طریقه تکثیر گل خرگوشی و شرایطی که این گیاه برای رشد به آن نیاز دارد

طریقه تکثیر گل خرگوشی و شرایطی که این گیاه برای رشد به آن نیاز دارد


منبع: آرگا

164

1399/2/24

02:40


گیاه خرگوشی امروزه به دلیل محبوبیتی که در میان اغلب باغبانان کسب کرده مورد توجه قرار گرفغته و ما در این مقاله سعی داریم شما را با چگونگی پرورش و تکثیر گل خرگوشی در خانه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع گل خرگوشی یکی از زیبا ترین گیاهان آپارتمانی و تزئینی به شمار می آید که قادر خواهد بود هر شرایطی را تحمل کند و رشد خوبی را در پیش بگیرد و به دلیل همین ویژگی های مطلوب است که اغلب باغبانان به راحتی می توانند به تکثیر گل خرگوشی بپردازند و از سرسبزی آن لذت ببرند.

آشنایی با چگونگی تکثیر گل خرگوشی

توجه داشته باشید که در واقع این گیاه بومی منطقه مکزیک محسوب می شود و از دسته گیاهان آپارتمانی بالا رونده به شمار می آید که از سرعت رشد بسیار بالایی هم برخودار می باشد. برگ های این گیاه پفکی مانند می باشند که در روی برگ های آن رگ برگ های زرد رنگی وجود دارند و مدل برگ های به شکلی تیز مانند می باشد. ساقه های این گیاه قادر خواهد بود ریشه های هوایی در خود ایجاد کند و به همین دلیل باید برای این گیاه قیم تهیه نمایید. توصیه می شود زمانی که عمر گل خرگوشی بسیار زیاد شده و به مرور برگ های خود را از دست داده و ظاهری ناپسند به خود گرفته گیاه را به گونه ای کنترل نمایید که به صورت توپر رشد نماید. بهتر است بدانید که گل خرگوشی ممکن است به صورت رونده رشد کند و از نظر ظاهری نیز شباهت فراوانی به گیاه فیلودندرون دارد که ممکن است بسیاری از افراد آن ها را با هم اشتباه بگیرند اما اگر به برگ های آن توجه کنید متوجه تفاوت ها خواهید شد زیرا گیاه خرگوشی اگرچه به صورت رونده رشد می کند اما در طول سال قادر به تولید تنها ۶ برگ می باشد.

چگونگی تکثیر گل خرگوشی

دستورالعمل ازدیاد گیاه خرگوشی:

توجه داشته باشید که برای تکثیر گل خرگوشی بایستی ابتدا در زمان مناسب اقدام نمایید زیرا فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای تکثیر این گیاه می باشند و برای انجام این کار بایستی از ساقه هایی که دارای ریشه های هوایی می باشند استفاده نمایید.

برای انجام تکثیر بایستی ساقه را به طوری از گیاه جدا نمایید که برش آن دقیقا در زیر گره قرار بگیرد و توصیه می شود قلمه ای را برای این کار انتخاب نمایید که از نوک ساقه حداقل ۸ سانتی متر طول داشته باشد و اگر ساقه انتخابی دارای برگ بود بایستی تمامی برگ هایی را که در انتهای قلمه وجود دارند را جدا نمایید.

پس از جدا کردن ساقه بایستی آن برای لحظاتی درون هورمون ریشه زایی قرار دهید و سپس کشت نمایید. توصیه می شود خاکی که برای کاشت قلمه ها استفاده می کنید بایستی ترکیبی از پرلیت، پیت ماس، ماسه و خاک برگ به همراه شن باشد و پس از اینکه قلمه ها را درون خاک کاشتید بایستی بر روی گلدان یک کیسه پلاستیکی بکشید تا رطوبت و دمای کافی برای ریشه دهی قلمه ها فراهم گردد.

دستورالعمل تکثیر گیاه خرگوشی

پس از پایان روند کشت باید گلدان حاوی قلمه ها را به محلی دارای نور فراوان البته نور غیر مستقیم انتقال دهید و اینکه اصلا اجازه خشک شدن بستر را به گیاه خود ندهید و در طول روز خاک بستر را مرطوب نمایید. بهتر است بدانید که قلمه ها پس از گذشت ۱ ماه و نیم ریشه دار خواهند شد که در تمام طول این مدت بایستی مادام وضعیت آن را چک کنید و پس از ریشه دهی قلمه ها بایستی پلاستیک را از روی آن بردارید و گلدان را به محلی با نور مناسب تر انتقال دهید.

توصیه می شود که پس از گذشت ۴ ماه اقدام به تعویض گلدان گیاه جوان خود بکنید و آن را به گلدانی بزرگ تر انتقال دهید ولی نکته ای که در این رابطه مهم است این است که اگر منزل شما دارای آفتاب نیست نیازی به نگرانی نمی باشد زیرا این گیاه قابلیت رشد با نور کم را نیز دارا خواهد بود.

شرایط لازم برای تکثیر گیاه خرگوشی

شرایط مورد نیاز برای پرورش و تکثیر گیاه خرگوشی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای تکثیر گل خرگوشی پرداخته ایم که می توانید در این روش از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که باید روند آبیاری گیاه خرگوشی را زمانی انجام دهید که در فاصله دو آبیاری سطح بستر به صورت کامل خشک شده باشد و به طور کلی این گیاه در طول هفته به یک مرتبه آبیاری قانع است پس سعی کنید از آبیاری بیش از حد بکاهید زیرا اینگونه به گیاه خود آسیب می رسانید. همچنین توصیه می شود که برای آبیاری از آب کتری سرد شده استفاده نمایید.

آبیاری لازم برای پرورش گیاه خرگوشی

نور:

همانطور که متوجه شدید گل خرگوشی از دسته گیاهان مقاوم به شمار می آید به خصوص زمانی که در محیطی سایه قرار بگیرد و به طور کلی توصیه می شود از قرار دادن آن در مقابل نور مستقیم و شدید آفتاب پرهیز نمایید تا گیاه سالم تری داشته باشید.

دما:

به طور کلی گل خرگوشی علاقه فراوانی به هوای خنک دارد و به همین دلیل مناسب ترین مکانی که می توانید از آن ها نگهداری کنید راه پله ها می باشند و همچنین بهترین دمای محیطی برای تکثیر این گیاه زیبا در طول فصل تابستان ۲۱ درجه سانتی گراد و در طول فصل زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد.

استفاده از قلمه های مناسب برای کشت

رطوبت:

توجه داشته باشید که برای تامین رطوبت این گیاه بایستی هم از طریق مه پاشی اقدام کنید و هم از طریق قرار دادن آب در زیر گلدان که البته بایستی فضای داخلی آن پر از سنگ ریزه باشد و کف گلدان هیچ گونه تماسی با آب نداشته باشد.

خاک و تغذیه:

به طور کلی نوع صورتی گیاه خرگوشی خواستار خاکی اسیدی می باشد و شما می توانید برای تهیه خاک مورد پسند این گیاه از ترکیب پیت ماس و کمپوست استفاده نمایید تا گل خرگوشی بتواند بهترین رشد خود را در پیش بگیرد. توج داشته باشید که برای کمک به رشد این گیاه باید هر ماه یک مرتبه آن هم در فصل تابستان و بهار  از کودهای مصنوعی برای تعذیه استفاده نمایید.

استفاده از خاک مرغوب برای پرورش گل خرگوشی

آفات و بیماری های گل خرگوشی:

بهتر است بدانید که در واقع این گیاه در اثر حمله کنه ریز قرمز پوشیده از تار های عنکبوتی خواهد شد و برگ هایش به زردی گرایش پیدا خواهند کرد. به طور کلی سمپاشی این گیاه یک نوع درمان محسوب می شود اما بسته به علت حساسیت این گیاه بهتر است غبار پاشی را کاهش دهید. اگر مشاهده کردید برگ های این گیاه قهوه ای رنگ و شکننده شده اند بایستی فورا گیاه خود را به محل خنک تری انتقال دهید و دفعات آبیاری را بیشتر کنید و اقدام به حذف برگ های خشک شده بکنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو