پروپرانولول و اضطراب

منبع: اوما

239

1399/2/25

00:45


پروپرانولول و اضطراب

امروزه با اینکه پیشرفت تکنولوژی بسیاری از کارها را آسان تر کرده است اما استرس و اضطراب افراد را نیز در همه مسائل زندگی بیشتر می کند. دیگر سطح توقع افراد مانند گذشته پایین نیست و به یک زندگی بی آلایش و ساده راضی نمی شوند. به همین دلیل مجبورند بیشتر کار کنند و خود را با مسائل مختلف درگیر کنند. به علاوه زوجین مجبورند برای یک زندگی بهتر هر دو مشغول به کار باشند. به همین دلیل استرس ها و نگرانی ها بیشتر شده است. برخی افراد برای کاهش اضطراب خود از روش های خود درمانی استفاده می کنند.

یکی از این روش های خود درمانی مصرف قرص پروپرانول است که می خواهیم امروز در این مقاله درباره اثر آن بر کاهش اضطراب صحبت کنیم.

دلیل استفاده از پروپرانول برای کاهش اضطراب

قرص پروپرانول یکی از انواع  بتا بلوکرهاست که میزان آدرنالین ترشح شده از مغز را کاهش می دهد. در واقع زمانی که شما دچار اضطراب می شوید، غده آدرنال ماده ای به نام آدرنالین یا هورمون هیجان و استرس را ترشح می کند. البته میزان آدرنالین در حد طبیعی باعث احساس شادی و نشاط می شود اما مقدار بیش از حد این هورمون روی قسمت های مختلف بدن مانند قلب تاثیر می گذارد و باعث افزایش ضربان قلب می شود. ترکیبات موجود در پروپرانول به اندام های داخلی بدن مانند قلب چسبیده و تاثیر آدرنالین ترشح شده را کاهش می دهد.

در واقع زمانی که شما مضطرب می شوید مغز احساس خطر می کند و شروع به تولید آدرنالین می کند تا خونرسانی و اکسیژن رسانی بیشتری برای قلب و اندام های مختلف بدن انجام دهد. مصرف پروپرانول باعث می شود هم آدرنالین بیشتر ترشح شده و خونرسانی بهتر انجام شود و هم تاثیر منفی بر روی قلب با افزایش ضربان آن نداشته باشد. در نتیجه باعث آرامش شما و از بین رفتن احساس ضعف و سستی می شود. همچنین نیروی لازم برای عملکرد عضلات در هنگام استرس و نگرانی را ایجاد می کند. 

پزشکان معمولا برای افرادی که مشکلات قلبی مانند قلب ضعیف یا حمله قلبی داشته اند پروپرانول تجویز می کنند و به دلیل اینکه از داروهای بدون نیاز به نسخه است افراد عادی که سریع دچار هیجان و اضطراب می شوند نیز از این قرص مصرف می کنند. 

پروپرانولول و اضطراب 

باید درباره مصرف قرص پروپرانولول به این نکته توجه داشته باشید که می تواند اعتیاد آور باشد. اعتیاد به این قرص باعث می شود شما بدون مصرف آن نتوانید حتی کارهای معمولی و روزمره ای که قبلا به راحتی انجام می دادید را بدون استرس و نگرانی انجام دهید. همچنین یادتان باشد که این قرص میزان تاثیر آدرنالین بر اندام بدن مثل قلب را کاهش می دهد اما از ترشح آن توسط مغز جلوگیری نمی کند.

از طرفی زمانی که شما به مصرف این دارو معتاد شوید عملکرد طبیعی اندام های بدن تغییر می کند. به همین دلیل اگر بدون جایگزین به طور ناگهانی آن را قطع کنید عوارض دیگری را تجربه خواهید کرد.

 

پراپرونول و اضطراب

عوارض قرص پروپرانولول

این قرص نیز مانند بسیاری از داروهای دیگر، در کنار فوایدی که دارد عوارضی را هم ایجاد می کند. این عوارض عبارتند از:

1-افزایش وزن گیری

بتابلوکرها باعث افزایش وزن افراد می شوند. زیرا کاهش تاثیر آدرنالین باعث حس ریلکس شدن و شل شدن اندام مختلف می شود و در نتیجه سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند. به همین دلیل وزن زیاد می شود. 

2-خستگی

بلاک کردن روزانه تولید آدرنالین در بدن باعث از دست دادن انرژی و خسته شدن ما می شود.

3-افسردگی

همان طور که گفتیم میزان ترشح آدرنالین در حد طبیعی باعث شادی و داشتن انرژی و انگیزه برای فعالیت های روزانه میشود. زمانی که شما با مصرف مداوم پروپرانولول تاثیر آدرنالین در بدن را کاهش می دهید کم کم باعث می شود همان تاثیر طبیعی را هم نداشته باشد و فرد را دچار افسردگی می کند.

4-از دست دادن میل جنسی در مردان و زنان

به دلیل ریلکس شدن بدن و کاهش انرژی، مصرف این قرص میل جنسی را نیز کاهش می دهد.

5-تاری دید

پروپرانولول علاوه بر قلب بر اندام های دیگر بدن نیز تاثیر می گذارد و به مرور زمان باعث تاری دید می شود. 

6-احساس سرگیجه و غش 

زمانی که بیش از حد معمول ضربان قلب شما پایین بیاید باعث سرگیجه و غش می شود. 

سایر عوارض مصرف پروپورانول:

  • اسهال
  • تهوع
  • سردی دست و پاها
  • اختلالات خواب

مقدار دوز توصیه شده

شما می توانید یک عدد قرص 20 تا 40 میلی گرم پروپرانولول را یک ساعت قبل از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس زا بخورید. خوردن این قرص بعد از ایجاد استرس و اضطراب هم اثرگذار است اما اگر قبل از آن مصرف شود دیگر شما فشار استرس را تحمل نخواهید کرد.

 

قرص پراپرانول و اضطراب

موارد منع مصرف پروپرانولول

با توجه به اینکه این قرص از جمله داروهای بدون نیاز به نسخه است افرادی که خود درمانی می کنند باید توجه داشته باشند که مصرف این قرص برای بعضی شرایط سلامتی مناسب نیست و حتما باید پزشک دارویی مناسب برای رفع اضطراب افراد مبتلا به این بیماری ها تجویز کند. این بیماری ها عبارتند از:

سخن آخر

در آخر باید گفت که پروپرانولول درمان قطعی اضطراب شما نیست و باید علت بررسی و اقدامات درمانی لازم برای از بین بردن همیشگی آن توسط پزشک انجام شود. اما در برخی موارد ضروری و در دوز مناسب مفید خواهد بود. بهتر است تا زمانی که مجبور نشدید از این داروها استفاده نکنید تا دچار اعتیاد به آن و عوارض بعدی نشوید.

 Megan Brown, PharmD. Can Beta-Blockers Help Your Anxiety? on June 11, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو