حیوان کوئوکا را بهتر بشناسید

حیوان کوئوکا را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

272

1399/2/23

02:43


افراد علاقه مند به حیوان و جانوران موجود بر زمین، از هر راهی به دنبال کسب اطلاعات از آن ها هستند. حیوان کوئوکا که به تازگی در بین عکاسان محبوب شناخته شده است، دارای ویژگی های بسیاری است که در این مطلب با آن آشنا خواهید شد.

بسیاری از افراد تا کنون نام این حیوان را نشنیده اند، اما با وجود اینترنت و مطالبی که در گوشی وجود دارد این امکان است که به خوبی با آن آشنا شوند. کوئوکا با لبخند کوچک و زیبا و همچنین گونه های برجسته در بین حیوانات بسیار شناخته شده می باشد. پس جای هیچ تعجبی نیست که لقب شادترین موجود زنده را به خود اختصاص داده باشد.

محبوبیت حیوان کوئوکا

معرفی حیوان کوئوکا

در رابطه با آشنایی این حیوان خنده رو می‌توان گفت که کوئوکو ها از دسته حیوانات کیسه دار کوچک به شمار می آیند، که در استرالیا به ادامه زندگی مشغول می‌باشند. همچنین کوئوکا ها لقب شاد ترین موجودات زنده در بین حیوانات را به خود اختصاص داده اند. محل زندگی اصلی این حیوان جزیره راتنست در غرب استرالیا می باشد. همچنین قابل ذکر است که این گونه حیوان در میان علف های  همیشه بلند به زندگی خود مشغول می‌باشد، و از آن ها نیز در برخی اوقات تغذیه خواهد کرد.

این حیوان که همیشه و به طور پیوسته لبخند به لب دارد، قابل به ذکر می باشد که از جمله حیواناتی است که سوژه عکاس ها می باشد و از انسان هیچ ترس و وحشتی ندارد. از اقوام این حیوان خوش خنده می توان به کانگورو ها اشاره کرد، که نوعی پسرعموی آن ها به حساب می‌آید. اما قابل به ذکر است که هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند و از نظر سایزی به هیچ وجه قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. همچنین می‌توان گفت که کوئوکا همانند گربه خانگی بیشتر ساعات خود را در حال استراحت به سر می برد و بیشتر اوقات می توان آن ها را بر زیر سایه درختان و گیاهان در حال خواب و خمیازه کشان یافت کرد.

  • ویژگی بارز کوئوکا ها

این حیوان با دارا بودن دم و غدد چربی می تواند، مدت زیادی را بدون آب و غذا زندگی کند. متاسفانه این حیوان زیبا امروزه در گروه حیوانات آسیب پذیر قرار گرفته، به این علت که جمعیت آن ها روز به روز در حال کاهش یافتن می باشد.

مدافعان حیوان و مسئولان محیط زیست استرالیا از مردم و گردشگران خواهش دارند که در صورت مشاهده این حیوان، از تماس پیدا کردن با او جلوگیری کنند. قابل به ذکر است طبق قانونی که تصویب شده است، در صورت تماس با این حیوان فرد متخلف دچار جریمه می شود.

آشنایی با حیوان کوئوکا

 اطلاعات کلی از کوئوکا

  • نام علمی کوئوکا

باید گفت که کوئوکا نام عام و مردمی آن می باشد، قابل به ذکر است که نام علمی این حیوان ستونیکس براچیوروس است. می‌توان گفت که جزیره راتنست در نزدیکی پرتی در استرالیا از خانه های اصلی کوئوکا و گونه‌های کیسه داران کوچک به حساب می‌آید. کوئوکا بدنی گرد و فشرده با قد ۱۵۴ الی ۴۰ سانتیمتر را دارا می باشد، که با خزه های کوتاه و سخت به رنگ قهوه‌ای و خاکستری پوشیده شده است. همچنین این حیوان دارای گوش هایی گرد و کوچک و بینی سیاه رنگ و بامزه است.

  • اولین مشاهده

از اولین افرادی که این گونه کیسه دار کوچک را مشاهده کرد، می‌توان به فردی هلندی با نام ویلم دی ولامینگ اشاره کرد. در سال ۱۳۹۶ هنگامی که این فرد وارد جزیره شد، این حیوان را با موش های بسیار بزرگ اشتباه گرفت. به همین دلیل او جزیره راتنست را به زبان هلندی به معنای لانه موش به تمامی افراد حاضر در کره زمین برای محل زندگی این حیوان معرفی کرد.

  • مناطق دارای کوئوکا

در این مورد قابل ذکر است که به غیر از جزیره راتنست گروه های کوچک از کوئوکا ها در سرزمین های اصلی استرالیای غربی و جزیره بالد که جزیره کوچک در جنوب غربی می‌باشد، سکونت دارند. این کیوان کوچک برای خود قلمروی تشکیل داده است که توسط نر های قوی از آن دفاع می شود. همچنین می‌توان گفت در اکثر موارد کوئوکا را می توان در چمن های بلند و در نزدیک منابع آب مشاهده کرد، می توان گفت که این کیسه دار کوچک قابلیت بالا رفتن از درخت را نیز دارا می باشد.

با حیوان کوئوکا آشنا شوید

  • تغذیه

این کیسه دار کوچک گیاه خوار می باشد، و در اغلب موارد در شب به تغذیه خود می‌پردازد. این جمله به این معنی می باشد که در اصل حیوانی شب گرد می باشد. آن ها  علاوه بر چمن برگ و ساقه و پوست بسیاری از گیاهان را نیز برای تغذیه خود، انتخاب می کنند. همان طور که تاکنون مطالعه کردید، اگر لازم باشد این حیوان می تواند برای مدت طولانی بدون آب و غذا سپری کند و با استفاده از چربی که در دم دارا می باشد، به زندگی خود و به راحتی ادامه بدهد.

تولید مثل

در مورد نحوه تولید مثل این حیوان کیسه دار می توان گفت که در تمام فصول سال قابلیت جفت گیری را دارند. اما در موارد دیده شده است که در جزیره راتنست فقط از زمان دی تا مرداد به تولید مثل می پردازند. قابل ذکر است که ماده این حیوان بعد از یک ماه حاملگی توله ای به دنیا می آورد و قابلیت اینکه دو بار در سال بچه دار شود را دارد.

  • توله کوئوکا

قابل ذکر است که توله کوئوکا به مدت شش ماه در کیسه مادر خود همانند پسرعمویش کانگوروها زندگی می‌کند. بعد از ترک کیسه که به مدت دو ماه به دلیل شیر خوردن وابسته به مادرش می باشد، در یک و نیم سالگی به سن بلوغ می رسد و قابلیت اینکه بچه دار شود را دارد. اگر این کیسه دار کوچک در حیات وحش مراقبت و محافظت شود تا ۱۰ سال می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

آشنایی با نوع تغذیه حیوان کوئوکا

  • حفاظت و نگهداری

در این مورد باید گفت، لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این کیسه دار کوچک را در دسته حیوانات آسیب پذیر رو به انقراض طبقه‌بندی کرده است. جمعیت این حیوان که روز به روز در حال کاهش می باشد و زیستگاه بومی آن ها نیز که از قبل نابود شده است، تحت تهدیداتی همچون شکار روباه ها، سگ ها و گربه ها قرار گرفته است. در جزیره راتنست نیز که هیچ روباه و گربه وجود ندارد، قابل به ذکر است که انسان هایی که به صورت بازدیدکننده وارد می شوند، این حیوان کوچک و با ذوق را با بی رحمی تمام می کشند. قابل به ذکر است که از مریضی های این حیوان می توان به دیستروفی عضلانی اشاره کرد، که در این شرایط عضلات آن ها آسیب پذیر بسیار ضعیف می شود.

  • راهی برای کمک

اگر از افراد کمک کننده به حیوان هستید، باید گفت که این کیسه دار کوچک بسیار کنجکاو می باشد، و به سرعت اعتماد می‌کند. بسیار مامکان دارد که کوئوکا به بازدیدکنندگان انسان نزدیک شود، در این شرایط باید گفت اگر شما در حال بازدید از منطقه ای داری کوئوکا هستید باید از لمس آن ها اجتناب کنید و هیچ گاه به تغذیه آنان نپردازید. در بیانی دیگر همچنین به دیگران آموزش دهید، که چنین کارهایی را انجام ندهند. با استفاده از این کمک ها و جلوگیری ها شما می توانید به حمایت و جلوگیری از کاهش این حیوان ساکن در استرالیا غربی بپردازید.

  • گستردگی

همانطور که تاکنون مطالعه کردید آن ها بیشتر ساکنان جزیره راتنست است و در نزدیکی پرت استرالیا می باشند. همچنین این حیوان زیبا در گروه های کوچک در جزیره پلات و سرزمین های اصلی استرالیای غربی مشاهده شده است. بعضی از این حیوان به قدری بامزه است که از مشاهده آن ها هیچ گاه سیر نمی شوید. به نظر تمامی افراد بازدید کننده این حیوان خوشحال ترین و بانمک ترین دسته جانداران می باشد.

حیوان کوئوکا

آشنایی با حیوان خوش خنده

همان طور که تا کنون مطالعه کردید، این حیوان از خانواده کانگوروها یعنی دراز پایان می باشد. برای مشاهده این حیوان می‌توانید به جزایر کوچک که نزدیک به کرانه استرالیای غربی می باشد، مسافرت کنید طول عمر این حیوان کوچک و بامزه ۱۰ سال تخمین زده شده است، و درست همانند دیگر دراز پایان گیاه خوار و اکثراً شب گرد می باشد.

این حیوان کوچک بر خلاف دیگر جانداران از انسان هیچ ترسی ندارد و به نظر می‌رسد که از سلفی و عکس گرفتن با آن ها بسیار لذت می برند. در چند سال اخیر سلفی های بسیار زیادی با این حیوان کوچک و شاد مشاهده شده است.

طبق قانونی که برای نزدیک شدن به این حیوان گذاشته شده است باید توجه داشته باشید که اگر اقدام به غذا و یا لمس این کیسه دار کوچک کنید، باید اقدام به ۳۰۰ دلار جریمه نقدی کنید. همچنین قابل به ذکر است که امکان نگهداری از آن به صورت حیوان خانگی به هیچ وجه وجود ندارد.

آشنایی با زیست گاه حیوان کوئوکا

کوئوکا چگونه حیوانی است؟!

حیوان کوک از نوع کیسه داران کوچک و تیره دراز پایان به حساب می‌آید، در سرده ستونیکس تیره قرار دارد. این حیوان پستاندار کوچک و بامزه می باشد، که با جثه ای  بسیار کوچک به گربه خانگی شباهت دارد. در نوع تغذیه می توان گفت که گیاه خوار و شب زنده دار می باشد.

  • شکل ظاهری

این حیوان دارای بدن گرد و جمع و جور می باشد، که پوست بدنش بلند، زبر و سخت، و فشرده دارا می باشد. رنگ خزه آن قهوه ای با نقطه های قرمز به دور گوش و گونه است. گوشی های او که به شکل عجیبی بسیار کوتاه می باشد، بر خلاف آن دمی بسیار قطور دارد. قابل ب ذکر است که وزن یک کوئوکا های بالغ را ۲٫۷ کیلوگرم در نرها و ۲٫۴ کیلوگرم در ماده ها تشخیص داده اند. به هیچ وجه دو دیسی جنسی در بین آن ها دیده نشده است و نر و ماده با شکل ظاهری یکسان دیده شده اند. این حیوان کوچک و با مزه با بر لب داشتن خنده ای زیبا در سال های اخیر سوژه عکاسان قرار گرفته است.

آشنایی با پراکندگی حیوان کوئوکا

  • نحوه گسترش و پراکندگی

در مورد مشاهده این حیوان می‌توان گفت که در جزایر کوچک و نزدیک به کرانه استرالیای غربی به ویژه جزیره روتنست و نزدیک پرت می توان یافت کرد. همچنین گروه های کوچکی نیز از آن ها در ناحیه حفاظت شده توپیلز بی و در کنار کانکرو ها و خرگوش ها مشاهده شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو