روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد» روز شنبه گزارش داد:   «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تحقیقات مستقل برای کمک به برون رفت جهان از کووید – ۱۹، مهم و حیاتی است. 

وی افزود: همچنین برای تقویت سطح تدافعی‌مان در برابر بیماری‌های همه گیر در آینده، به تحقیقات مستقل و دقیق علمی در مورد منشا ویروس کرونا نیاز داریم. 

حمایت اتحادیه اروپا از انجام تحقیقات مستقل درمورد منشا ویروس کرونا می‌تواند خشم بیشتر حزب کمونیست چین را برانگیزد. درپی حمایت آمریکا و انگلیس از درخواست استرالیا درمورد انجام تحقیقات مستقل، پکن این تحقیقات را برخوردار از انگیزه سیاسی دانست. 

حمایت اتحادیه اروپا از درخواست استرالیا، احتمال تصویب انجام این تحقیقات در مجمع جهانی بهداشت در روز ۱۸ ماه می‌ (۲۹ اردیبهشت) را افزایش می‌دهد. 

چین طرح پیشنهادی استرالیا را با هدف قراردادن صادرات کانبرا به ارزش یک میلیارد دلار تلافی کرده و هشدار داده که دیگر بخش‌های کلیدی استرالیا نیز ممکن است درصورت تداوم موضع کرونایی این کشور، از طرف پکن نشانه گرفته شود. 

استرالیا انجام تحقیقات مستقل در مورد منشا ویروس کرونا را سازوکاری مهم برای هدایت جهان به سوی برون رفت از بحران کرونا درنظر گرفته است. 

 «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا روز جمعه با اعلام اینکه کانبرا پای ارزش‌های خود در زمینه درخواست برای تحقیقات مستقل جهانی ایستاده است، گفت که این کشور در زمینه مناقشه تجاری با چین کار می‌کند. 

بورل نیز گفت که اتحادیه اروپا از چین می‌خواهد نقش کامل خود در پذیرش مسئولیت هایش را ایفا کند. وی چین را به سیاسی کردن بحران کرونا از طریق تبلیغ کمک‌های پزشکی‌اشبه کشورهای اروپایی متهم کرد و گفت: تغییرات در مناسبات اتحادیه اروپا – چین از زمان شیوع ویروس کرونا تشدید شده است. 

بورل با اشاره به اینکه ویروس کرونا، جهانی سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک را دوباره ترسیم می‌کند، یادآور شد که چین تغییر واقعا چشمگیری را مدیریت کرده که تبعات ژئوپلیتیکی در پی داشته است. 

وی گفت: از آنجا که دیپلماسی به بهترین وجه براساس اصولی مشخص پایه گذاری می‌شود، هدف اتحادیه اروپا – چین باید اعتماد، شفافیت و رابطه متقابل باشد. 

وی افزود: ما باید براساس ارزیابی واقع بینانه از اهداف راهبردی چین و منافع مشترک اتحادیه اروپا پیش رویم. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا نیز گفت: کانبرا از قطعنامه اتحادیه اروپا در مجمع جهانی بهداشت حمایت می‌کند. وی افزود: این قطعنامه، پیشنهاد بررسی و تحقیق مستقل برای پاسخ جهانی به کووید – ۱۹ را دربرمی‌گیرد. 

وی افزود: از طریق گفت و گو و رایزنی آزاد است که جامعه جهانی از این بیماری همه گیر درس می‌آموزد و موقعیت خود را برای پاسخگویی به شیوع ویروس در آینده بهتر می‌کند. 

چین به موجب ساختار سازمان ملل که به کشورهای عضو قدرت تام می‌دهد، می‌تواند به این طرح پیشنهادی رای منفی دهد و کشورهای دیگر را از واداشتن بازرسان مستقل به انجام تحقیق درمورد چین بازدارد. 

با این همه، به نظر می‌رسد مخالفت چین با تحقیق درمورد منشا شیوع کرونا کاهش یافته است به طوری «لیو شیائومینگ» سفیر چین در انگلیس روز جمعه گفت که پکن درنهایت به بازرسان بین المللی اجازه ورود به چین می‌دهد، اما این اتفاق اکنون روی نخواهد داد. 

 «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز گفت که کشورهای سراسر جهان باید در عرصه جهانی با هم مشارکت جمعی داشته باشند. وی که به دلیل تمجید و تحسین از نحوه مدیریت کرونایی چین مورد انتقاد قرار گرفته، یادآور شد که این بیماری همه گیر از شکاف‌ها و نابرابری‌ها در سیستم‌های بهداشتی بهره برداری کرده است و امکان بازگشت به مشاغل به شیوه‌ای معمول وجود ندارد. 

 دبیرکل سازمان جهانی بهداشت افزود: تاریخ ما را قضاوت خواهد کرد نه تنها درمورد نحوه دوام آوردن ما از این بیماری همه گیر، بلکه درخوص درس‌هایی که فراگرفتیم و اقداماتی که به کار بستیم. 

براساس این گزارش، انتظار می‌رود استرالیا، آمریکا و نیوزیلند از درخواست پیوستن تایوان به سازمان جهانی بهداشت حمایت کنند. 

تایوان در سال ۲۰۱۶ از سوی چین از این سازمان اخراج شد. به رغم همجواری اقتصادی و جغرافیایی تایوان با چین، تنها ۴۴۰ مورد ابتلا به کرونا در تایوان تائید شده است. طرح مشارکت تایوان در مجمع جهانی بهداشت به عنوان عضو ناظر، از سوی ۱۳ کشور از جمله بلیز، گواتمالا و نیکاراگوئه مورد حمایت قرار گرفته و در سازمان جهانی بهداشت تنظیم شده است. قرار است این طرح در مجمع جهانی بهداشت به بحث گذاشته شود و البته پیش بینی می‌شود که با مخالفت چین روبه رو شود.