به گزارش خبرگزاری آناتولی، «ابراهیم کالین» سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه به مناسبت هفتاد و دومین سالروز «نکبت» در سرزمین‌های اشغالی بیانیه‌ای را صادر کرد، که به شرح زیر است:

«نکبت، بیان‌کننده فاجعه عظیمی است که ملت فلسطین دچار آن شده است و نام اشغال، بی‌قانونی، بی عدالتی و ظلمی است که به مدت هفتاد و دو سال ادامه دارد.

مردم فلسطین بیش از یک قرن است که در سرزمین خود تبدیل به پاریا شده‌اند و هفتاد درصد از جمعیت آنان از خاک خود طرد شده و ۶ میلیون فلسطینی بالاجبار به عنوان پناهنده در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند.

علیرغم قطعنامه‌های سازمان ملل و احکام آشکار حقوق بین‌الملل، اسکان غیرقانونی یهودیان در قدس شرقی و کرانه باختری ادامه داشته و خانواده‌های فلسطینی با زور از خانه‌های خود بیرون رانده می‌شوند.

جامعه جهانی که قادر به یافتن راه‌حلی برای این بی‌عدالتی و بی‌قانونی نیست، امروز با آزمونی دیگر روبرو است. سیاست اشغال که ده‌ها سال به شکلی سازمان‌یافته ادامه داشته، با طرح‌های جدید الحاق به دنبال گسترش و تعمیق خود می‌باشد.

هر گامی در راستای تغییر وضعیت حقوقی، دینی و تاریخی قدس، بازی با آتش است. همانگونه که ریاست جمهوری ترکیه عنوان کردند، قدس خط قرمز ماست.

همه افراد دارای احساس عدالت، وجدان و حقوق را به ایستادگی در برابر وحشیگری مدرن اسرائیل فرامی‌خوانیم. یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که سیاست‌های اشغال، انکار و الحاق باعث ایجاد صلح، آرامش و امنیت برای هیچ کسی از جمله اتباع اسرائیل نخواهد شد.

هرگونه طرح و اقدامی که موجودیت و اراده ملت فلسطین را نادیده گرفته و به دنبال پیشکش کردن خاک فلسطین و قدس باشد، فاقد مشروعیت است و هیچگونه ارزش و اهمیتی ندارد که چه کسانی این طرح‌ها را تدوین و حمایت می‌کنند.

ما به عنوان جمهوری ترکیه، به ریاست رجب طیب اردوغان، به حضور در کنار ملت فلسطین در این مبارزه بحق ادامه خواهیم داد».