نحوه مراقبت از کلیه در ماه رمضان

منبع: ساتین

123

1399/2/24

16:51


مصادف شدن ایام ماه مبارک رمضان با اپیدمی ویروس کرونا و فصل گرما، لزوم توجه به تغذیه سالم در این ماه مبارک را دو چندان می‌کند. در این ماه، افراد در معرض کم آبی شدید قرار می‌گیرند و برای مراقبت از کلیه‌ها و پیشگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه و دستگاه ادراری، باید نسبت به مصرف مایعات بیشتر در وعده‌های سحر و افطار توجه شود.

کلیه یکی از اعضای مهم بدن است که وظیفه دفع مواد زائد را بر عهده دارد. به همین منظور دریافت مایعات از جمله نقش‌های اثرگذار در عملکرد کلیه محسوب می‌شود. در واقع اگر دریافت مایعات از حد معینی کمتر باشد، سلول‌های تشکیل دهنده کلیه دچار آسیب می‌شوند. در ماه مبارک رمضان افراد تنها در دو وعده می‌توانند مواد غذایی دریافت کنند، بنابراین در فاصله افطار تا سحر باید نیاز بدن به دریافت مایعات تامین شود.

مراقبت از کلیه متخصص کلیه و مجاری ادرار سلامت نیوز چه چیزهایی برای کلیه مضر است بیماری های کلیه برای تقویت کلیه چی بخوریم

برای مراقبت از کلیه‌ها در ایام ماه مبارک رمضان به موارد زیر توجه کنید:

مراجعه به پزشک در صورت تکرر، سوزش بی اختیاری و تغییر رنگ ادرار

روزه داری در افراد دچار بیماری و سنگ‌های کلیوی فقط با اجازه پزشک

مصرف کافی آب و مایعات تا جایی که رنگ ادرار روشن باشد

پرهیز از زیاده‌روی در مصرف پروتئین‌های حیوانی

پرهیز از مصرف شیرینی جات مانند زولبیا و بامیه

اجتناب از فعالیت‌های غیر ضروری در طول روز

پرهیز از پرخوری در افطار و سحر

اجتناب از مصرف غذا‌های شور.

توصیه می‌شود بیماران کلیوی به صورت خودسرانه اقدام به روزه‌داری نکنند و با نظر پزشک خود نسبت به این کار اقدام کنند تا مشکل خاصی برای این افراد به وجود نیاید. همچنین روزه‌داران باید آب کافی در فاصله افطار تا سحر بنوشند تا از ایجاد عوارض احتمالی بر کلیه‌ها پیشگیری شود و بهترین شاخص ارزیابی مصرف مایعات، رنگ ادرار است که باید به رنگ روشن باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو