روزه ‌داری و بیماری‌ های جراحی مغز و اعصاب

منبع: دوستان

81

1399/2/28

14:44


در ماه مبارک رمضان سوالات مکرر از سوی بیماران مطرح می‌شود مبنی بر این‌که فرد در چه صورت مجاز به روزه‌داری بوده و در چه صورت روزه‌داری برای او ممکن است مضر باشد.

www.dustaan.com - روزه ‌داری و بیماری‌ های جراحی مغز و اعصاب

روزه ‌داری و بیماری‌ های جراحی مغز و اعصاب

با توجه به طیف وسیع بیماری‌های جراحی مغز و اعصاب و شرایط بالینی متفاوت بیماران، بهتر است هر بیمار در این مورد با جراح خود مشورت کند، اما به‌طور کلی می‌توان برای راهنمایی کسانی که شاید دسترسی به پزشک خود ندارند مواردی را ذکر کرد.  «جراحی» استرس بزرگی برای بیمار محسوب می‌شود و پس از آن لازم است انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مایعات به‌طور کامل برای ترمیم بافتی تامین شوند. اوج این زمان ترمیم در دو هفته اول است اما در هفته‌های بعد هم با سرعت کمتر ادامه می‌یابد. به این دلیل در مورد ساده‌ترین جراحی‌های مغز و اعصاب، یعنی عمل جراحی دیسک کمر و گردن، لازم است بیماران دو هفته تا یک ماه بعد از عمل روزه نگیرند. جراحی‌های سنگین‌تر ستون فقرات که با قراردادن پلاتین در کمر یا گردن همراه‌ هستند، حتی به زمانی تا یک ماه و نیم یا بیشتر برای ترمیم مناسب بافت‌های محل جراحی نیاز دارند.

در مورد عمل‌های جراحی مغز، به جز همان زمان حدود یک ماه و نیم بعد از عمل برای بازسازی بافت‌های جراحی‌شده، پیچیدگی‌های بیشتری نیز وجود دارد. بیمارانی که سابقه تشنج دارند باید مدتی طولانی را بدون حمله تشنج گذرانده باشند تا مجاز به روزه‌داری شوند و به‌علاوه زمان مصرف داروهای ضدتشنج نباید با مدت ساعات روزه‌داری تداخل داشته باشد و دوز این داروها نباید کم یا جابه‌جا شود.

بیمارانی که به دلیل تومورهای بدخیم مغزی تحت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار دارند بهتر است طی این مدت روزه نگیرند زیرا تامین انرژی، پروتئین و ویتامین‌های ضروری به میزان کافی بسیار حیاتی است. درنهایت این‌که تومورهای هیپوفیز به دلیل محل آنها ممکن است سبب اختلال در تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن شوند و طبیعی و پایدارشدن این اختلالات ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد و از سوی دیگر، ممکن است حتی احساس تشنگی هم در این بیماران دچار اشکال شود.

به این ترتیب در مورد جراحی آدنوم‌های هیپوفیز، تا زمان طبیعی و کنترل شدن تعادل مایعات و الکترولیت‌ها، این بیماران نباید روزه بگیرند. / جام جم

به این پست امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو