با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها در پی اجرای طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی، افراد و مشاغل بسیاری نه تنها در تهران و دیگر شهرهای کشور، بلکه در دنیا متضرر شدند. یکی از قشرهایی که کرونا آنها را با مشکل مواجه کرد؛ دستفروشان بود. 

اگرچه دستفروشی به عنوان یک شغل هیچ‌گاه به رسمیت شناخته نشده است اما افراد بسیاری از طریق آن امرار معاش می‌کنند و امور زندگی‌شان با دستفروشی در نقاط مختلف شهر، سپری می‌شود. برای از سرگیری فعالیت این افراد به شکل ساماندهی شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مدیریت شهری تدبیری اندیشیده است.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار تسنیم، گفت: با توجه به اینکه کمک‌های صورت گرفته به زنان سرپرست خانوار و دستفروشان مقطعی است نه اساسی، مذاکره‌ای با معاونت خدمات شهری شهرداری تهران داشتیم و مسئولان این حوزه پیشنهادی به ستاد مقابله با کرونای تهران ارائه کرده‌اند. 

وی ادامه داد: پیشنهاد مطرح شده از سوی شهرداری تهران این بود که بتوانیم بازارچه‌های شب و روز برای دستفروشان، در جانمایی جدید و در فضای باز با اعمال محدودیت برای تعداد افراد، دایر کنیم. اگر ستاد کرونا مجوز را صادر کند، بازارچه‌ها را بازگشایی خواهیم کرد چراکه بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها نیز مجدداً آغاز به کار کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تصریح کرد: این موضوع یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که معاونت خدمات شهری به شدت پیگیر آن است و منتظریم ستاد کرونا پاسخ را اعلام کند زیرا پیشنهاد شهرداری شانزدهم اردیبهشت ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: جانمایی بازارچه‌ها از سوی شهرداری در مناطق و محلات مختلف انجام و سعی شده فضاهای مناسب شناسایی شود تا دستفروشان برای آغاز فعالیت‌های خود به این نقاط هدایت شوند و هم محصولاتشان را بفروشند و هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.