنگ کرفس، دارای فیبرهای نامحلول است که در بدن هضم نمی‌شود و به همین دلیل، کالری تولید نمی‌کند. علاوه‌براین، کرفس مقدار زیادی آب دارد و به همین دلیل طبیعتا کالری نزدیک به صفر دارد. در یک فنجان یا ۱۱۰ گرم کرفس خرد شده، فقط ۱۸ کالری انرژی وجود دارد. حتی اگر کرفس کالری منفی برای لاغری نداشته باشد، به دلیل خواص قدرتمند دارویی کرفس بسیار مطرح می باشد. آب کرفس یک داروی ضد التهابی بسیار قوی است. همچنین یک جزء اصلی فعال کرفس به نام آپی جنین خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد. آب کرفس برای سلامتی بسیار مفید است اما اگر شما می خواهید احساس سیری بیشتری داشته باشید کرفس را بصورت کامل با چاشنی های ساده میل کنید.

 

گل کلم

گل کلم غالبا به رنگ سفید است و برگ‌های سبز دارد. انواع کمیاب‌تر آن به رنگ‌های بنفش، نارنجی و زرد هم وجود دارد. در سال‌های اخیر به عنوان جایگزینی برای سبزیجات کالری منفی برای لاغری با کربوهیدارت بالا یا غلات، مورد توجه قرار گرفته است. یک فنجان یا ۱۰۰ گرم گل کلم ۲۵ کالری و فقط ۵ گرم کربوهیدرات دارد.

 

هویج

هویج کالری منفی دارد و یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع سبزیجات کالری منفی برای کاهش وزن و لاغری است که در سراسر دنیا از آن برای تهیه‌ی انواع غذاها، مربا و مارمالاد، سالادها و ترشیجات استفاده می‌کنند یا به شکل خام مصرف می‌کنند. رنگ آن نارنجی ولی به رنگ‌های قرمز، زرد، بنفش یا سفید هم پیدا می‌شود. بیشتر افراد می‌دانند که هویج سبب تقویت بینایی می‌شود، چون مقدار زیادی بتاکاروتن دارد که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و دریافت این ویتامین به میزان کافی، برای قوه‌ی بینایی ضرورت دارد. یک فنجان یا ۱۲۸ گرم هویج، فقط ۵۳ کالری دارد و بیش از ۴۰۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تأمین کرده و هویج دارای کالری منفی است.

 

کلم برگ

کلم برگ یکی از انواع سبزیجات پرخاصیت است که در رنگ‌های سبز و بنفش رشد می‌کند. استفاده از کلم برگ در تهیه سالاد و انواع غذاهای کالری منفی برای لاغری کاربرد دارد و رایج است. کلم کالری صفر دارد هر فنجان کلم یا ۸۹ گرم از آن، فقط ۲۲ کالری دارد.

 

کلم بروکسل

کلم بروکسل، جزء جدول سبزیجات کالری منفی قرار دارد و بسیار مغذی است که خواص فراوانی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این کلم بروکسل درست شبیه به کلم پیج است؛ ولی در اندازه‌های کوچک به اندازه گردو و آن را به شکل خام یا پخته مصرف می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کلم بروکسل به دلیل مقدار زیاد ویتامین C، از آسیب به DNA پیشگیری می‌کند. هر فنجان کلم بروکسل ۸۸ گرم فقط ۳۸ کالری دارد.

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و غنی‌ترین سبزیجات کالری منفی برای لاغری است که از نظر انواع مواد غذایی و معدنی مورد نیاز بدن است. این سبزی از خانواده کلم است و به دلیل خواص بی‌نظیری که دارد، می‌تواند با بیماری‌هایی مثل سرطان مقابله کند. یک فنجان کلم بروکلی ۹۱ گرم در حدود ۳۱ کالری دارد و بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند.

 

چغندر

چغندر، ریشه ای خوراکی است که در رنگ‌های بنفش و قرمز تیره وجود دارد. یکی از مهم‌ترین خواص چغندر به دلیل داشتن کالری منفی برای لاغری است که این موضوع در تحقیقات فراوانی بررسی شده و به اثبات رسیده است. تأثیر چغندر برای کاهش فشار خون هم مفید است و یک فنجان چغندر ۱۳۶ گرم، فقط ۵۹ کالری دارد و ۱۳ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را فراهم می‌کند.

 

مارچوبه

مارچوبه کالری منفی دارد و این گیاه مارچوبه، انواع مختلفی دارد و در رنگ‌های سبز، سفید و بنفش رشد می‌کند. انواع مارچوبه برای لاغری، سالم و مغذی هستند؛ ولی مارچوبه بنفش ترکیباتی به نام آنتوسیانین دارد که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، مفید است. یک فنجان مارچوبه یعنی ۱۳۴ گرم، فقط ۲۷ کالری دارد. گیاه مارچوبه، غنی از ویتامین K و فولات است و به ترتیب ۷۰ درصد و ۱۷ درصد از نیاز روزانه به این مواد را تأمین می‌کند.

 

کدو سبز

کدو سبز یکی از مواد غذایی پرمصرف است که به خاطر طعم لذیذی که دارد، در تهیه بسیاری از غذاهای کالری منفی برای لاغری می‌توان از آن استفاده کرد. در سال‌های اخیر، رشته کردن و تهیه نودل با کدو رایج شده و این نودل های گیاهی با نام زودل، جایگزین نودل های پرکربوهیدرات شده‌اند. کدو سبز کالری منفی دارد و یک فنجان یا ۱۲۴ گرم کدو سبز فقط ۱۸ کالری دارد.

 

سیر

سیر، بویی قوی و شدید و طعمی خاص دارد که در آشپزی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار پرخاصیت است. قرن‌هاست که از سیر به عنوان دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها و لاغری استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که سیر کالری منفی دارد و می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود و در مبارزه با التهاب و حتی سرطان نیز مؤثر است و یک حبه سیر با وزن حدود ۳ گرم، فقط ۵ کالری دارد.

 

آب تره

آب تره نوعی از سبزیجات کالری منفی محسوب میشود که با نام‌های دیگری مثل کلشک، بولاغ اوتی، علف چشمه، شاهی آبی و ترتیزک آبی دارد. گیاه آب تره در آب های جاری رشد می‌کند و خواص فراوانی دارد. گرچه آب تره مثل سایر سبزیجات برای لاغری رایج نیست، ولی بسیار پرخاصیت است. آهن قابل جذب آب تره از اسفناج هم بیشتر است و به همین دلیل می‌تواند در بهبود کم خونی مورد استفاده قرار بگیرد. کلسیم آب تره نیز بیشتر از شیر و ویتامین ث آن از پرتقال بیشتر است. یک فنجان یا ۳۴ گرم آب تره ۱۰۶ درصد از نیاز روزانه به ویتامین K و ۲۴ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C و ۲۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تأمین می‌کند و آب تره ۴ کالری دارد.

 

شلغم

شلغم زرد یکی دیگر از ریشه‌های خوراکی کالری منفی است که در بعضی از رژیم‌های غذایی خارجی، جایگزین سیب‌زمینی می‌شود تا میزان کربوهیدرات غذا را کاهش دهد. یک فنجان یا ۱۴۰ گرم شلغم، دارای ۵۰ کالری و ۱۱ گرم کربوهیدرات است. شلغم سفید نیز طعمی متمایل به تندی دارد و در فصل سرما به دلیل خواص فراوانی که دارد برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. شلغم سفید بسیار مغذی و مفید است و هر فنجان یا ۱۳۰ گرم از آن، ۳۷ کالری دارد.

 

گوجه فرنگی

آیا گوجه فرنگی کالری منفی دارد؟ یکی دیگر از سبزیجات پرمصرف در جهان گوجه فرنگی است که به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود؛ گوجه فرنگی خام، پخته یا پوره شده و سس گوجه می باشد. گوجه فرنگی، بسیار پرخاصیت و دارای کالری منفی است و یکی از مهمترین مواد مغذی که دارد، لیکوپن نام دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف لیکوپن با بیماری‌هایی مثل سرطان، التهاب و بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند. یک فنجان یا ۱۴۹ گرم گوجه فرنگی ۲۷ کالری دارد.

 

شابانک

شابانک (منداب)، یک گیاه خوراکی یک‌ساله و در گروه سبزیجاتی که کالری منفی دارند قرار گرفته است. از شابانک برای تهیه سالاد استفاده می‌کنند. گل و دانه‌ها و برگ‌های شابانک همگی قابل استفاده هستند. مزه خاص و تند گیاه شابانک برای سالاد و سایر غذاهای سرد مناسب است. گیاه شابانک، غنی از ویتامین K است و فولات، کلسیم و پتاسیم دارد. نصف فنجان یعنی ۱۰ گرم شابانک سه کالری دارد.

 

انواع قارچ

قارچ ها با بافت‌های اسفنجی و نرم، جایگاه خاصی در رژیم غذایی کالری منفی برای لاغری دارند. گیاه‌خواران و کسانی که رژیم گیاهخواری مطلق دارند معمولا از قارچ به عنوان جایگزینی برای گوشت استفاده می‌کنند. انواع قارچ دارای ارزش غذایی زیاد و دارای کالری منفی است و مواد غذایی مهم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، درحالی‌که هر فنجان قارچ معادل ۷۰ گرم، فقط ۱۵ کالری دارد.

 

میکروگرین

میکروگرین به گیاهان جوانی می‌گویند که در یک بستر اختصاصی، بدون خاک و سموم شیمیایی کاشته می‌شوند، میکروگرین ها مشابه جوانه‌ها کاشته می‌شوند و کمی دیرتر از آنها برداشت می‌شوند. میکروگرین ها ورژن مینیاتوری از سبزیجات دارای کالری منفی برای لاغری هستند که قبل از اینکه کاملا رشد کنند، برای مصرف چیده می‌شوند. اضافه‌کردن مقدار کمی از میکروگرین به رژیم غذایی با کالری منفی و غذاهای تهیه شده، می‌تواند مقدار زیادی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند و درعین‌حال کالری بسیار کمی دارد. سی گرم از میکروگرین ها فقط ۶ کالری دارد، ولی ۳۴۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A و ۸۵ درصد از نیاز بدن به ویتامین C و همچنین ۲۰ درصد از کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

 

اسفناج

اسفناج یکی دیگر از سبزیجات دارای کالری منفی بوده و برگی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و در عین‌ حال اسفناج کالری بسیار کمی دارد. این سبزی پرخاصیت، سرشار از ویتامین K، ویتامین A و فولات است و بیش از هر سبزی برگی دیگری، پروتئین دارد. یک فنجان یا ۳۰ گرم اسفناج ۷ کالری دارد.

 

پیاز

پیاز کالری منفی دارد و یکی از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین سبزیجات کالری منفی است و انواع زیادی دارد و در رنگ‌های قرمز، سفید و زرد وجود دارد و همین‌طور پیازچه که بسیار لذیذ است و در سبزی‌خوردن طرفداران زیادی دارد. طعم پیاز با توجه به نوع آن متفاوت است، ولی انواع پیازها، از نظر مقدار کالری باهم برابرند. یک پیاز متوسط برابر با ۱۱۰ گرم، حدودا ۴۴ کالری دارد.

 

کاهوی رومی

کاهوی رومی یکی دیگر از رایج‌ترین نوع کاهوها است و از آن در تهیه سالادها و ساندویچ‌ها در سراسر دنیا به وفور استفاده می‌شود. کالری کاهوی رومی بسیار کم است و در مقابل از نظر مقدار آب و فیبر، بسیار غنی است. یک برگ کاهوی رومی با وزن ۶ گرم، فقط یک کالری دارد و در لیست سبزی های کالری منفی قرار گرفته است.

 


حتما بخوانید: لیست غذاهای کم کالری برای افرادی که رژیم دارند


 

لیست ادویه جات کالری منفی برای لاغری

از ادویه های کالری منفی برای عطر و طعم‌دادن به غذاها استفاده می‌شود و خوشبختانه این ادویه جات، کالری بسیار کمی دارند. از مشهورترین و رایج‌ترین ادویه جات کالری منفی برای لاغری می‌توان دارچین، پاپریکا، زیره و کاری را نام برد. بیشتر ادویه های کالری منفی برای لاغری به ازای یک قاشق چای خوری، کمتر از ۵ کالری دارند.

 

رازیانه

رازیانه گیاه معطر است که در ایران بیشتر در قالب عرق یا دمنوش کاربرد دارد، ولی دانه های رازیانه آن را به شکل ادویه کالری منفی برای عطر و طعم‌ دادن به غذا نیز می‌توان استفاده کرد. در یک فنجان یا ۸۷ گرم رازیانه خام، ۲۷ کالری وجود دارد.

جدول غذاهای کالری منفی برای لاغری (مواد غذایی، سبزیجات، میوه ها)

فلفل

فلفل ادویه کالری منفی است که در اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارد و رایج‌ترین نوع آن در سراسر دنیا فلفل دلمه‌ای و هالوپینو است. تحقیقات نشان می‌دهد که فلفل دلمه‌ای مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل با آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون، مقابله می‌کند. یک فنجان یا ۱۴۹ گرم فلفل قرمز خرد شده، فقط ۴۶ کالری دارد.

 

نمک دریایی

نمک دریایی دارای کالری منفی است و بایدبدانید که نمک دریایی کامل حقیقتاً نوعی از مواد غذایی کالری منفی برای لاغری می باشد. البته ما در مورد نمک سفید تصفیه شده صحبت نمی کنیم زیرا این نمک به مانند سم در رژیم غذایی جای گرفته است و هرگز نباید مصرف شود. در واقع مقصود ما تنها نمک دریایی کامل که در مواد معدنی دریایی یافت می شوند، می باشد. در واقع هوس خوردن غذاهای نمکین به دلیل تمایل به مواد معدنی می باشد. تمام جانوران و انسان بصورت ذاتی نیازمند نمک دریایی واقعی هستند، به همین دلیل است که حیوانات بصورت دیوانه واری به نمک لیس می زنند. زمانی که بدن دچار کمبود مواد معدنی می شود تمایل به چشیدن نمک بیشتر می شود و میل به خوردن خوراکی های نمک دار پیدا می کنیم. بسیاری از هوس های خوردن میان وعده ها و ساندویچ های شور به این دلیل است که مغز دستور خوردن نمک می دهد و چون نمک های تصفیه شده به عنوان نمک واقعی قابل قبول نیستند لازم است که از نمک کامل دریایی در اینگونه خوراکی ها استفاده کنیم. به همین دلیل است که نمک دریایی دارای کالری منفی برای کاهش وزن و لاغری است، زیرا در افرادی که دچار کمبود مواد معدنی هستند خوردن نمک دریایی، هوس آنها را به خوردن مواد غذایی می کاهد. با این حال افرادی که نشانه های بیماری فشار خون بالا دارند لازم است قبل از مصرف انواع نمک های دریایی و یا تصفیه شده با پزشک معالج مشورت نمایند.

 

لیست نوشیدنی های دارای کالری منفی برای لاغری

بعضی از نوشیدنی ها کالری منفی و بسیار کمی دارند، به خصوص اگر هیچ ماده‌ی دیگری به آن اضافه نکنید. آب نوعی نوشیدنی کالری منفی است که هیچ گونه کالری ندارد. کالری بیشتر دمنوش های گیاهی و آب‌گازدار نزدیک به صفر است و قهوه سیاه، به‌ازای هر فنجان، فقط ۲ کالری دارد. خوردن این نوشیدنی های کالری منفی برای لاغری سریع به‌جای نوشیدنی هایی که شکر، خامه یا آب‌میوه‌های مختلف دارد، می‌تواند میزان کالری وارد شده به بدن شما را کاهش دهد و تا لاغر شوید.

 

غذاهای کالری منفی برای لاغری و کاهش وزن سریع را در بالا خواندید که امیدواریم از جدول غذاهای کالری منفی و لیست مواد غذایی کالری منفی برای لاغری استفاده کافی را برده باشید. توصیه می کنیم برای استفاده از رژیم غذایی کالری منفی برای کاهش وزن و لاغری از دستور پزشک تان پیروی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو