در سه ماه اول بارداری چی نخوریم؟

منبع: اوما

223

1399/2/24

00:38


در سه ماه اول بارداری چی نخوریم؟

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین موارد در سلامتی داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم است. زمانی که شما رژیم غذایی صحیحی داشته باشید نه تنها همه مواد مورد نیاز بدنتان فراهم می شود بلکه بسیاری از بیماری ها را هرگز تجربه نخواهید کرد. اهمیت رژیم غذایی مناسب در طول دوران بارداری و بخصوص سه ماهه اول بارداری بیشتر هم می شود. زیرا در صورت کمبود مواد معدنی مانند آهن و انواع ویتامین ها ممکن است جنین به خوبی رشد نکرده و یا خطراتی برای مادر و جنین مانند زایمان زودرس، کم خونی در بارداری، خطر نقص لوله عصبی در هنگام تولد، وزن کم نوزاد در بدو تولد و... برایتان پیش بیاید. همچنین عوارضی مثل خستگی بیشتر شما را اذیت می کند. 

با اینکه خوردن بسیاری از غذاها در دوران بارداری برای رشد مناسب جنین و سلامتی مادر ضروری است اما باید از خوردن برخی از غذاها نیز در سه ماهه اول بارداری پرهیز کنید. در این مقاله به طور کامل این غذاها را به شما مادران عزیز معرفی خواهیم کرد تا بارداری سالم تر و آسان تری را تجربه کنید. پس با ما همراه باشید.

غذاهایی که نباید در بارداری بخورید!

در مصرف غذاهایی محتاط باشید و خیلی از موارد در بارداری نباید استفاده شود:

1- گوشت خام:

گوشت های خام معمولا به باکتری های کولیت، توکسوپلاسموز و سالمونلا آلوده هستند که می توانند برای جنین خطرناک باشند. بنابراین باید از مصرف غذاهای دریایی خام و گوشت گاو یا گوشت مرغ پخته نشده اجتناب کرد. البته ما قادر به خوردن گوشت کاملا خام نیستیم. منظور این هست که نباید این گوشت ها را بصورت استیک های آبدار که حالت نیم پز دارند استفاده کنید و باید کاملا پخته شده باشند تا میکروب هاو باکتری های مضر آن ها از بین برود. 

2- ماهی با جیوه بالا:

یکی از غذاهایی که فواید بسیار زیادی برای شما خانم های باردار و جنینتان دارد ماهی و غذاهای دریایی است. اما انواع ماهی ها و غذاهای دریایی دارای مقادیر کم و زیاد جیوه هستند. جیوه زیاد نیز باعث تاخیر در رشد و آسیب مغزی جنین می شود.

بنابراین باید از ماهی های کم جیوه مانند ماهی سالمون و یا ماهی تن و یا قزل آلا ستفاده کنید و از مصرف ماهی هایی مانند  کوسه، اره ماهی، ماهی خال مخالی و تاج ماهی جدا خود داری کنید. ماهی های استفاده شده در غذای سوشی نیز جیوه زیادی دارد و نباید در بارداری مصرف شوند.

3- غذاهای دریایی دودی:

در برخی غذاهای دریایی دودی و فریز شده یک نوع باکتری به نام لیستریا وجود دارد که برای خانم های باردار مضر است. اگر شما به این نوع غذاها علاقه زیادی دارید می توانید از نوع کنسرو شده آن ها که آلوده به لیستریا نیستند استفاده کنید.

4- صدف خام:

اکثر بیماری های ناشی از غذاهای دریایی به خاطر پخته نشدن آن ها می باشد. پختن باعث می شود بسیاری از باکتری ها که عامل اصلی عفونت باکتریایی در بارداری هستند از بین بروند. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که عفونت های مرتبط با جلبک با پختن هم از بین نمی روند. خوردن صدف خام برای تمام انسان ها ضرر دارد اما در دوران بارداری به طور کامل ممنوع است و باید این موضوع را جدی بگیرید.

5- تخم مرغ خام:

از مصرف تخم مرغ خام یا عسلی نیز باید اجتناب کرد. باید توجه داشته باشید که برخی از ادویه های خانگی، سس مایونز خانگی، بستنی خانگی با تخم مرغ خام تهیه می شوند. این تخم مرغ های خام ممکن است به باکتری سالمونلا که یکی از عوامل رایج در مسمومیت های غذایی می باشد آلوده باشند. استفاده از بستنی و سس های تجاری در بارداری به دلیل اینکه از تخم مرغ های پاستوریزه استفاده می کنند مانعی ندارند.

از آن جایی که مشخص نیست در رستوران ها از چه نوع موادی استفاده می کنند مثلا آیا خودشان سس را تهیه می کنند یا از سس های پاستوریزه استفاده می کنند؟ بهتر است از غذاهای رستورانی یا فست فودها در این دوران استفاده نکنید و یا در صورت استفاده فقط به مکان های معتبر رفته و قبل از مصرف در مورد این موضوع از کارکنان رستوران سوال کنید.

6- پنیر نرم:

برخی از پنیرهای نرم حاوی باکتری لیستریا هستند. اگر پنیرهای نرم از نوع محلی و دست ساز یا کارگاهی باشند نباید از آن ها مصرف کنید ولی در صورتی که بصورت تجاری و با شیر پاستوریزه تهیه شده باشند مصرفشان مشکلی ایجاد نمی کند. 

7- شیر غیر پاستوریزه:

شیر غیر پاستوریزه نیز ممکن است دارای لیستریا باشد. حتما در این دوران باید از شیر پاستوریزه استفاده کنید زیرا ممکن است حتی با جوشاندن شیرهای کارگاهی و غیر پاستوریزه این باکتری از بین نرود.

8- سبزیجات نشسته:

سبزیجات بی خطر هستند و بخش مهمی از یک رژیم متعادل در بارداری می باشند. با این وجود، برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض باکتری توکسوپلاسموز باید سبزی به خوبی شسته و ضدعفونی شود. ممکن است این باکتری در خاکی که سبزی ها در آن رشد کرده اند وجود داشته باشد و به همین دلیل باید کاملا شسته شوند. 

9- جگر

جگر یا موادغذایی تهیه شده از آن مانند سوسیس جگر را مصرف نکنید، زیرا ممکن است حاوی مقدار زیادی ویتامین A  باشند. مصرف بیش از حد ویتامین A به جنین شما آسیب می زند. 

غذاهای ممنوعه در سه ماهه اول بارداری

10- مکمل های حاوی ویتامین A

برخی از مکمل های مولتی ویتامین و مکمل های روغن جگر ماهی نیز حاوی ویتامین A هستند که نباید در بارداری مصرف شوند زیرا برای جنین خطرناک هستند. البته ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری مورد نیاز بدن مادر است اما به اندازه کافی در غذاهای دیگر وجود دارد و نباید بیش از حد وارد بدن شود. 

11- بادام زمینی

اگر می خواهید در طول بارداری بادام زمینی یا غذای حاوی بادام زمینی (مانند کره بادام زمینی) بخورید، می توانید این ماده غذایی را به رژیم متعادل خود اضافه کنید، مگر اینکه به این ماده حساسیت داشته باشید. استفاده از این مواد در صورت داشتن آلرژی، این حساسیت را به نوزادتان نیز انتقال می دهد.

12- سالاد بسته بندی

سالاد میوه یا سبزیجات بسته بندی آماده خطر آلودگی به لیستریا دارند. زیرا ممکن است به خوبی شسته نشده باشند و خاک مانده در آن ها آلوده به این باکتری باشد.

13- الکل

به طور کلی مصرف الکل برای سلامتی شما ضرر دارد. مصرف الکل در دوران بارداری و یا شیردهی می تواند آسیب های جدی به نوزاد شما وارد کند و باید در این دوران مصرف الکل را کنار بگذارید.

14- کافئین

سطح بالای کافئین می تواند خطر بروز سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و درد زایمان را افزایش دهد. کافئین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند قهوه، چای و شکلات وجود دارد. البته برخی از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا هم حاوی کافئین هستند. به همین دلیل باید قبل از مصرف این داروها با ماما، پزشک یا داروساز صحبت کنید. شاید شما جزء افرادی هستید که به خوردن نوشیدنی های کافئین دار عادت دارید. خوشبختانه لازم نیست کافئین را به طور کامل از رژیم خود حذف کنید اما نباید بیش از 300 میلی گرم در روز مصرف کنید. مقادیر تقریبی کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها عبارتند از:

  •  یک فنجان قهوه فوری: 60 تا 80 میلی گرم
  • یک فنجان قهوه فیلتر شده: 60-120 میلی گرم
  •  یک فنجان چای: 10-50 میلی گرم
  •  375 گرم نوشابه: 48.75 میلی گرم
  •  یک نوشیدنی 250 میلی لیتر انرژی زا: 80 میلی گرم
  •  100 گرم شیر شکلات: حدود 20 میلی گرم.

بنابراین اگر یک تکه شکلات و یک لیوان قهوه فیلتر شده مصرف کنید، 200 میلی گرم کافئین دریافت کرده اید. برای کاهش کافئین، به جای چای، قهوه و نوشابه معمولی از چای و قهوه بدون کافئین، آب میوه یا آب معدنی نیز می توانید استفاده کنید.

15- نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است حاوی مقادیر بالای کافئین باشند و خطرات ناشی از کافئین زیاد را برایتان ایجاد کنند. 

17- مراقب آبمیوه های تازه هم باشید!

آب میوه تازه در رستوران ها و آبمیوه فروشی ها ممکن است حاوی باکتری های مضر از جمله سالمونلا و E. coli باشند. بعضی از فروشگاه ها نیز آبمیوه یخ زده و غیر پاستوریزه به فروش می رسانند. خانم های باردار می توانند فقط از آب میوه های پاستوریزه یا آب میوه های طبیعی خانگی با شست و شوی دقیق و کامل میوه ها استفاده کنند. اما ترجیحا از آب میوه ها ی پاستوریزه استفاده کنید.

18- جوانه های خام

هر گونه جوانه خام، از جمله یونجه، شبدر و تربچه برای شما در این دوران مضر هستند. ممکن است پیش از رشد این مواد، باکتری ها وارد دانه شده باشند و این میکروب ها با شست وشوی کامل هم از بین نمی روند. 

سایر مواد غذایی که باید در مصرف آنها در این دوران احتیاط کنید: 

  • زرشک
  • زعفران
  • گلپر
  • شوید
  • جعفری
  • دمنوش های گیاهی
  • عرقیجات گیاهی
  • پونه
  • ویتامین سی
  • کنجد
  • آناناس
  • باقلا

سخن آخر

مواردی که گفته شد همگی از نظر علمی بررسی و مورد آزمایش قرار گرفته اند. پس نسبت به آن ها بی توجه نباشید و نگویید حالا این یک بار اشکالی ندارد زیرا کوچک ترین بی احتیاطی در این موارد می تواند خطرات جبران ناپذیری مثل سقط جنین و عوارض بعدی آن را برایتان ایجاد کنند. 

pregnancybirthbaby team. Foods to avoid when pregnant. Last reviewed: July 2018

american pregnancy association. Foods to Avoid When Pregnant. on 21 april 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو