باورهای اشتباه در مورد ایمنی در برابر کرونا

67

1399/2/24

14:47


باورهای اشتباه در مورد ایمنی در برابر کرونا

سلامت نیوز: با توجه به انبوهی از اطلاعات درست و نادرست و مدام در حال تغییری که این روزها در مورد کووید-19 همه جا وجود دارد، به اشتباه افتادن اصلاً سخت و دور از انتظار نیست. اما یک مسئله قطعی است: اگر فکر می‌کنید در برابر بیماری کرونا ایمن هستید، اشتباه می‌کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، در این مطلب به باورهای نادرست در مورد ایمنی بدن و سالم ماندن طی پاندمی جاری می‌پردازیم.

باور نادرست: من آنتی‌بادی دارم پس ایمن هستم
اگر تست آنتی‌بادی شما مثبت شود، یعنی بدنتان به تازگی از کووید-19 بهبود یافته است؛ اما این دلیل نمی‌شود دوباره به ویروس کرونا مبتلا نشوید. هنوز مشخص نیست آیا این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند در برابر ابتلای مجدد، ایمنی ایجاد کنند یا نه. یعنی ما فعلاً نمی‌دانیم آنتی‌بادی‌هایی که دارید جلوی دوباره بیمار شدنتان را می‌گیرند یا نه. پیش از این که ثابت شود شما نمی‌توانید دوباره به کرونا مبتلا شوید(یا حتی برای سومین بار!) همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است. حتی اگر شما تست آنتی‌بادی‌تان مثبت شده باشد، باید طبق پروتکل‌های بهداشتی جاری عمل کنید و دست‌هایتان را مرتباً بشویید.


باور نادرست: من بهمن‌ ماه مریض شدم پس ایمن هستم
وقتی کووید-19 شروع کرد به تیتر اول خبرها شدن، شاید نگاهی به لیست علائم و حالات خود انداختید و با خود فکر کردید: «من تازگی‌ها این علائم را داشته‌ام پس کرونا را پشت سر گذاشته‌ام و ایمن هستم!». اما نباید تصور کنید اگر در بهمن یا اسفند مریض شده‌اید، پس این بحران را پشت سر گذاشته‌اید. علائم ویروس کرونا به‌راحتی می‌توانند با سرماخوردگی معمولی یا آنفلوانزا اشتباه گرفته شوند.
هم کووید-19 و هم آنفلوانزا می‌توانند سبب تب، سرفه، بدن درد، خستگی و گاهی اسهال و استفراغ شوند. هر دو بیماری می‌توانند خفیف یا شدید باشند و سبب پنومونی شوند. بنابراین تا زمانی که تست ویروس کرونا را نداده باشید(که در ماه بهمن هنوز وجود نداشته)، راهی برای این که بدانید بیماری که داشته‌اید چه بوده وجود ندارد.

باور نادرست: من واکسن آنفلوانزا زده‌ام پس ایمن هستم
خیلی خوب است که واکسن آنفلوانزا بزنید تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمایید. اما واکسن آنفلوانزا یا داروی تامیفلو از شما در برابر ابتلا به کووید-19 محافظت نمی‌کند. هر چند علائم این دو بیماری مشابه‌اند؛ اما واکسن آنفلوانزا اثری روی علائم ویروس کرونا ندارد و بی‌تأثیر است.

باور نادرست: یکی از اعضای خانواده‌ام کرونا گرفته بود پس من ایمن هستم
اگر یکی از اعضای خانواده‌تان بیمار است، خیلی مهم است که در شرایط ایزوله قرار بگیرد. اگر احتیاط نکنید و در تماس با فرد بیمار باشید اما خودتان مریض نشوید، شاید تصور کنید نسبت به کووید-19 ایمن هستید. اگر فرد مورد نظر، تست کرونا نداده باشد این احتمال وجود دارد که دچار آنفلوانزا یا بیماری دیگری شده باشد. این احتمال هم وجود دارد که ویروس کرونا را از این فرد گرفته باشید اما علامتی نداشته باشید. طبق مطالعات، 44 درصد از افرادی که کووید-19 دارند، علامتی از این ویروس نشان نمی‌دهند یا بدون علامت‌اند.

باور نادرست: ماسک می‌زنم پس ایمن هستم
اگر طبق آخرین دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنید و در میان جمع ماسک می‌زنید، بسیار کار خوبی می‌کنید؛ اما باید یادتان باشد که ماسک زدن شما، بیشتر از دیگران محافظت می‌کند تا از خود شما. استفاده از ماسک بسیار درست و لازم است اما شما را در برابر ابتلا به کووید-19 ایمن نمی‌کند، بلکه اگر دچار عفونت به این ویروس باشید و ندانید، از انتشار آن جلوگیری می‌کند.

باور نادرست: من جوان و سالمم پس ایمن هستم
تاکنون متوجه شده‌ایم که ابتلا به کووید-19 ربطی به سن و سال ندارد (البته به‌جز کودکان). حتی اگر شما جوان و سالم باشید باز هم نباید به اشتباه تصور کنید در برابر ویروس کرونا ایمن هستید.
گزارشی جدید از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دریافته از 508 نفر که تا ماه مارس 2020 به دلیل ابتلا به کووید-19 در بیمارستانی بستری شده بودند، 38 درصدشان بین 20 تا 54 سال سن داشتند. نیمی از قربانیان ویروس کرونا که نیاز به بستری شدن در ICU پیدا کردند، جوان‌تر از 65 سال بودند.
شما حتی اگر کاملاً سالم و جوان هم باشید، باز هم ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوید و حتی ممکن است علائم شدید این بیماری را تجربه کنید. پس توصیه‌ها را جدی بگیرید و تمام تلاشتان را بکنید تا از خودتان مراقبت و محافظت کنید تا جلوی انتشار این ویروس نیز گرفته شود.

باور نادرست: من خیلی ویتامین C مصرف می‌کنم پس ایمن هستم
تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است، خصوصاً اکنون که در پاندمی کووید-19 به سر می‌بریم. اما ویتامین C و سایر مکمل‌هایی که به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند، فقط زمانی این اثر را دارند که بدنتان در حال مبارزه با ویروس باشد و بدنتان را در برابر ابتلا به ویروس، ایمن نخواهند کرد. خانم‌ها و آقایان باید روزانه 400 میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنند. این مقدار ویتامین C را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کرده و سایر مواد مغذی را نیز به اندازه‌ی مناسب و کافی دریافت کنید تا عملکرد سیستم ایمنی بدنتان همیشه در بهترین حالت خود باشد. اما یادتان نرود که همچنان نیاز دارید تمام مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهید. یک سیستم ایمنی قوی به این معنی نیست که در برابر کووید-19 ایمن هستید، بلکه فقط برای مبارزه با بیماری آماده می‌شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو