معرفی انواع اعتیاد رفتاری و آشنایی با روش های درمان

معرفی انواع اعتیاد رفتاری و آشنایی با روش های درمان


منبع: آرگا

116

1399/2/28

00:42


اعتیاد رفتاری که امروزه علل اصلی فروپاشی زندگی های مختلف شده و ترک آن به گونه ای غیر ممکن است و به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا شما را با این بیماری و انواع مختلف آن و حتی راه حل هایی برا درمان رفتار های نابخردانه آن آشنا کنیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که اعتیاد رفتاری نیز در حقیقت همان اعتیاد به مواد مخدر است که زندگی اغلب افراد را متلاشی خواهد کرد. این گونه از رفتارها معمولا بر اثر وسواس و یا رفتارهای اجباری بروز می کنند و معمولا زندگی اطرافیان را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهند و می توان آن را یک بیماری خانوادگی نیز به شما آورد.

آشنایی با اعتیاد رفتاری

توجه داشته باشید که اعتیاد در رفتار به نوعی از اعتیاد ها گفته می شود که به مواد خاصی وابسته نیستند و معمولا بسته به انجام رفتارهایی مثل قمار،خرید،سکس،بازی و امثال این ها می باشد. به طور کلی این اعتیاد نیز به نوبه خود اعتیاد آور است و برای افرادی که مادام با آن سروکار دارند بایستی در هر زمان آن را با شدت و میزان خاصی تکرار نمایند تا لذت دفعه پیش را از یاد ببرند. بهتر است بدانید که عوارض ناشی از این بیماری تمامی سطوح خانواده را درگیر خود خواهد کرد و بر روی جوانب تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آشنایی با اعتیاد رفتاری

همانطور که متوجه شدید اعتیاد مجموعه ای از رفتار هایی است که فرد احساس می کند مجبور به انجام دادن است و اینگونه آسیب و ضرر های فراوانی را فرد تجربه خواهد کرد. زیرا فرد احساس می کند که کنترل تمامی رفتارها از دست او خارج شده اند. اغلب اعتیادها مانند اعتیاد به مواد مخدر در سطح جامعه مطرح هستند ولی اعتیاد رفتاری در جامعه نادیده گرفته شده به طوری که معدود افرادی می توانند آن را ترک کنند. همچنین در مقابل نیز اغلب خانواده ها در برابر آن عکس العملی نشان نخواهند داد و این اعتیاد بدون درمان باقی خواهد ماند و با گذشت زمان آثار مخرب و تاثیر روانی آن بیشتر خواهد شد.

عوامل زمینه اعتیاد در افراد از لحاظ رفتاری:

اگرچه این اعتیاد با اعتیاد الکلی هیچ گونه رابطه علل و معلولی با یکدیگر ندارند اما میزان این اعتیاد الکلی در میان مردم مطرح تر و بیشتر است. همچنین داشتن روحیه تکانشی و وسواسی نیز می تواند عاملی برای روی آوردن به سمت این اعتیاد نیز باشد. همچنین زمینه ژنتیکی و خانوادگی نیز در بروز این اعتیاد موثر خواهند بود و افرادی که در خانواده خود سابقه این بیماری را دارند بیش تر از سایرین در معرض آن قرار خواهند گرفت.

علائم زمینه ساز بروز اعتیاد رفتاری

اغلب مسائلی که در مورد زمینه اعتیاد به رفتار های مختلف در جامعه مشاهده می شود به دلیل سابقه مشکلات روانی و خانوادگی در فرد است. به طور کلی افرادی که به این اعتیاد دچار هستند همواره سعی دارند تا در مدیریت زندگی خود به دنبال راه فراری باشند به همین خاطر خود را در فعالیتی لذت بخش غرق خواهند کرد تا بتوانند تمامی مشکلات خود را فراموش کنند به همین منظور اعتیاد در رفتار را می توان به دلیل حل نشدن مشکلات روانی میان افراد دانست.

انواع مختلف اعتیاد در رفتار:

در ادامه سعی داریم تا شما را با چندی ار انواع مختلف اعتیاد رفتاری آشنا نماییم:

اعتیاد به قمار و سرمایه گذاری در آن

اعتیاد به بازی های ویدئویی

اعتیاد به دیدن پورنوگرافی

اعتیاد به غذا و پرخوری

اعتیاد به خرید

اعتیاد به سکس

اعیتاد به اینترنت

آشنایی با انواع مختلف اعتیاد رفتاری

علائم و عوارض اعتیاد در رفتار:

به طور کلی اغلب علائم و عوارض این اعتیاد از نوع روانی می باشند که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

داشتن مشغولیت ذهنی برای انجام کار

داشتن احساس نوعی اجبار برای انجام رفتار مورد نظر

توجه داشته باشید که رفتارهای اعتیادی روز به روز با شدت بیشتری انجام خواهند شد زیرا لذت و جذابیت دفعه قبل را برای فرد نخواهد داشت.

انجام رفتار های اعتیادی باعث دور شدن فرد از تمامی ابعاد زندگی خواهد شد به طوری که انجام آن به مهم ترین بخش زندگی فرد تبدیل خواهد شد.

اگر شخص مبتلا به این اعتیاد تصمیم به ترک هم بگیرد با ناتوانی در انجام فعالیت های خود مواجه خواهد شد و سابقه تلاش ناموفق در کاهش بروز این رفتار یکی از نشانه های مهم برای تشخصیص این اعتیاد خواهد بود.

عوامل بروز اعتیاد رفتار در افراد

توجه داشته باشد که افراد مبتلا به این اعتیاد ممکن است نشانه هایی مثل اضطراب و افسردگی را نیز تجربه نمایند.

بهتر است بدانید که در خطر افتادن سلامت روان خود و اطرافیان،سلامت جسمانی،ناتوانی در کاهش فعالیت ها از مهم ترین عوارض بروز این اعتیاد محسوب می شوند. همچنین فرد با آگاهی داشتن به این موضوع ولی باز هم نمی تواند آن را ترک نماید و مجدد تکرار می کند.

درمان:

به طور کلی این اعتیاد ها به دلیل روزمره بودن فعالیت ها برخلاف سایر اعتیاد ها به مواد با قطع رفتار درمان نخواهد شد برای مثال فرد مبتلا به بیماری خوردن و یا سکس را نمی توان قطع رفتار کرد زیرا نیاز های طبیعی وی نادیده گرفته خواهند شد. با این وجود روش های موثری وجود دارند که می توان برای درمان اعتیاد رفتاری از آن ها استفاده کرد. مثلا استفاده از برنامه های انگیزشی و درمان شناختی رفتاری می تواند در درمان این اعتیاد تاثیر گذار باشد. همچنین استفاده از مشاوره های انگیزشی نیز برای درمان این اعیاد فاقد تاثیر نمی باشند.

آشنایی با روش های کارآمد برای درمان اعتیاد رفتاری

توجه داشته باشید که استفاده از گروه درمانی که در اعتیاد به مواد معمول است در درمان این اعتیاد به رفتار نیز فاقد تاثیر نخواهد بود. در این روش تجربه چندین درمان جو با یک درمان گر به اشتراک گذاشته خواهد شد و افراد می توانند روش های موثر در ترک رفتار را بیاموزند.

اعتیاد رفتاری در کنار اعتیاد واقعی:

بهتر است بدانید که انتقاد هایی بر مبنی قرار دادن اعتیاد های رفتاری در کنار سایر اعتیاد های واقعی شکل گرفته که به موضوع اینکه شاید سایر اعتیادها واقعا اعتیاد نباشند تاکید دارد. با این که بسیاری از الگوهای موجود ممکن است با یکدیگر یکسان باشند ولی بایستی بدانید که اعتیاد به مواد مخدر یک فرآیند کاملا متفاوت نسبت به رفتارهای احتماعی و یا همان اعتیاد های مربوط به رفتار باشد. همانطور که دکتر کریستوفر فیربرن بیان کرده است تمامی چیز هایی که شبیه به هم باشند و یا دارای خواصی یکسان باشند به دلیل نیست که حتما آن ها کاملا یکسان هستند و محتوای اعتیاد به رفتار های مختلف و اعتیاد به مواد مخدر دو مبحث کاملا جدا از یکدیگر محسوب می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو