تخم کرفس | آشنایی با خواص تخم یا دانه کرفس

منبع: تاپ ناز

107

1399/2/25

17:37


در این بخش اطلاعاتی درم ورد تخم یا دانه کرفس برای سلامت را می خوانید. دانه کرفس مواد مغذی زیادی دارد و می تواند از بعضی از بیماری ها پیشگیری کند و باعث درمان بعضی از بیماری ها شود که در ادامه توضیح می دهیم.
کرفس بسیاری از مشکلات و بیماری ها را درمان می کند و به سلامتی کمک می کند. کرفس دارای مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم می‌باشد که برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی نظیر (Vertigo) مفید می‌باشند. کرفس همچنین دارای مقدار زیادی ویتامینهای ک؛ و سی است که آنتی اکسیدانبوده، موجب کاهش تورم یاخته‌های بدن، سم‌زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌های سرطانی می‌گردند.
حال اینکه تخم کرفس به واسطه آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی موجود در آن، خواص درمانی زیادی دارد.

خواص درمانی تخم کرفس و موارد مصرف تخم کرفس

تخم کرفس،از همان گیاهی تهیه می شود کە شاخ و برگ آن را مصرف می کنیم یا در طبخ غذا استفاده می کنیم.اگر هرگزشاخ وبرگ آن را در زیستگاه طبیعی اش ملاحظه نکرده اید، باید خاطر نشان ساخت کە کرفس نوعی گیاه نازک وکشیده است . این گیاه دارای سه تا پنج برگ متشکل از بخشهای متعدد و گلهایی دارای گلبرگهای سفید ریزاست.تخمهای کرفس از گلهای این گیاه تهیه و بسیار ریز با رنگ قهوه ای سیر با بوی قوی و خوشایند است.

تخم کرفس یک ماده طبیعی است که در قالب مکمل های غذایی به فروش می رسد. از تخم کرفس به عنوان یک طب جایگزین (آیورودا) نیز استفاده می شود. گفته می شود که این ماده به درمان طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی کمک می کند. تحقیقات موجود در زمینه آثار سلامتی مصرف تخم کرفس محدود است، با این حال تخم این گیاه به واسطه آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی موجود در آن، خواص درمانی زیادی دارد.

تخم کرفس

تخم کرفس برای درمان مشکلات و بیماری ها

موارد مصرف تخم کرفس
در طب جایگزین، از تخم کرفس برای درمان مشکلات زیر استفاده می شود:
اضطراب
• آرتروز
سرماخوردگی
• آنفولانزا
• نقرس
فشارخون بالا
• کلسترول بالا
بی خوابی

علاوه بر این، گفته می شود که تخم کرفس به هضم غذا و افزایش سلامت کبد کمک می کند. تخم این گیاه یک ماده دیورتیک است که باعث افزایش جریان ادرار در بدن می شود.
خواص تخم کرفس
تا به امروز، مطالعات چندانی در زمینه خواص درمانی تخم کرفس انجام نگرفته است. با این حال، برخی از تحقیقات مقدماتی نشان می دهد که تخم کرفس خواص درمانی قابل توجهی دارد. در ادامه، نگاهی به برخی از خواص درمانی بالقوه تخم این گیاه می اندازیم:

تخم کرفس

خواص درمانی تخم کرفس

فشار خون بالا
یافته های یک مطالعه مقدماتی که در سال 2013 در ژورنال دارویی-غذایی منتشر شده است، نشان می دهد که تخم کرفس به درمان فشار خون بالا کمک می کند. محققان با آزمایش تخم این گیاه روی موش ها دریافتند که عصاره تخم کرفس باعث کاهش فشار خون در این حیوانات می شود. با این حال، مصرف آن هیچ تاثیری بر افراد دارای فشار خون طبیعی ندارد.

سرطان
تحقیقات نشان می دهد که عصاره تخم کرفس خواص ضدسرطانی دارد. مطالعات انجام گرفته بر موش ها در سال 2005 نشان می دهند که عصاره تخم کرفس نقش قابل توجهی در درمان سرطان کبد دارد. علاوه بر این، مطالعه منتشر شده در مجله جلوگیری از سرطان آسیا و اقیانوسیه، نشان داده است که تخم این گیاه به درمان سرطان معده نیز کمک می کند.
در این مطالعه، که با آزمایش بر سلول های انسانی به انجام رسید، مشخص شد که عصاره تخم کرفس از گسترش سرطان معدهدر بدن جلوگیری می کند.

هشدار
اطلاعات چندانی در باب بی خطر بودن مصرف مکمل های غذایی حاوی تخم کرفس وجود ندارد، با این حال گفته می شود که مصرف تخم این گیاه در درازمدت برای افراد مبتلا به التهاب کلیه مضر است. علاوه بر این، گفته می شود که تخم کرفس با شماری از داروها، از جمله داروهای رقیق کننده خون، داروهای ادرارآور، لیتیوم و داروهای تیروئید تداخل دارد. بنابراین، اگر از این داروها استفاده می کنید، قبل از مصرف تخم کرفس با پزشک تان مشورت کنید.
توجه داشته باشید که این مکمل ها تست ایمنی را نگذرانده اند و رژیم های غذایی مبتنی بر آنها هرگز کنترل نشده است. در برخی موارد، ممکن است مکمل دوز بالاتری از مقدار مورد نیاز شما را ارائه کند. در موارد دیگر، ممکن است محصول به فلزات مضر آلوده باشد. همچنین، ایمنی مصرف این مکمل ها توسط خانم های باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که مشکلات پزشکی دارند و دارو مصرف می کنند، به اثبات نرسیده است.

جایگزین های مناسب برای تخم کرفس

فشار خون بالا که یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی (علت اصلی مرگ ومیر در ایالات متحده) محسوب می شود، با رعایت یک رژیم غذایی متعادل که فاقد سدیم و چربی های اشباع باشد، قابل پیشگیری است. حفظ وزن ایده آل، محدود کردن مصرف نوشیدنی، ورزش منظم، اجتناب از سیگار و تمرین تمدد اعصاب نیز به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سیر و اسیدهای چرب امگا-3 به درمان فشار خون بالا کمک می کنند. علاوه براین، دریافتویتامین D کافی و نوشیدن چای سبز نیز فشار خون شما را کنترل می کند.
عصاره تخم کرفس به صورت مکمل های غذایی در فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسد. استفاده از تخم کرفس برای افزایش سلامتی
با توجه به تحقیقات اندکی که در این زمینه وجود دارد، نمی توان گفت که تخم کرفس یک گزینه درمانی قطعی است. همچنین باید توجه داشته باشید که خود درمانی و به تاخیر انداختن درمان استاندارد ممکن است عواقب جدی به دنبال داشته باشد. بنابراین اگر قصد دارید از تخم کرفس برای درمان مشکلات خود استفاده کنید، بهتر است از قبل با پزشک تان مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو