چه کسانی رابط احمدی‌نژاد با مجلس خواهند بود؟

منبع: برترین ها

37

1399/2/28

13:15


در میان چهره‌های مختلفی که از دولت احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم حضور دارد یک نفر بیشتر نام رئیس جمهور سابق را بر زبان می‌آورد. شمس الدین حسینی از سال آخر دولت نهم به کابینه احمدی‌نژاد به عنوان وزیر اقتصاد اضافه شد. او این روزها از اهمیت احمدی‌نژادی‌ها در مجلس آتی می‌گوید.

روزنامه آفتاب یزد: در میان چهره‌های مختلفی که از دولت احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم حضور دارد یک نفر بیشتر نام رئیس جمهور سابق را بر زبان می‌آورد. شمس الدین حسینی از سال آخر دولت نهم به کابینه احمدی‌نژاد به عنوان وزیر اقتصاد اضافه شد. او این روزها از اهمیت احمدی‌نژادی‌ها در مجلس آتی می‌گوید. او در جدیدترین مصاحبه گفته من، نیکزاد و حاجی بابایی و افرادی که در کابینه دولت نهم و دهم بودند تلاش داریم با هم رقابت نکنیم و در یک مکانیزمی با هم ائتلاف کنیم و برای کاندیداتوری کرسی ریاست به توافق برسیم.

حسینی گفت:«ما به دولت نهم و دهم و حتی آقای احمدی‌نژاد که یک چهره خدومی بودند افتخار می‌کنیم. این روشن است که ما در آن دولت بودیم و ایشان هم رئیس دولت بوده است و من هم افتخار می‌کنم. اما آنجایی مشکل ساز است که برخی با نگاهشان می‌خواهند تحقیر کنند، یعنی می‌گویند دولت سازندگی، دولت اصلاحات و زمانی که به ما می‌رسند می‌گویند احمدی‌نژادی ها!»

وی درباره ارتباط با رئیس جمهور سابق می‌گوید:« از بعد از سال ۹۶ ارتباط سیاسی با ایشان نداشتم ولی ارتباط عاطفی و اخلاقی ما پابرجا است. ارتباط اخلاقی به این معنا که در مناسبت‌های مختلف، موضوعات مختلف و اعیاد مختلف بنده با ایشان تماس می‌گیرم و عرض ارادت می‌کنم. البته ایشان هم روحیه تواضع و مهربانی دارند و بنده و دیگر دوستانشان را مورد التفات خود قرار می‌دهند. بنابراین ارتباط عاطفی خیلی خوبی داریم.» او پیش‌از این نیز در هفته‌های اخیر نفوذ احمدی‌نژادی‌ها را در مجلس به رخ کشیده و گفته بود:« اغلب مدیران شاخص دولت نهم و دهم که نامزد انتخابات مجلس شدند رای آوردند.»

به نظر می‌رسد مجلس یازدهم فرصتی باشد برای نزدیکان احمدی‌نژاد که از قضا رابطه عاطفی خوبی هم با رئیس جمهور سابق دارند برای تقویت جایگاه این گروه سیاسی. شمس الدین حسینی که این روزها بیش از سایر مدیران دولت‌های نهم و دهم با کلیدواژه «احمدی‌نژاد» مصاحبه می‌کند.

۵۷ ماه وزارت، خواب ندارم

در آذر سال ۹۱ زمانی که وضعیت ارز به شدت ملتهب شده بود و اقدامات دولت وقت نیز کارساز نبود، حسینی به عنوان وزیر اقتصاد گفت:« حل مسئله ارز نیاز به مسئولیت‌پذیری یکایک تیم اقتصادی دولت دارد و حتماً من وزیر اقتصاد هم باید در این رابطه دغدغه داشته باشم؛ من از مولایم آموخته‌ام که اگر کسی شب گرسنه خوابید راحت نخوابم.» با این حال قیمت ارز در آن زمان نیز روند افزایشی خود را ادامه داد و کاهش نیافت. حسینی ۵۷ ماه وزیر بود و درحالی که میانگین وزارت در دولت احمدی نژاد را باید حدود ۴۰ ماه دانست که اکثر این وزرا یا توسط خود احمدی‌نژاد کنار گذاشته می‌شدند یا معدودی را مجلس استیضاح کرد بنابراین نشان می‌دهد حسینی در همان دوره وزارت توانسته بود رابطه‌ای مناسب را با احمدی‌نژاد رقم بزند.

به ویژه اینکه بر سر ماجرای مشایی، احمدی‌نژاد برخی وزرا را کنار گذاشت اما حسینی در این زمینه نیز از قرار با مشی محافظه کاران جایگاه خود را حفظ کرد.

بعد از پایان دوره ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد به دنبال تاسیس دانشگاهی به نام ایرانیان بود که سروصدای زیادی هم به پا کرد اما سرانجامی نیافت. حسینی در این طرح احمدی‌نژاد نیز جزء انتخاب شدگان بود. در اواخر مرداد سال ۹۲ تنها چند روز بعد از پایان کار دولت، احمدی‌نژاد در حکمی حسینی را به عنوان رئیس مجتمع اقتصادی و مالی دانشگاه ایرانیان انتخاب کرد و در حکم او آمده بود:«هم‌افزایی حرکت‌های پرشتاب علمی گسترده امروز دانشمندان و متفکران ایران زمین در قالب یک دانشگاه پیشرو در علم و فناوری در تراز جهانی یک ضرورت و نیازمند تلاش عالمانه، دلسوزانه و پیگیر است. دانشگاه بین‌المللی ایرانیان بر این باور و در ساحت این اندیشه برپا شده است و جهاد علمی و فرهنگی را روح حاکم بر کار و ماموریت اصلی خود می‌داند. »

با این حال این دانشگاه با برخی تخلفات در حوزه مالی و مجوز روبه رو شد و هیچگاه به نتیجه نرسید. هرچند بعد خبر رسید که ساختمان این دانشگاه به پاتوقی برای احمدی‌نژادی‌ها تبدیل شده و آنها در این دانشگاه جلسات خود را برگزار می‌کنند که از قضا نام شمس الدین حسینی نیز جزء کسانی بود که به آن جلسات رفت و آمد می‌کردند.

حسینی بعد از حواشی به وجود آمده در سال۹۶ برای حضور احمدی‌نژاد در انتخابات کمتر در محافل سیاسی حضور یافت و بیشتر در فضای آکادمیک به کار مشغول شد تا زمانی که بالاخره فرصت مجلس یازدهم برای او و سایر اصولگرایان غنیمتی بود تا بار دیگر به صحنه اصلی سیاست کشور بازگردند. حالا این گروه پر نفوذ در مجلس می‌توانند نقش مهمی در بسیاری از تصمیمات آینده داشته باشند و شاید با مصاحبه‌های پرتکرار حسینی با کلیدواژه «احمدی‌نژاد»، وزیر سابق به عنوان حلقه رابط رئیس جمهور سابق با مدیرانش در مجلس یازدهم به شمار آید.

با این حال ترکیب مجلس یازدهم را اگر مورد توجه قرار دهیم شاید بتوان گفت احمدی‌نژادی‌ها جزء معتدلین مجلس یازدهم به شمار می‌روند! این موضوع شاید وقتی قابل لمس باشد که آنها را مقایسه کنیم با نمایندگان جبهه پایداری یا حتی برخی اصولگرایان تازه کار که خود را تحت عنوان نیروهای انقلابی جهادی معرفی می‌کنند. بنابراین عجیب نخواهد بود اگر در آینده ببینیم احمدی‌نژادی‌های مجلس در تعامل دوره یازدهمی‌ها با دولت روحانی از رویه بهتری نسبت به سایرین برخوردار باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو