25 درمان دندان درد به روش ساده

25 درمان دندان درد به روش ساده


منبع: اوما

355

1399/2/25

00:45


25 درمان دندان درد به روش ساده

یکی از دردهایی که خیلی از ما حداقل یک بار آن را در دوران زندگیمان تجربه کرده ایم، دندان درد است که گاهی آن قدر شدید می شود که حتی اجازه انجام کارهای روزمره را به ما نمی دهد. اوضاع وقتی بدتر می شود که این اتفاق وقتی بیفتد که در یک مسافرت یا در تعطیلات هستیم و دسترسی به دندانپزشک سخت است. در این زمان ما باید با روش های دیگر درد دندانمان را کاهش دهیم تا در اولین فرصت نزد دندانپزشک رفته و پس از بررسی آن را درمان کنیم.

در این مطلب می خواهیم نکات مهم درباره دندان درد و 25 راه عالی و کاربردی برای کاهش درد دندان را برای شما توضیح بدهیم تا در مواقع ضروری به راحتی از آن ها استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

دندان درد چیست؟

 دندان درد، دردی است که در دندان یا اطراف دندان رخ میدهد. دندان درد ناشی از پوسیدگی دندان ها، مشکلات لثه و ساختارهای استخوانی دهان مانند فک ها می باشد. زمانی که شما دچار دندان درد می شوید درد آن تنها با درمان قطعی تمام می شود و قبل از آن با مصرف داروها و مسکن های مختلف می توانید آن را موقتا کاهش دهید. معمولا وقتی دندان درد ایجاد می شود حتی زمانی که مسکن مصرف می کنید ممکن است با خوردن غذا یا نوشیدنی های سرد و گرم درد آن تحریک شود و باعث اذیت و حتی عدم توانایی در غذا خوردن می شود و تنها راه آن درمان علت اصلی درد می باشد.

پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه ادامه مقاله فیلم آموزشی که گروه سلامت اوما برای رهایی از دندان درد برای شما آماده کرده است را مشاهده نمایید:

 

انواع دندان درد

دندان درد نیز مانند بیماری های مربوط به هر عضو بدن می تواند انواع مختلفی داشته باشد که بهتر است قبل از یادگیری روش های درمانی آن ها را بشناسید. انواع دندان درد عبارتند از:

دندان درد نوع 1:

گاهی دندان شما به دلیل ضایعه های عصبی و یا بیماری های لثه به غذاهای گرم و سرد حساس می شود و به محض تغییر دمای زیاد در دهان دچار درد خواهد شد.

دندان درد نوع 2:

گاهی حساسیت به غذاهای گرم و سرد بیشتر و مداوم می شود که علت آن می تواند پالپ آلوده، شکسته شدن قسمتی از دندان، تراشیده شدن دندان در مراحل درمانی دندانپزشکی و یا نشانه ای از شروع بیماری لثه باشد. 

دندان درد نوع 3 :

گاهی دندانی که در مراحل انجام کارهای دندانپزشکی می باشد نسبت به غذاهای گرم و سرد حساس می شود. معمولا این دردها بعد از حدود 2 الی 4 هفته بعد پایان کار ترمیم دندان ازبین می روند و تا آن موقع باید مسکن مصرف کنید و از خوردن غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب نمایید.

دندان درد نوع 4:

دردهای شدید بعد از خوردن غذاهای گرم و سرد در بین جلسات ترمیم دندان توسط دندانپزشک. معمولا زمانی که شما دندانتان را عصب کشی می کنید و همه مراحل آن در یک جلسه تمام نمی شود احتمال ایجاد این درد وجود دارد. همچنین زمانی که کیست یا پالپ درون حفره دندان ایجاد شده باشد این درد شدید به وجود می آید.

دندان درد نوع 5:

زمانی که دندان شما به خوبی ترمیم نشود و یا دچار شکستگی، عفونت و پوسیدگی باشد حتی با خوردن یک غذای معمولی و با دمای مناسب هم دچار دندان درد شدید می شوید.

دندان درد نوع 6:

این درد مربوط به آبسه دندانی (عفونت شدید کنار یا زیر دندان) است که در این حالت درد دندان دائمی و با فشار زیاد است و لثه شما در مکان دندان ورم می کند و حتی با لمس کرد درد شدیدتری ایجاد می شود. 

دندان درد نوع 7:

زمانی که علت دندان درد شما رباط پریودنتال دژنراسیون یا التهاب باشد تنها با ضربه زدن یا دست زدن به دندان احساس درد می کنید.

انواع دندان درد

علائم و نشانه های دندان درد چیست؟

خود درد نشانه اصلی ایجاد مشکل در دندان است که به دلایل مختلفی مثل پوسیدگی، شکستن و عفونت ایجاد می شود. اما انواع نشانه های دندان درد به شکل زیر می باشد:

  •  درد با گزش یا جویدن
  •  حساسیت دندان به تغییرات دما
  •  ورم گونه یا لثه در نزدیکی دندان
  •  ترشحات یا خونریزی لثه
  •  درد دائمی دندان

درد دندان می تواند به صورت یک درد مبهم یا شدید باشد که خود به خود یا به وسیله عامل تحریک کننده ایجاد می شود. سایر علائم آن عبارتند از:

چه چیزی باعث دندان درد می شود؟

معمولا مهم ترین علت دندان درد پوسیدگی های مختلف در بزرگسالان و کودکان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. زیرا زمانی که شما بعد از غذاه دندان هایتان را مسواک نمی زنید باکتری های موجود در دهان از قند و نشاسته غذاهای مانده در دهان تغذیه کرده و رشد می کنند و بعد به سطح دندان ها می چسبند. این باکتری ها نیز اسیدی را تولید می کنند که باعث از بین رفتن مینای دندان (پوسته سفید رنگ دندان) می شود. از بین رفتن مینا ی دندان نیز به مرور زمان باعث پوسیدگی آن و ایجاد حفره می شود. اولین نشانه پوسیدگی هم درد دندان بخصوص با خورردن شیرینی جات، غذای خیلی سرد و یا خیلی گرم اتفاق می افتد. گاهی نیز این پوسیدگی با نقاط قهوه ای یا سفیدی که ایجاد می کند به راحتی قابل تشخیص است. 

دندان درد از التهاب بخش مرکزی دندان به نام پالپ رخ می دهد. پالپ شامل عصبی است که بسیار حساس به درد می باشد. التهاب پالپ یا پالپیت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • حفره های دندانی / پوسیدگی دندان
  • حساسیت دمایی - مایعات گرم و یا سرد یا غذاها
  • هوای گرم یا سرد
  •  ساییدگی دندان ها (لکه های سیاه روی دندان)
  • ارتودنسی متحرک 
  •  تورم اطراف دندان
  •  دندان عقل 
  • بارداری
  •  ورم لثه
  •  بیماری پریودنتال
  •   عقب رفتگی لثه (ایجاد مشکل در ریشه دندان که توسط لثه یا استخوان پوشیده شده است.)
  •  شکستگی دندان
  • فرسایش اسیدی
  • پر کردن دندان آسیب دیده، شکسته شده یا تاج

علت های دیگری نیز برای ایجاد دندان درد وجود دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می باشند:

  •  تجمع غذا و باقی مانده غذا بین دندان ها، به خصوص اگر دندان هایتان فاصله داشته باشند.
  •  التهاب یا عفونت در ریشه دندان یا در لثه
  •  ترومای دندانی، از جمله آسیب و یا ساییدگی دندان
  •  شکست ناگهانی دندان یا ریشه دندان
  •  شکاف در دندان که در طول زمان افزایش یابد
  •  عفونت سینوسی که به صورت درد در دندان احساس می شود.

نکات خودمراقبتی برای رفع دندان درد:

تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، رعایت نکات زیر به مراقبت از دندان و کاهش درد کمک می کند:

  1.  دهان خود را با آب گرم شست و شو دهید.
  2.  برای حذف هر ماده غذایی یا پلاک بین دندان ها بعد از خوردن هر وعده غذایی یا میان وعده حتما نخ دندان بکشید. 
  3.  مصرف قرص مسکن.
  4.  اگر دندان درد ناشی از ضربه به دندان است، یک کمپرس سرد روی صورت قرار دهید.

هشدار مهم:

 از قرار دادن آسپیرین یا مسکن های دیگر به طور مستقیم روی لثه اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث سوختن بافت لثه شود.

چگونه می توانم از دندان درد جلوگیری کنم؟

شایع ترین علت پوسیدگی دندان که دردهای شدیدی را ایجاد می کند، مصرف شکر یا قند مصنوعی بیش از حد است. این مسئله ممکن است به خاطر رژیم غذایی نامناسب و یا حتی مصرف بیش از حد نوشابه باشد.  رعایت کردن بهداشت دهان و دندان باید از همان دوران کودکی آموزش داده و شروع شود.  موثرترین راه برای جلوگیری از ایجاد حفره ها و سایر پوسیدگی های دندان داشتن یک رژیم غذایی سالم است.

مثلا با خوردن سیب به جای کیک شکلاتی می توانید مواد تشکیل دهنده طبیعی را انتخاب کنید که باعث تقویت دندان های شما و جلوگیری از تشکیل حفره هم می شود. راه دیگر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، افزایش مصرف ویتامین C و کلسیم است که می تواند دندان های شما را تقویت کند. بیشتر مرکبات مانند لیمو و پرتغال دارای مقادیر فراوانی ویتامین C هستند. دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید تا پلاک ها پیش از تبدیل شدن به حفره از بین بروند (از چه زمانی دندان های نوزادم را مسواک بزنم؟).

به خاطر داشته باشید که کودکان از شما پیروی کرده و اگر یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید آن ها علاقه زیادی به خوردن دائم تنقلات مانند کیک ها و شکلات ها نخواهند داشت.

 

جلوگیری از دندان درد


25 درمان خانگی برای دندان درد

رفع دندان درد فوری ضروری است چون درد دندان غیر قابل تحمل است و تا حد زیادی آدم را عصبی می کند. درمان های خانگی روش های بسیار خوبی برای کاهش درد دندان تا زمان درمان قطعی توسط دندانپزشک هستند. دندانپزشک می تواند به شما بگوید چرا دندان شما دچار آسیب شده است و چگونه باید درمان شود. 

1-  کیسه های چای نعناع

نعناع یک خنک کننده و بی حس کننده طبیعی است. برای این کار باید کیسه چای نعناع مرطوب شده را داخل فریزر قرار دهید تا کاملا خنک شود و سپس آن را روی محل درد قرار دهید و اجازه بدهید 20 دقیقه روی آن بماند. با اینکه این روش مسکن خوبی است اما مدت پایداری آن طولانی نیست.

2- زردچوبه

زردچوبه یک ادویه جادویی است و مانند یک چرک خشک قوی برای عفونت دندان عمل می کند. به نظر می رسد هیچ کاری وجود ندارد که این گیاه شگفت انگیز نتواند انجام دهد. علاوه بر تمام مزایای بهداشتی آن، این ادویه به عنوان یک درمان طبیعی برای درد دندان به عنوان یک روش پایدار برای مدت طولانی تر کاربرد دارد. این ماده دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد درد و ضد باکتریایی قوی است که می تواند درد را متوقف کند.

همچنین در برابر عفونت دندان و لثه و آبسه های مضر نیز مناسب است. برای استفاده از زردچوبه، یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به مقدار کمی آب اضافه کنید. سپس یک پنبه بهداشتی را داخل مخلوط قرار دهید و  آن را داخل دهان خود بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. ترکیب زردچوبه با عسل خام نتیجه بهتری در کاهش درد ایجاد می کند. 

3- آویشن

- آویشن قوی ترین روغن های ضروری با خواص ضد میکروبی را دارد. همچنین حاوی عناصر ضد قارچی، ضد عفونی کننده و دارویی است که برای تسکین درد مؤثر است و از بروز پوسیدگی دندان و بیماری های لثه جلوگیری می کند. 

- بهترین راه استفاده از آویشن جویدن برگ تازه آن است. البته توجه داشته باشید که اگر برگ وارد دندان شود، مشکل را بدتر می کند. جویدن برگ باعث می شود عصاره آن خارج شود و درد را کاهش دهد و التهابات را کمتر کند.  همچنین می توانید چند قطره روغن اسانس آویشن را با روغن زیتون رقیق کنید و سپس آن را در دهان بچرخانید.

این کار به تسکین درد کمک کرده و با عفونت مبارزه می کند. به علاوه می توانید روغن را به طور مستقیم روی منطقه آسیب دیده بزنید. دقت داشته باشید که خوردن این روغن ها ضرر دارد و مسمومیت ایجاد می کند، بنابراین در حد یک قطره یا کمتر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 9 خواص مهم و دارویی آویشن

4- آب نمک:

یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. مخلوط را به مدت 5 دقیقه در دهان نگه دارید سپس بیرون بریزید. این کار را چند بار تکرار کنید.

5- میخک:

استفاده از میخک یک درمان قدیمی برای از بین بردن درد دندان است. برای استفاده از میخک می توانید یک یا دو قطره روغن گل میخک را روی محل درد بگذارید. مراقب باشید بیشتر از این مقدار استفاده نکنید زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند سمی باشد. روش دیگر این است که یک گل میخک را رنده کرده و با آب و روغن زیتون مخلوط کنید و روی محل درد بگذارید.

6- الکل:

دهانشویه های حاوی الکل بی حس کننده های مناسبی برای کاهش درد دندان هستند.

7- پراکسید هیدروژن:

دهان را با کمی پراکسید هیدروژن بشویید. اگر طعم آن شدید است، آن را با کمی آب رقیق کنید. این ماده برای سفید کردن دندان ها هم استفاده میشود و در داروخانه ها قابل دسترس است.

8- عصاره وانیل:

این روش بسیار آسان و کاربردی است. یک پنبه را آغشته به وانیل کنید و روی دندان قرار دهید. 

9- عصاره بادام:

این روش نیز مشابه درمان با وانیل است.

10- عصاره لیمو:

این روش نیز مشابه درمان با وانیل است.

11- روغن درخت چای:

برای استفاده از روغن درخت چای نیز می توانید یک پنبه را به یک الی دو قطره روغن آغشته کرده و روی دندان بگذارید. یا چند قطره روغن را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دهانتان را با آن بشویید. حواستان باشد روغن زیتون نیز از روغن های حامل است که مقدار زیاد آن مسمومیت ایجاد می کند.

 

25 درمان خانگی دندان درد

12- روغن پونه کوهی:

چند قطره از این روغن را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید، سپس پنبه را با مخلوط آغشته کنید و روی دندان برای چند دقیقه قرار دهید. اگر روغن زیتون در دسترس نبود از آب خالی و روغن پونه کوهی نیز می توانید استفاده کنید.

13- سرکه سیب:

یک پنبه را با سرکه سیب آغشته کنید و روی دندان قرار دهید .

14- ریشه زنجبیل:

یک قطعه زنجبیل تازه را کم کم بجوید (39 خواص زنجبیل | نحوه مصرف زنجبیل). سعی کنید آن را نخورید زیرا هم خیلی تند است و هم طبع آن خیلی گرم است و ممکن است منجر به کهیر در پوستتان شود. 

15- سیر:

سیر را بشویید و ریز کنید. همچنین می توانید سیر را با نمک خرد کنید و روی دندان بگذارید.

16- برگ نعناع:

برگ نعناع نیز مانند چای نعناع خنک کننده است. برای این کار برگ های نعناع تازه را بجوید تا عصاره آن خارج شده و روی دندان بریزد. همچنین می توانید برگ خشک را در محل درد برای چند دقیقه قرار دهید.

17- سیب زمینی:

سیب زمینی تازه را خرد کرده و در محل درد نگه دارید. همچنین می توانید تکه ای سیب زمینی خام را له کنید، با کمی نمک مخلوط کرده و خمیر به دست آنده را روی دندان بگذارید.

18- پیاز:

قطعه ای از پیاز تازه را بشویید و آن را داخل دهان خود نگه دارید. پیاز را هر چند دقیقه عوض کنید.

19- خیار:

خیار را تکه کنید و آن را روی ناحیه درد نگه دارید. اگر خیار سرد است، آن را به دمای اتاق برسانید. همچنین می توانید خیار را با کمی نمک در دهان قرار دهید.

20- بارهنگ:

برگ بارهنگ تازه را بجوید. اگر جویدن آن سخت است، از طرف دیگر دهان خود استفاده کنید. هنگامی که برگ خرد شد آن را به منطقه درد منتقل کرده و در محل درد نگه دارید تا عصاره آن به دندان نفوذ کند و درد را کاهش دهد.

21- فلفل سیاه:

فلفل سیاه به خوبی درد را کاهش می دهد. استفاده از فلفل سیاه با نمک نتیجه بهری ایجاد می کند. 

22- جوش شیرین:

یک پنبه را با آب مرطوب کنید، آن را در جوش شیرین فرو کنید و روی دندان قرار دهید. همچنین می توانید یک قاشق پودر جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و سپس دهان را با مخلوط بشویید.

23- چای:

درمان دندان درد با چای کیسه ای بسیار مفید است. یک فنجان تازه چای بنوشید، سپس چای کیسه گرم را در دهان قرار دهید. مراقب باشید کیسه پاره نشود. تانن هایی که به طور طبیعی در برگ چای وجود دارند می توانند به کاهش درد کمک کنند.

24- پک یخ:

یک بسته یخ را با یک پارچه یا حوله بپوشانید و سپس بر روی گونه خود قرار دهید. این کار باعث بی حسی می شود. اگر این روش اثر نداشت، سعی کنید از پک داغ (خیلی داغ نباشد که پوست را بسوزاند) استفاده کنید.

25- برگ اسفناج:

برگ اسفناج خام اثر مشابهی با برگ گواوا دارد. به سادگی برگ های اسفناج خام را بجوید یا آن را تبدیل به خمیر کنید و در برابر منطقه آسیب دیده قرار دهید تا درد دندان کاهش یابد.

درمان دارویی دندان درد

علاوه بر درمان های خانگی دندان درد، مسکن های ضد التهابی مانند ایبوپروفن بهترین راه برای کاهش درد است. اگر نمیتوانید آنها را مصرف کنید و به آسپرین آلرژی دارید، پس پاراستامول بهترین گزینه است. برای تسکین موقتی می توانید از ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن استفاده کنید. 

درمان دندان درد در دوران بارداری 

ممکن است شما در طول بارداری دچار دندان درد بشوید که به دلیل تاثیر مواد بی حس کننده دندان پزشکی بر روی جنین نمی توانید دندان را ترمیم کنید. برای جلوگیری از دندان درد در بارداری باید مادر باردار مراقبت های دهان و دندان را از همان ابتدای بارداری داشته باشد. همچنین بهتر است ابتدا نزد پزشک رفته و با مشورت او درمان های خانگی را انجام دهید. در صورت شدید بودن درد و ضرورت ترمیم دندان شما می توانید در سه ماهه دوم بارداری به دندانپزشک راجعه کنید.

توجه توجه:

 اگر خطر ابتلا به عفونت یا درد شدید وجود داشته باشد، در هر مرحله از حاملگی ممکن است نیاز به درمان دندانپزشکی باشد. 

 

دندان درد در بارداری

- اگر اشعه ایکس مورد نیاز باشد، از سرب برای بیماران استفاده می شود. برای بیمار باردار، این امر برای حفاظت از جنین ضروری است.

- باید در طول بارداری مراقب داروئی که می خورید باشید. این امر در مورد بیهوشی موضعی که در طول درمان دندانپزشکی و آنتی بیوتیک ها مانند آموکسی سیلین تجویز می شود نیز صدق می کند. از داروهای بدون نسخه مانند آسپرین (خوردن آسپرین در بارداری)، ایبوپروفن یا ناپروکسن اجتناب کنید، زیرا در دوران بارداری ایمن نیستند. اما  استامینوفن ساده  برای کنترل دردهای خفیف مناسب می باشد.

tipnut team. 20+ Toothache Remedies For Pain Relief. on 16 may 2019

Libby Taylor. 10 Most Effective Toothache Home Remedies. on 8 june 2019

curetoothdecay team. Tooth Pain and Toothache Natural Remedies. on 10 april 2018.

William C. Shiel Jr., MD, FACP, FACR. Facts you should know about toothaches. Medically Reviewed on 11/8/2019

دندان قرار دهید بهداشت دهان و دندان دندان درد چیست انواع دندان درد علائم و نشانه های دندان درد چیست چه چیزی باعث دندان درد می شود چگونه می توانم از دندان درد جلوگیری کنم 25 درمان خانگی برای دندان درد درمان دندان درد در دوران بارداری پوسیدگی دندان ها آبسه دندانی عفونت شدید کنار یا زیر دندان رفع  سردرد  گوش درد  طعم یا بوی بد دهان لکه های سیاه روی دندان دندان عقل بارداری عفونت سینوسی آسپیرین   رعایت کردن بهداشت دهان و دندان مصرف ویتامین c دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید از چه زمانی دندان های نوزادم را مسواک بزنم رفع دندان درد فوری چرک خشک قوی برای عفونت دندان 9 خواص مهم و دارویی آویشن سفید کردن دندان ها سرکه سیب 39 خواص زنجبیل نحوه مصرف زنجبیل جوش شیرین درمان دندان درد با چای کیسه ای درمان های خانگی دندان درد درمان دندان درد با دارچین مراقبت های دهان و دندان را از همان ابتدای بارداری سه ماهه دوم بارداری آموکسی سیلین خوردن آسپرین در بارداری ناپروکسن استامینوفن ساده 4 منبع 20 Toothache Remedies For Pain Relief 10 Most Effective Toothache Home Remedies Tooth Pain and Toothache Natural Remedies. Facts you should know about toothaches

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو