بتی رایت، خواننده تحسین‌شده آمریکایی درگذشت

منبع: برترین ها

60

1399/2/24

18:25


بتی رایت خواننده سبک‌های سول، فانک و آر اند بی آمریکایی که در همه ژانرهای موسیقی پاپ به خاطر قدرت خوانندگی‌اش مورد تحسین بود در 66 سالگی درگذشت.

اعتمادآنلاین: بتی رایت خواننده سبک‌های سول، فانک و آر اند بی آمریکایی که در همه ژانرهای موسیقی پاپ به خاطر قدرت خوانندگی‌اش مورد تحسین بود در 66 سالگی درگذشت.

دلیل مرگ او مشخص نیست اما خواهرزاده رایت خبر را در توییتر تایید کرد.

رایت بیشتر از همه به خاطر آهنگ «زن تمیزکار» شناخته می‌شود که وقتی تنها 17 سال داشت ضبط شد. این آهنگ در سال 1971 به شماره شش چارت ایالات متحده رسید و لیک گیتار فانک آن تا به حال بارها توسط هنرمندان از جمله مری جی بلایج و چنس د رپر مورد استفاده قرار گرفته است.

بتی رایت، خواننده تحسین‌شده آمریکایی درگذشت

بیانسه هم در مجموعه‌ای از آهنگ‌های پرفروش خود از تعدادی از ملودی‌های آهنگ‌های رایت استفاده کرده است.

رایت شش بار نامزد دریافت جایزه گرمی شد و توانست با آهنگ «عشق کجاست» محصول سال 1975 برنده این جایزه در بخش بهترین آهنگ آر اند بی بشود.

رایت یک آهنگ محبوب دیگر یعنی «با من برقص» را در سال 1978 در چارت‌های آمریکا داشت که در آن با پیتر براون همکاری ‌کرده بود. او همچنین با هنرمندانی از جمله جنیفر لوپز، جاس استون، گلوریا استفان، لیل وین و دیوید برن همکاری داشت.

او همچنین در تور سال 1979 با باب مارلی همکاری داشت و به همین دلیل پس از مرگ این هنرمند با خانواده‌اش همکاری کرد تا آلبومی از آثار او را بازخلق کند. او یک بار هم با پسر او دیمین مارلی و ناس رپر همکاری کرد تا بخشی از آلبوم مشترک سال 2010 آن‌ها یعنی «فامیل‌های دور» باشد.

رایت در سال 1953 در میامی به دنیا آمد و از دو سالگی همراه با برادران و خواهرانش در یک گروه شروع به خواندن آهنگ‌های مذهبی کرد. او در 12 سالگی نخستین قرار داد خود با یک لیبل موسیقی را امضا کرد و در سال 1968 نخستین آهنگ پرفروشش را منتشر کرد که بعدها توسط بیانسه مورد استفاده قرار گرفت.

رایت نه تنها به خاطر آهنگ‌های باشخصیت بلکه به خاطر صدایش مورد تحسین بود که می‌توانست به رجیسترهای نافذ و بسیار بالایی برسد که بعدها امثال ماریا کری از آن‌ها در موسیقی خود استفاده کردند.

او در تمام طول عمر خود موسیقی نوشت و همچنین با مجموعه‌ای از هنرمندان در ژانرهای مختلف همکاری کرد که تبدیل به منبع الهام آن‌ها شده بود.

دی‌جی خالد یکی از این افراد است که در اینستاگرام از او یاد کرد و نوشت: «تو یکی از واقعی‌ترین دوستان من بودی! برایم مثل مادر بودی! از همان اول هوایم را داشتی!»

لیل وین هم اضافه کرد: «وقتی بقیه به من شک داشتند نشان دادی چطور به خودم باور داشته باشم. چطور خودم باشم حتی وقتی که ممکن است من را نخواهند».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو