مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس


منبع: تالاب

155

1399/2/27

05:27


مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان

در این بخش به معرفی مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان خواهیم پرداخت.

افغانستان کشوری با آب و هوای بسیار دلنواز از کشورهای دوست و همسایه ایران میباشد.

مردم این کشور از نظر فرهنگی تشابهات فراوانی با مردم ایران دارند.

 

افغانستان در گذشته نه چندان دور از کشورهای محبوب برای گردشگران خارجی بود و گردشگران نامداری چون “مارکوپولو” از این کشور دیدن کرده اند.

جنگ‌های چند دهه گذشته در این کشور، صنعت مهم توریسم را به شدت تأثیر قرار داده و دیگر رونق گذشته را ندارد.

مناطق مختلفی از افغانستان استعداد جذب گردشگر را دارد و در صورت توجه مسئولان مربوطه، گردشگری می‌تواند از منابع مهم درآمد افغانستان شود.

 

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس

“امیر فولادی” کارشناس گردشگری افغانستان معتقد است که ولایت‌های “هرات”، “بامیان”، “بلخ”، “غزنی”، “ننگرهار” و “سمنگان” را از جمله ولایت‌هایی هستند که دارای بیشترین بناها و مکان‌های تاریخی می‌باشند.

وی “بند امیر” در ولایت بامیان و دره “واخان” در “بدخشان” را از جمله مراکز دیدنی و جذاب برای گردشگران خارجی دانست.

 

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، افغانستان را به دلیل جاذبه‌های گردشگری، دارای جایگاه و‍یژه‌ای در جهان می‌داند.

“غلام نبی فراهی” با بیان این که در سال‌های گذشته بسیاری از گردشگران خارجی به ولایت بامیان سفر کرده‌اند، اظهار داشت که منطقه کوهستانی “سالنگ” در ولایت پروان در نزدیکی کابل نیز مورد توجه خاص گردشگران خارجی است.

 

عکس های منتاطق گردشگری افغانستان

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس

وضعیت فعلی گردشگری در افغانستان

وجود چند دهه جنگ و ناامنی در افغانستان باعث از بین رفتن برخی مکان‌های تاریخی و توریستی این کشور همچون بت‌های بامیان شده است اما با این وجود به گفته مقامات افغان در سال‌های اخیر هزاران جهانگرد خارجی به افغانستان سفر کرده‌ و بت‌های ویران شده دیدن کرده اند.

معاون گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این باره گفت:

سال گذشته ۱۵ هزار جهانگرد خارجی از طریق فرودگاه بین المللی کابل وارد افغانستان شدند و انتظار می‌رود این رقم در سال جاری افزایش یابد.

فراهی وضعیت کنونی گردشگری در افغانستان را رضایت بخش نمی‌داند.

 

اماکن تاریخی افغانستان

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس

وی اصلاح قوانین را راهی برای فعالیت موثر بخش خصوصی برای جذب گردشگران دانست و افزود:

خوشبختانه در این سال‌ها هتلداری و امکانات حمل و نقل بهبود یافته است.

فراهی تصریح کرد: سود توسعه گردشگری فقط برای دولت نیست بلکه شرکت‌های مسافرتی،

هتل‌ها و متصدیان مکان‌های تاریخی نیز از آن بهره می‌برند و به عنوان مثال به درآمد ۵۰ میلیون افغانی این وزارت در سال گذشته اشاره کرد.

ناامنی و عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری علل عدم حضور گردشگران خارجی در افغانستان در سال‌های اخیر چندین مورد گزارش از ربوده شدن اتباع خارجی که چند مورد گردشگر بوده اند، گزارش شده است.

فولادی ناامنی در افغانستان را مهمترین دلیل عدم گسترش گردشگری در سال‌های اخیر می‌داند و معتقد است که اغلب کشورها به دلیل وجود ناامنی در افغانستان به اتباع خود اجازه سفر به این کشور را نمی‌دهند.

 

مناطق گردشگری افغانستان

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس

وی تصریح کرد: هم اکنون پروازی برای انتقال گردشگران به اکثر مناطق تاریخی افغانستان از جمله بامیان و بدخشان وجود ندارد و راه‌های زمینی منتهی به بامیان هم نیز در سال جاری ناامن شده است.

به باور وی، تاکنون برای معرفی جاذبه‌های گردشگری افغانستان گام بزرگی برداشته نشده است و دولت افغانستان باید با شرکت در نمایشگاه‌‌های بین المللی و معرفی این جاذبه‌های تاریخی افغانستان را به جهانیان معرفی کند.

این کارشناس گردشگری افغان با بیان این که تأمین امنیت افغانستان در سال‌های آینده می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری این کشور داشته باشد، گفت:

افغانستان به اندازه کافی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری برخوردار است و حضور هزاران گردشگر خارجی در گرو تأمین امنیت در این کشور است.

معاون گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نبود امکانات مناسب برای گردشگران را از دیگر مشکلات توسعه گردشگری در این کشور دانست.

فراهی با بیان این که این وزارتخانه برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی افغانستان اقداماتی انجام داده است، گفت: برای انجام بهتر این اقدامات نیاز به کمک جامعه جهانی داریم.

 

مناطق گردشگری و دیدنی افغانستان + عکس

دورنمای گردشگری در افغانستان

کارشناس گردشگری افغان با اظهار امیدواری نسبت به آینده صنعت گردشگری در افغانستان، اظهار داشت:

آغاز به کار ۵۰۰ شرکت توریستی داخلی، سرمایه گذاری در بخش هتلداری، بازسازی مکان‌های تاریخی و جاده‌های متصل به آنها همزمان با بهبود وضعیت امنیتی در سال‌های آینده باعث توسعه روز افزون صنعت گردشگری در افغانستان می‌شود.

فولادی تدوین استراتژی ملی گردشگری و داشتن سیاست‌های مشخص از سوی دولت را در این باره بسیار مفید دانست و ادامه داد:

فعال کردن بخش خصوصی، ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران و ایجاد مراکز اطلاع رسانی در فرودگاه بین المللی کابل و دیگر ولایت‌ها در توسعه گردشگری مفید است.

مناطق جذاب و دیدنی افغانستان مانند بت‌های بامیان، بند امیر که یک دریاچه طبیعی در دل کوه‌ها است،

دره پر برف سالنگ، دره واخان که هنوز برخی مناطق آن بکر است، کوه‌های زیبای “بابا” و دیگر نقاط با وجود ناامنی صدها گردشگر را در سال‌های گذشته به خود جذب کرده است.

در صورت رفع مشکلات امنیتی و برقراری آرامش در افغانستان، این کشور بار دیگر شاهد حضور گردشگران و احیای صنعت توریسم خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو