با پرستاران قرارداد ۸۵ روزه می‌بندند

77

1399/2/27

13:39


با پرستاران قرارداد ۸۵ روزه می‌بندند

سلامت نیوز:ظاهرا موج اخراج و تعدیل پرستاران از بیمارستان‌های خصوصی به دولتی رسیده و بعد از اینکه صدها پرستار از بیمارستان‌های خصوصی به‌دلیل کمبود منابع مالی اخراج شدند، این بار رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور از اخراج پرستاران بیمارستان‌های دولتی خبر می‌دهد که در بخش بیماران مبتلا به کرونا خدمت کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،۱۰ اسفندماه سال گذشته و همزمان با شیوع کرونا در کشور، مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت اعلام کرد که پرستارانی که در شرایط سخت کنونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول فعالیت هستند، در اولویت استخدام قرار خواهند گرفت.

این پیشنهاد مورد توجه وزیر بهداشت نیز قرار گرفت و سعید نمکی، نیز در چندین نوبت، وعده داد که پرستارانی که داوطلبانه برای مقابله با بیماری کرونا دست‌به‌کار شده‌اند در اولویت استخدام قرار می‌گیرند، اما بعد از گذشت ۴۰ روز از این وعده وزارت بهداشت اخباری در رابطه با اخراج برخی پرستاران پس از بحران کرونا به گوش می‌رسد و حتی در برخی از بیمارستان‌های گیلان و مازندران با پرستارانی که در بخش بیماران مبتلا به کرونا در شرایط بسیار سخت فعالیت و خدمت کرده‌اند قراردادهای ۸۵ روزه بسته می‌شود که باعث اعتراض آنها شده است. در متن قرارداد دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت برای پرستاران داوطلب به‌صراحت ذکر شده است که این قرارداد حجمی «هیچ‌گونه تعهد استخدامی» برای آنها ایجاد نمی‌کند.

تا کنون از وزارت بهداشت، کسی پاسخگوی این قراردادها نبوده است.با اين حال روز گذشته محمد ميرزابيگي، رئيس کل سازمان نظام پرستاري از وضعيت نامشخص شغلي پرستاراني که به‌عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا خدمت کردند انتقاد کرد و گفت: «برخي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي مانند گيلان و مازندران با پرستاراني که در اپيدمي کرونا به داد بيماران رسيدند، تسويه حساب کرده يا با آنها قرارداد 85 روزه بسته‌اند، اين کار معنا ندارد، سازمان نظام پرستاري با اين کار مخالف است و اين بدقولي در استخدام پرستاران را پيگيري مي‌کند، چون اين پاسخ زحمات پرستاران نيست. حدود 600 پرستار در بحران کرونا به کمک مراکز درماني دانشگاه‌هاي علوم پزشکي رفتند.»

وي همچنين در ادامه افزود: «در نيمه اسفند 1500 تا 1600 بيمار بستري در بيمارستان‌هاي گيلان بود، که فرشتگان نجات که پرستاران بودند، اين بيماران را نجات دادند. حتما اين مساله را پيگيري مي‌کنيم و حتي به‌صورت حقوقي پيگيري مي‌کنيم. بحران کرونا تمام نشده است و باز هم بحران‌هاي تازه‌اي ممکن است در راه باشد، کاري نکنيم که در آينده پرستاران با بدقولي مسئولان به درخواست کمک پاسخ ندهند.»

از سوي ديگر در اواخر فروردين‌ماه بسياري از پرستاران بيمارستان‌هاي بخش خصوصي در بحبوحه کرونا کار خود را از دست داده‌اند و اخراج شده‌اند. بيمارستان‌ها کاهش درآمد و عمل‌هاي جراحي (به‌عنوان مهم‌ترين منبع در آمد بيمارستان‌هاي خصوصي) را دليل اين اتفاق عنوان مي‌کردند. در اين بين ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت درخصوص اخراج و تعديل پرستاران بيمارستان‌هاي خصوصي، گفته بود: بخش خصوصي در تمام دنيا تابع ملاحظات اقتصادي خاص خودش است. ما در اين رابطه کارويژه‌اي نداريم. تنها مي‌توانيم به بيمارستان‌هاي خصوصي توصيه کنيم در دوره مشکلات با همديگر مدارا کنيد.


شهادت 100 نفر از کادر پزشکي
تا پيش از اضافه شدن تخت‌هاي بيمارستاني جديد به‌دليل بحران کرونا، سرانه پرستار به ازاي هر تخت بيمارستاني در ايران يک نفر بود. اين در حالي است که استاندارد جهاني دو و نيم پرستار به ازاي هر تخت بيمارستاني است. هم‌اکنون حدود 70‌درصد از تخت‌هاي بيمارستاني در اختيار دولت است و از قضا سرانه پرستار به ازاي هر تخت در بخش دولتي وضعيتي به‌مراتب بدتر از بخش خصوصي دارد. به گفته مريم حضرتي معاون پرستاري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، 80‌هزار و 856 پرستار و معادل 65درصد پرستاران بخش دولتي در خط مقدم مراقبت از بيماران کرونا هستند.

چندي پيش نيز نصرا... فتحيان، مدير هماهنگي ستاد ملي کرونا، اعلام کرد که تاکنون بيش از 100 نفر از کادر پزشکي و پرستاري در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده‌‌ و شهيد شده‌اند. در مجموع بيش از 150‌هزار نيروي بهداشتي در 64 دانشگاه علوم پزشکي خدمات به بيماران مبتلا به کرونا را مديريت کردند. به گفته او بيش از 20‌هزار کادر پزشکي و بيش از 100‌هزار پرستار در اين بازه مشغول به کار بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو