رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی؛ نسخه «گوگل» برای ساخت فیلم‌سینمایی در دوران کرونا

منبع: سینما پرس

70

1399/2/24

17:06


سینماپرس:یکی از مهندسان ارشد گوگل روشی را معرفی کرده است که با استفاده از آن می‌توان چالش فیلمبرداری ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که کرونا این روزها به سینما تحمیل کرده را رفع کرد.

گوگل

سینماپرس:یکی از مهندسان ارشد گوگل روشی را معرفی کرده است که با استفاده از آن می‌توان چالش فیلمبرداری ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که کرونا این روزها به سینما تحمیل کرده را رفع کرد.

به گزارش سینماپرس، با گسترش بحران کرونا، کار تولید فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در جهان متوقف شد. تیم‌های فیلمبرداری دست از کار کشیدند و پروژه‌های فیلمسازی به حال تعلیق درآمدند. پیش‌بینی آن که بحران کرونا چه زمانی به طور کامل مهار خواهد شد، امکان ندارد. به گفته کارشناسان تنها راه اطمینان از مهار نهایی این ویروس کشف واکسن آن است که براساس برآوردها به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین صنعت سینما نیز چون حوزه های دیگر باید خود را با شرایط جدید وفق داده و در سایه کرونا به فعالیت ادامه دهد.

وقتی محدودیت سرچشمه خلاقیت می‌شود

پُل دبوک (Paul Debevec) مهندس ارشد گوگل وی‌آر و معاون سابق شورای علوم و فناوری آکادمی تصاویر متحرک، برای از سرگیری فیلمبرداری‌ها در عصر فاصله گذاری اجتماعی راه جدیدی پیدا کرده است. در این روش با استفاده از یک صحنه ۳۶۰ درجه‌ای و هدایت نور تابیده از ال ای دی، از بازیگران به طور جداگانه فیلمبرداری شده و پس از آن صحنه‌ها با هم ترکیب خواهند شد.

دبوک درباره این نوع سیستم که اولین بار در ساخت فیلم جاذبه (Gravity) مورد استفاده قرار داد، می‌گوید: با این سیستم می‌توان به طور سه بعدی از بازی بازیگران فیلم گرفت و حتی پس از فیلمبرداری، آن‌ها را در هر صحنه از هر زاویه‌ای و تحت هر نوری قرار داد. کافیست بر روی ضبط درست بازی هنرپیشه، محل قرارگیری دوربین و این که بعدا چگونه باید نورپردازی برای این صحنه صورت گیرد، تمرکز کنید.

با این سیستم، تیم‌های فیلمسازی می‌توانند از بازیگران در زمان‌های متفاوت فیلمبرداری کنند و سپس با نورپردازی یکسان آن‌ها را در فضای سه بعدی کنار هم قرار داده و از این طریق صحنه‌ای که می‌خواستند را خلق کنند. در این روش حتی می‌توان سایه‌ای که بازیگران روی هم می‌اندازند را نیز شبیه سازی کرد.

گفتنی است از تکنیک‌های خلاقانه این محقق آمریکایی پیش‌تر در ساخت فیلم‌هایی چون آواتار، ماتریکس و بلید رانر ۲۹۴۹ استفاده شده است.

*ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو