عید فطر نزدیک است. بخشی از مردم  بعد از سه ماه غُل و زنجیر شدن در شهرها در حال برنامه ریزی برای سفر رفتن هستد. کم شدن محدودیت‌ها و باز شدن مکان‌هایی مثل مدارس و باشگاه‌های ورزشی این پیام را به آنها می‌دهد که کرونا به آخر کار رسیده است و می‌توانند بار و بندیل سفر را ببندند و دل به جاده بزنند.

طبق تقویم عید فطر یک شنبه است و بنا بر تصمیمی که دولت در سال ۹۰ گرفت فردای عید هم تعطیل است. بدین ترتیب مردم با گرفتن یک مرخصی روز شنبه می‌توانند یک تعطیلی چهار روزه را تجربه کنند. جمعه- شنبه- یک‌شنبه  و دوشنبه.

مانده در خانه‌ها و شهرها با خود می‌گویند بهترین زمان برای سفر رفتن بعد از این همه سختی کشیدن روزهای عید فطر است. تصور کنید اهالی تهران که هنوز مهم‌ترین کانون کروناست در این چهار روز راهی شهرهای شمالی کشور شوند. یا اهالی بقیه شهرها که هنوز در وضعیت زرد و قرمز هستند به استان‌های همجوار سفر کنند. چه وضعیتی روی خواهد داد؟

به راحتی کرونا که هنوز در کنار ما در حال زندگی است دست به دست می‌شود. درست است که وضعیت کشور نسبت به دوماه گذشته بهتر شده است اما این طالع نحس به راحتی می‌تواند دوباره همه را ما درگیر و روزهای تلخ اسفند و فروردین را برای ما تکرار کند.

فصل دندان به روی جگر گذاشتن است. تحمل این همه محنت، خانه نشینی و سفر نرفتن سخت است اما چاره چیست که سلامت در بالای جدول اولویت‌های زندگی قرار گرفته است.

می‌شود همچون روز سیزده به در، روزهای تعطیل عید فطر را هم به قوانین سفت و سخت سپری کرد. حداقل می‌شود سفر از استانی به استان دیگر را ممنوع کرد.

به خاطر حفظ وضع موجود ،باید سخت گیری کرد. وضعیت ما درست مثل فردی است که فشار خون و چربی بالا دارد و برای حفظ سلامت خود رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کند. این بیمار وقتی می‌بیند با خوردن قرص و گرفتن رژیم وضعیت‌اش از مرحله خطرناک به مرحله عادی رسیده است، دوباره شروع می‌کند به خوردن نمک، جگر و کله پاچه. چند وقتی نمی‌گذرد که دوباره به وضعیت بحرانی قبل بر می‌گرد و روز از نو، روزی از نو.

حیف است. الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم شهرهای خود را سفید اعلام کنیم. می‌توانیم مدارس را باز کنیم یا مردم را راهی کار و زندگی‌شان کنیم، چرا با یک سهل‌انگاری تمام این دستاوردها را از بین ببریم.

کنترل کشور در روز سیزده به در، مردم را از همه گیر شدن کرونا نجات داد. کنترل  مردم در تعطیلات عید فطر هم می‌تواند جلوی شیوع دوباره کرونا را بگیرد.