خطر گرسنگی حاصل از کرونا، خطرناک‌تر از خود آن است

منبع: برترین ها

94

1399/2/27

06:22


پادشاه اردن ضمن هشدار درباره عواقب شیوع کرونا و گرسنگی حاصل از آن به آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره اجرای طرح خاورمیانه‌ای مدنظر ترامپ هشدار داد.

خبرگزاری تسنیم: عبدالله دوم، پادشاه اردن در گفتگویی با هفته‌نامه "اشپیگل" به مسئله بحران کرونا پرداخته اظهار داشت: من در دوران بحران فاصله لازم را رعایت می‌کنم. اما از شمال به جنوب کشور سفر و با نیروهای امنیتی دیدار می‌کنم.

وی همچنین اظهار داشت که در هفته گذشته هیچ مورد جدید ابتلا به کرونا را در اردن ثبت نکرده است. عبدالله افزود: ما این ویروس را به‌سرعت تحت کنترل درآورده‌ایم.

عبدالله دوم درباره عواقب این ویروس برای سیاست جهانی گفت: این ویروس ناامنی‌های جدیدی می‌آورد. سلامت و امنیت مواد غذایی به کالاهای باارزشی تبدیل می‌شوند. اروپا خاک‌های حاصلخیزی برای کشت مواد غذایی دارد. ما هم سرمایه‌گذاری برای ذخیره گندم در ابعاد گسترده را آغاز کرده‌ایم. ما ذخیره‌ای برای یک سال و نیم داریم. اما بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ خطر گرسنگی در خیلی مناطق بیشتر از خطر خود کرونا است.

پادشاه اردن در ادامه این گفتگو تصریح کرد: همه ما از نظر اقتصادی تحت فشار قرار داریم. پناهندگان در اردن خدمات برابری در زمینه سلامت و آموزش مانند دیگر شهروندان دریافت می‌کنند. این بحران طبیعتاً یک چالش است.

وی در عین حال گفت: ما مدت 2 سال رکود اقتصادی خواهیم داشت. این‌که با چه‌سرعتی در سال‌های 2020 و 2021 بتوانیم در مسیر بهبود قرار گیریم بستگی به این دارد که چگونه به‌صورت هوشمندانه بخش‌های اقتصادی خود را مجدداً بازگشایی کنیم.

پادشاه اردن در پاسخ به اینکه راه‌های خروج از بحران چیست گفت: ما همه باید این روند را آغاز کنیم که یکدیگر را با چشم دیگری ببینیم.

پادشاه اردن در بخش دیگری از این گفتگو درباره اجرایی شدن طرح صلح خاورمیانه‌ای مدنظر ترامپ گفت: آیا حالا در جریان بحران کرونا واقعاً زمان آن است که در این باره بحث کنیم که آیا یک راه‌حل تک‌دولتی برای اسرائیل و فلسطین را می‌خواهیم؟ یا اینکه ما باید در این باره بحث کنیم که چگونه مشترکاً می‌توانیم علیه این بیماری همه‌گیر مقابله کنیم؟ راه‌حل دودولتی برای ما تنها راه پیشبرد کار است.

وی درباره عواقب اجرایی شدن طرح تک‌دولتی خاورمیانه‌ای ترامپ هشدار داده و آن را عامل ایجاد هرج‌ومرج و افراط‌گرایی بیشتر در منطقه دانسته گفت: اگر اسرائیل واقعاً در ماه جولای دره کرانه باختری را ضمیمه خود کند این منجر به مناقشات گسترده با پادشاهی اردن خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه "بعد از آن ما تمام گزینه‌ها را روی میز قرار می‌دهیم" گفت: ما با خیلی کشورها در اروپا و جامعه بین‌المللی توافق کرده‌ایم که در خاورمیانه نباید قانون قدرتمندترها اعمال شود.

پادشاه اردن در ادامه این گفتگو همچنین جهان عرب را در این مناقشات کنار فلسطینیان ارزیابی کرده با بی‌سابقه و خوب ارزیابی کردن مناسبات بین اردن و آلمان گفت: آلمان می‌فهمد که تصمیم درست در مسئله بین فلسطین و اسرائیل چیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو