فوتبال دوستان قاره کهن هنوز در شوک حذف تیم ملی فوتبال ایران به دست عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا در ضربات پنالتی بودند که یک اتفاق بزرگ دیگر هم رخ داد و یکی دیگر از بزرگان فوتبال آسیا پیش از مرحله نیمه پایانی با جام وداع کرد. آن تیم، مدافع عنوان قهرمانی دوره قبل، یعنی ژاپن بود.

سامورایی‌ها که در جام جهانی ۲۰۱۴ حذف تلخی را با زاکرونی داشتند؛ با هدایت خاویر آگیره پا به سرزمین کانگروها گذاشتند. آنها به خوبی از گروه خود صعود کردند و حریف اماراتی‌ها شدند که بعد از شکست مقابل ایران به عنوان تیم دوم به این مرحله راه پیدا کرده بود.

حدود ۲۰ هزار نفر در ورزشگاه استرالیا حضور داشتند. علیرضا فغانی به کمک رضا سخندان و محمدرضا منصوری قضاوت این دیدار حساس را به عهده داشت. خیلی زود شاهد گل اول بودیم. علی مبخوط مهاجم زهردار امارات که سریع‌ترین گل جام را هم زده بود توانست با یک شوت روپا، گل نخست را در دقیقه هفت به ثمر برساند و ایجی کاواشیما را تسلیم کند.

این گل باعث شد تا خیلی زود بازی یک طرفه شود. آبی‌پوشان برای جبران گل خورده پیش کشیدند اما موقعیت‌های آنها یکی پس از دیگری به هدر رفت. سرانجام در دقیقه ۸۱ بود که گاکو شیباساکی، بازیکن تعویضی ژاپن بعد از یک و دو با کیسوکه هوندا، با شوتی سهمگین و ناگهانی از پشت محوطه، همه چیز را به تساوی کشاند. همین گل محرکه‌ای شد برای سامورایی‌ها تا به سمت دروازه امارات یورش بیشتری بیاورند. آنها در لحظات پایانی ۲ موقعیت بسیار جدی ایجاد کردند که کاگاوا و شیباساکی بدشانس بودند و نتوانستند توپ را به گل تبدیل کنند.

بازی در اوقات اضافه گلی نداشت و کار به ضربات پنالتی کشیده شد.  کیسوکه هوندا پنالتی اول ژاپن را به آسمان فرستاد و عمر عبدالرحمان با ضربه‌ای چیپ، اولین پنالتی امارات را زد. همان موقع می‌شد حدس زد که اماراتی‌ها روحیه بهتری نسبت به حریف سرشناس خود دارند. هاسبه و مبخوط پنالتی‌های دوم را تبدیل به گل کردند. ضربه سوم ژاپنی‌ها به وسیله شیباساکی به گل تبدیل شد ولی خمیس اسماعیل، توپ را به آسمان فرستاد و همه چیز دوباره برابر شد.

هر ۲ تیم پنالتی‌های چهارم و پنجم خود را به گل تبدیل کردند تا کار به ضربات تک به تک کشیده شود. شینجی کاگاوا، ستاره ژاپن پشت توپ ایستاد ولی ضربه‌اش به تیر دروازه خورد و ماجد ناصر از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید. خودش پنالتی نگرفت اما تیم حریف نهایت همکاری را با او داشت. پنالتی امارات توسط اسماعیل احمد، مداقع وسط امارات گل شد و تیم سفیدپوش میدان با هدایت مهدی علی توانست به مرحله نیمه‌پایانی راه پیدا کند و شگفتی دوم را خیلی زود خلق کند. ژاپن نیز مانند ایران در یک شب با جام وداعی زودهنگام داشت.