اگر روز پر از کار و مشغله ای داشته باشید مطمئنا در میانه روز برای تجدید قوا و به دست آوردن انرژی سراغ نوشیدنی های کافئین دار مخصوصا قهوه و چای خواهید رفت. این درحالی است که مصرف زیاد کافئین می تواند مضراتی هم به دنبال داشته باشد. در ادامه به معرفی کارهایی می پردازیم که با انجام آنها می توانید خستگی در کنید و به وابستگی به کافئین پایان دهید.

روزی شاداب و پر انرژی بدون خوردن کافئین | خواندنی ها

این بار به جای اینکه به محض احساس خستگی به سمت چای یا قهوه بروید، این ترفندهای آسان را امتحان کنید و نتیجه آن را ببینید.

   1- یک ویدئو کوتاه ببینید

وقفه ای در فعالیت خود ایجاد کنید و یکی از ویدئوهایی که در شبکه های مجازی برایتان ارسال شده را تماشا کنید. زیرا پرت شدن حواس از یک موضوع جدی و زمان بر به یک موضوع سرگرم کننده باعث می شود حال و هوای شما عوض شود و دوباره سر حال شوید. بنا بر گفته دکتر اندرو، رئیس بخش نوروفارماکولوژی بالینی دانشگاه کالیفورنیا، تغییر نقطه تمرکز برای چند لحظه و مشغول شدن به یک فعالیت لذتبخش و سرگرم کننده ، حتی اگر یک فعالیت ذهنی باشد، می تواند شما را از آن حالت هیپنوتیزم شده جلوی مانیتور رایانه نجات دهد.

اگر بازی هایی در گوشی خود دارید که به آن علاقه مندید، چند دقیقه بازی کردن می تواند به سر حال شدن شما کمک کند. تغییر تمرکز به هر فعالیت دیگر، چه فعالیت بصری باشد و چه هر فعالیتی باشد که برایتان لذت بخش است، می تواند به بهبود هوشیاری شما کمک کند.

  2. چند ثانیه تنفس سریع!

همان‌طور که از نفس عمیق به‌عنوان راهی برای ریلکس کردن یاد می‌شود، تنفس سریع نیز برعکس آن می‌تواند افزایش انرژی شما را سبب شود.

اگر در جایی هستید که نمی‌توانید جابه‌جا شوید و از راه‌های ذکرشده استفاده کنید، این تکنیک بهترین راه افزایش انرژی پیش روی شماست.

۶ فایده شگفت انگیز نفس عمیق برای بدن

   3- یک لیوان آب بنوشید

اگر تقریباً هر روز ورزش می کنید، ممکن است خستگی الان شما ناشی از خستگی عضلانی ورزش نباشد. بلکه آبرسانی به بدن خود را دست کم گرفته اید. در واقع کم آبی می تواند بر جریان خون به مغز اثر بگذارد. یکی از مجموعه های اصلی در بدن که کم آبی بر آن بسیار تأثیر گذار است، حجم خون است. زمانی که حجم خون کاهش یابد، جریان خون و مواد مغذی به مغز نیز کم می شود. نوشیدن یک لیوان آب ممکن است تنها چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

   4- از محل کار خارج شوید

اندکی قدم زدن در محل کار می تواند تا حدودی به هوشیارتر شدن شما کمک کند. اما اگر این امکان وجود داشته باشد که بتوانید از محل کار خارج شوید و در هوای آزاد قدم بزنید، تأثیر به مراتب بهتری دارد. قطعاً پیاده روی در هوای آزاد، بالا بردن ضربان قلب، و قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای بهبود سطح هوشیاری در برخی افراد مؤثرتر است. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض نور می تواند باعث بهبود هوشیاری ذهنی شود.

حتی اگر تنها چند دقیقه مهلت دارید اشکالی ندارد. همان چند دقیقه فعالیت فیزیکی جزئی و ترک کردن میز کار و تمرکز می تواند کمک کننده باشد.

   5- از نعنا کمک بگیرید

اکثر مردم بعدازظهرها گرسنه می شوند. 3 ساعت پس از صرف غذا، قند خون به پایین ترین میزان خود می رسد. بنابراین در این زمان برای بسیاری از افراد احساس خستگی و عدم هوشیاری می کنند. پیش از آنکه سمت کیک و بیسکوییت بروید، جایگزین های مناسب را نیز در نظر بگیرید. چیزی به سادگی یک قرص نعنا در بعدازظهر یک روز کاری می تواند با حالت خستگی و کاهش هوشیاری و تمرکز شما مقابله کند. قرص نعنا تنها به خاطر تحریک کردن حواس شما باعث هوشیاری مجدد می شود.

    6-مصرف ویتامین سی

پژوهش های جدید نشان داده است که کمبود ویتامین ث باعث خستگی می شود. این ویتامین برای سلامت غدد فوق کلیوی لازم است. این غدد از احساس خستگی ناشی از استرس پیشگیری می کنند. ویتامین ث همچنین از ابتلا به عفونت ها پیشگیری کرده و باعث جذب بهتر آهن می شود.

    7-مصرف ویتامین ب

بی حالی، کمبود تمرکز، اضطراب و افسردگی می تواند از نشانه های کمبود ویتامین ب در بدن شما باشد. در صورتی که به صورت مداوم احساس خستگی می کنید، بهتر است شروع به مصرف ب-کمپلکس کنید. راه دیگر و بهتری که می توانید در پیش بگیرید، مصرف مولتی ویتامین است که علاوه بر تامین ویتامین ب، سایر مواد و ویتامین های مورد نیاز بدن شما را تامین می کند.برای در کردن خستگی، ویتامین ب مصرف کنید

اما پس چرا هنوز هم  در حسرت چای یا قهوه هستید؟

به هیچ عنوان هوشیار نمی شوید؟ احتمالاً کمبود خواب دارید. به گفته دکتر اندرو، تمام مواردی که در بالا به آنها اشاره شد برای مبارزه با مشکلات هوشیاری ذهنی مفید و کارآمد هستند، اما هیچ کدام به کمبود خواب مزمن کمکی نمی کنند.

 

منبع : ooma.ir