دکتر علیرضا زالی در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های تهران ۲۰۱ بیمار جدید در بخش های عادی و ۷۲ بیمار در بخش های ویژه بستری شدند.

 

وی افزود: ۳۸۲ بیمار نیز ترخیص شدند، تعداد مراجعین سرپایی به بخش های درمانی در طول ۲۴ ساعت گذشته ۹ درصد کاهش داشته است و در حوزه بهداشتی مراجعین از نظم مناسب تری برخوردار شدند.

 

دکتر زالی ادامه داد: فراز و فرودهایی که در نگرش و بینش شهروندان تهرانی نسبت به خطرات کووید ۱۹ وجود دارد در رفتارهای بهداشتی و رعایت پروتکل ها بسیار تاثیر گذار است.

 

وی با اشاره به نتایج نظرسنجی های انجام شده در ستاد مقابله با کرونا، یادآور شد: در اواخر فروردین ماه بالغ بر ۷۱ درصد مردم کلان شهر تهران بیماری کرونا را برای خود و خانواده شان بسیار خطرناک تلقی می کردند.

 

دکتر زالی افزود: نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده در تهران که نیمه اول اردیبهشت ماه انجام شده حاکی از آن است که متاسفانه تنها ۴۶ درصد از مردم تهران بیماری کرونا را خطرناک تلقی می کنند و به نظر می رسد در بینش شهروندان تهرانی در روزهای اخیر تغییری اتفاق افتاده است.

 

وی تاکید کرد: ضروری است عزیزان ما در صدا و سیما و رسانه های مختلف و همچنین شهروندان به این بیماری توجه خاص داشته باشند.

 

دکتر زالی با بیان اینکه کماکان کرونا یک بیماری خطرناک تلقی می شود، افزود: شرایط کلان شهرهایی از جمله تهران شکننده تلقی می شود و نیازمند این هستیم که مجددا با طراحی برخی برنامه ها و رعایت دقیقتر و سختگیرانه تر پروتکل های بهداشتی شاهد تغییر منطقی نگرش شهروندان نسبت به خطرناک بودن بیماری کرونا باشیم.

 

وی درباره انتشار برخی شایعات مبنی بر شیوع بیماری کوازاکی با عنوان بیماری کرونای کودکان، تصریح کرد: مطالعات آماری تهران در طول اسفندماه و از ابتدای سال تاکنون نشان داده است که موارد ابتلای کرونا در کودکان نسبتا نادر است. خوشبختانه در اکثر موارد ابتلای کودکان در ایران موارد بسیار خفیف بوده است.

 

وی افزود: عاملی که موجب نگرانی خانواده ها شده ارائه برخی گزارشات از نیویورک، اسپانیا و لندن مبنی بر مشاهده موارد کوازاکی در کودکان است. از طرفی فصل شیوع سندرم کاوازاکی اواخر زمستان و اوایل بهار است و همزمانی آن با بیماری کرونا منجر به نگرانی شده است.

 

دکتر زالی با اشاره به اینکه بیماری درمان پذیر کاوازاکی، بیماری التهابی عروقی در کودکان زیر ۵ سال و بیشتر در پسربچه ها است، ادامه داد: علت این بیماری ناشناخته است و برخی اوقات زمینه ژنتیکی در بروز آن موثر است. تبی که بیشتر از ۵ روز طول کشیده باشد، بروز عارضه های پوستی شبیه مخملک، تورم در دست و پا و پوسته ریزی کف دست و پا و قرمز زبان از جمله علائم آن است.

 

دکتر زالی ادامه داد: به هیچ وجه شهروندان نباید تصور کنند در شرایط افول قطعی این بیماری هستیم و اوضاع عادی شده است. باید کما فی السابق ملاحظات بهداشتی را موردت وجه ویژه قرار دهند و در زمان حضور در اجتماعات بیش از هر زمان های فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.