دستور حمله ارتش لیبی به کشتی‌های ترکیه

منبع: برترین ها

124

1398/4/8

05:06


سخنگوی ارتش ملی لیبی که از حمایت دولت شرق این کشور برخوردار است، بامداد شنبه گفت: دستور حمله به کشتی های ترکیه ای در آب های سرزمینی لیبی صادر شده است.

ایرنا: سخنگوی ارتش ملی لیبی که از حمایت دولت شرق این کشور برخوردار است، بامداد شنبه گفت: دستور حمله به کشتی های ترکیه ای در آب های سرزمینی لیبی صادر شده است.

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، "احمد المسماری" اعلام کرد: دستور بازداشت اتباع ترکیه ای در لیبی نیز داده شده است.

وی با ادعای اینکه " خاک لیبی به محلی برای اشغالگری ترکیه تبدیل شده است، اضافه کرد: به هر نقطه از لیبی که با ترکیه در ارتباط باشد، حمله می کنیم.

المسماری با اشاره به اینکه ارتش شرق لیبی هرگونه پرواز هوایی تجاری از لیبی به ترکیه را ممنوع خواهد کرد، گفت: ما با هر هواپیمایی ترکیه ای که بخواهد در طرابلس فرود بیاید، به عنوان هواپیمای متخاصم برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی ارتش وفادار به ژنرال خلیفه حفتر تصریح کرد: آنکارا پوشش هوایی برای پهپادها ایجاد کرد تا شبه نظامیان (دولت وفاق ملی لیبی) بتوانند وارد شهر غریان شوند.

نیروهای وفادار به دولت شرق لیبی، ترکیه و قطر را متهم می کنند که از دولت وفاق ملی حمایت می کنند، درحالی که دولت فایز السراج رئیس شورای ریاست جمهوری که از حمایت بین المللی برخوردار است، عربستان، امارات و مصر را حامی دولت حفتر معرفی می کند.

اتهام زنی به قطر و ترکیه در حمایت از دولت وفاق ملی درحالی مطرح می شود که منابع خبری وابسته به این دولت روز جمعه به نقل از فعالان لیبیایی در شهر غریان در نزدیکی طرابلس گزارش دادند که در این شهر مهمات و ادوات نظامی اماراتی کشف و ضبط شده است.

بر اساس این گزارش، موشک هدایت شونده ضدتانک "جاولین" (Javelin) ساخت آمریکا که واشنگتن به ابوظبی فروخته است، از جمله سلاح هایی است که نیروهای دولت وفاق ملی در شهر غریان به غنیمت گرفتند.

شهر غریان در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر طرابلس؛ پایتخت لیبی قرار دارد و پیش از کنترل آن بدست نیروهای وفاق ملی، اتاق عملیات نیروهای وفادار به ژنرال حفتر بود و حملات به پایتخت دولت وفاق ملی از این نقطه هدایت می شد.

غسان سلامه فرستاده سازمان ملل متحد در امور لیبی در خصوص به کنترل درآمدن شهر غریان در جنوب طرابلس، این موضوع را یک تحول برجسته به سود دولت وفاق ملی دانست.

وی در پاسخ به این سوال که " آیا حفتر در صورت آغاز مذاکرات در نهایت مذاکره می کند" گفت: سؤال این نیست که روند سیاسی با چه کسی آغاز شود، بلکه پرسش زمان این روند است و ما نباید برای مذاکرات پیش شرط بگذاریم.

اوضاع در لیبی از ۱۵ فروردین و همزمان با دستور حفتر به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج است. این کشور از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو