دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان و اعمال آن

منبع: برترین ها

112

1399/2/24

05:47


رمضان ماه خداست؛ آفریدگاری که خود می‌گوید، مرا بخوان! مرا قسمم ده به خوبانم، تا ببخشم قصورت را؛ تا غرقِ من شوی و من تو را در دریای محبتم غوطه‌ور سازم.

برترین‌ها: رمضان ماه خداست؛ آفریدگاری که خود می‌گوید، مرا بخوان! مرا قسمم ده به خوبانم، تا ببخشم قصورت را؛ تا غرقِ من شوی و من تو را در دریای محبتم غوطه‌ور سازم.

دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

«اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین».

«ای خدا در این روز بهره مرا از برکاتش وافر گردان و به سوی خیراتش راهم را سهل و آسان ساز و از حسنات مقبول آن مرا محروم مساز ای راهنمای به سوی دین حق آشکار».

«نماز شب» نوزدهم ماه رمضان

پنجاه رکعت است با حمد و پنجاه مرتبه اِذا زُلْزِلَتْ و گویا مراد آن باشد که در هر رکعت یک مرتبه بخواند زیرا که مشکل است در یک شب دو هزار و پانصد مرتبه اِذا زُلْزِلَتْ خوانده شود.

اعمال مشترکه شب‌های قدر

اوّل، غسل است؛ علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند .

دوّم، دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ بگوید. در روایت نبوی صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد.

سوّم، قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید:

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک بِکتابِک الْمُنْزَلِ وَما فیهِ وَفیهِ اسْمُک الاْکبَرُ وَاَسْماَّؤُک الْحُسْنی وَما یخافُ وَیرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِک مِنَ النّارِ.

خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده شده‌ات و آنچه در آنست که در آن است نام بزرگت و نام‌های نیکویت و آنچه بدان‌ها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره آزاد شدگانت از دوزخ.

سپس هر حاجت که دارد بخواهد .

چهارم، آن‌که مُصحَف شریف رابگیرد و بر سر بگذارد و بگوید :

اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَبِحَقِّک عَلَیهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّک مِنْک.

خدایا به حق این قرآن و به حق آن کس که او را بدان فرستادی و به حق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای و به حقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد.

پس ده مرتبه بگوید بِک یا اَللّهُ، ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ،ِ ده مرتبه بعَلی، ده مرتبه بِفاطِمَةَ، ده مرتبه بِالْحَسَن، ده مرتبه بِالْحُسَینِ، ده مرتبه ِبعَلِیّ بْنِ الْحُسَینِ، بده مرتبه ُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی، ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ، ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی، ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی، ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ.

سپس هر حاجت که داری طلب کن .

پنجم، امام حسین(ع) را زیارت کند، در خبر است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بُطنان عرش که حقّ تعالی آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین(ع) آمده .

ششم، احیا بدارد این شب‌ها را همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود، هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و کیل دریاها باشد .

هفتم، صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد 10 مرتبه توحید بخواند.

هشتم بخواند:

اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیتُ لَک عَبْداً داخِراً لا اَمْلِک لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِک عَلی نَفْسی وَاَعْتَرِفُ لَک بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیلَةِ وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیتَنی فَاِنّی عَبْدُک الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکرِک فیما اَوْلَیتَنی وَلا [غافِلاً] لاِِحْسانِک فیما اَعْطَیتَنی وَلا ایساً مِنْ اِجابَتِک وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ اِنَّک سَمیعُ الدُّعاَّءِ.

بار خدایا من شام کردم در حالی که بنده خواری هستم که مالک سود و زیانی برای خویشتن نیستم و نتوانم از خود بدی را بگردانم بدان بر خود گواهی می ‏دهم و به آستان تو به ناتوانی و بیچارگی خود اعتراف می ‏کنم پس بر محمد (ص) و آل محمد (ع) درود فرست و به من ‏و همه مؤمنین و مؤمنات آنچه از آمرزش در این شب وعده فرمودی وفا کن و آنچه بر من مرحمت فرمودی تمام و کمال گردان زیرا که من بنده مسکین و مستمند و ناتوان و درویش و خوار توام بار خدایا مرا از یادت فراموش کار مگردان در آنچه به من عطا کردی و نه از احسانت در آنچه به من دادی و نه نومید از اجابتت و اگر چه کندی باشد بر من در نهان باشم یا در زیان یا سختی یا آسایش یا عافیت یا بلاء یا در تنگی یا در نعمت بدرستی که تو شنوای دعایی.

و این دعا را کفعمی از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده که در این شب‌ها می‌خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود و علاّمه مجلسی(ره ) فرموده که بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا از برای مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اَذْکار و صلوات بر محمد و آل محمد(ع) آنچه مقدور شود و در بعضی از روایات وارد شده است که دعاء جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند.

اعمال مخصوص شب های قدر

شب نوزدهم

اوّل، 100 مرتبه اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ .

دوّم، 100 مرتبه اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ .

سوّم، دعاء یا ذَاالَّذی کانَ را بخواند.

یا ذَاالَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ

ای که بوده‌ای پیش از هر چیز و آفرید هر چیز را و

ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ

سپس تنها او باقی ماند و هر چه هست فانی شود

وَیا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی

ای که نیست مانندش چیزی، ای که معبودی جز او در آسمان‌های بالا و نه در زمین‌های پائین

وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ

و نه فوق آن‌ها و نه زیر آن‌ها و نه در مابین آن‌ها نیست

لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ

خاص تو است ستایش آن ستایشی که توانایی ندارد بر شماره‌اش کسی جز تو

فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ

درود فرست بر محمد و آل محمد درودی که توانایی نداشته باشد بر شماره‌اش کسی جز تو

چهارم بخواند:

اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فی لَیلَةِ الْقَدْرِ وَفِی الْقَضاَّءِ الَّذی لا یرَدُّ وَلا یبَدَّلُ اَنْ تَکتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیتِک الْحَرامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکورِ سَعْیهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکفَّرِ عَنْهُمْ سَیئاتُهُمْ وَاجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ فی رِزْقی وَتَفْعَلَ بی کذا وَکذا و به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

خدایا مقرر فرما در قضا و قدرت از امر حتمی که در آنچه جدا کنی از امور حکیمانه ات در شب قدر و در قضایی که تغییر نمی‌کند و رد و بدل نمی‌شود، که بنویسی مرا از حاجیان بیت‌الحرامت آنان که حجشان قبول و کوشش آنان قدردانی شود و آمرزیده گردد گناهانشان و جبران شود بد کرداری‌هایشان و مقرر فرما در آنچه قضا و قدر داری که دراز باشد عمرم و فراخ کنی بر من روزیم را و بفرمایی با من چنین و چنان.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو