دسته بندی : گل و گیاه

نخل مرداب | نگهداری از گل نخل مرداب (UMBRELLA GRASS)

قبلا در مورد انواع نخل خانگی ، مثل نخل شامادورا ، نخل کنتیا  با شما صحبت کرده ایم . این نوشته در مورد نخل مرداب است که یک گیاه بسیار ارزان آپارتمانی با نگهداری ساده می باشد . اکثر افراد این گیاه را با نام گل دریایی می شناسند ولی در اصل نامش نخل مرداب است ، اگر چه هر گل فروشی نامی رو این گیاه گذاشته اند . اینجا در مورد شرایط نگهداری از گل نخل مرداب مثل آبیاری ، رطوبت ، خاک ، کود ، نور و دما به علاوه روش های تکثیر و آفات و بیماری های آن صحبت میکنیم . با ما همراه باشید.

نخل مرداب آب زیاد میخواد ؟ نور زیاد میخواد ؟

آموزش نگهدرای از گل نخل مرداب

 

معرفی کوتاه مرداب: 

  • نام انگلیسی : UMBRELLA GRASS  (علف چتری)
  • نام علمی : CYPERUS DIFFUSUS
  • نام فارسی رایج : نخل مرداب
  • فارسی اصیل : چتر گیاه
  • رنج قیمتی : بیست هزار تومان به بالا
  • خانواده : CYPRACEAE
  • خواستگاه: جزایر ماداگاسکار

 

 Cyperus alternifolius

 

نکات مهم و جالب در مورد نخل مرداب !

 

  • نخل مرداب گیاهی بسیار زیبا و دوست داشتنی می باشد و بسیار ارزان می باشد  و آنچنان قیمتی ندارد . نگهداری از ان نخل بسیار ساده می باشد و با تکثیر می توانید گلدان های زیادی از نخل مرداب را داشته باشید . زمانی که گیاه رشد می کند ، باعث بیشتر شدن زیبایی اش می شود و همچنین منزل شما را نیز زیبا می کند.
  • نخل مرداب باید در فصل گرما و در مناطقی که گرم می باشد بیرون از خانه و در حیات یا بالکن منزل نگهداری می شود . این گیاه یک گیاه آب زی می باشد که می توانید آن را در داخل حوض نیز بگذارید و باعث زیبایی حوض شما شود.
  • نخل مرداب زمانی که رشد می کند ، ارتفاعش به ۱۵۰ سانتی متر و در اکثر مواقع به بیشتر از ۱۰ نیز می رسد . علت اینکه به این گل مرداب گفته می شود ، بخاطر علاقه شدیدش به آب می باشد و حتی دوست دارد هر دقیقه آن را آبیاری کنید.
  • اگر قصد داشتید که گیاه را در خاک قرار دهید ، از خاک سنگین استفاده کنید ، زیرا خاک سنگین زمان زیادی را می برد تا آب وارد ریشه اش شود . همچنین یادتان باشد که در فصل زمستان به هیچ عنوان گیاه را در معرض سرما قرار ندهید ، زیرا باعث سوختن گیاه می شود و گیاه را از بین می برد.

 

گل پنجه کلاغی (۲)

 

شرایط مناسب رشد نخل مرداب :

 

۱- نور مناسب برای نخل مرداب:

همان طور که آب علاقه شدید دارد ، به نور نیز علاقه دارد و حتما باید نور شدید به آن بتابد و بهترین نور برای این گیاه نور آفتاب صبح تا ساعت ۱۲ و نور آفتاب در غروب از ساعت ۵ به بعد خوب می باشد و نباید گیاه را در ظهر در معرض اشعه مستقیم قرار دهید و زیرا آسیب شدیدی به گیاه می رساند و حتی امکان دارد باعث سوختن آن نیز شود . همچنین یادتان باشد که به هیچ عنوان در معرض نور خورشید گیاه را غبار پاشی نکنید . نه این گیاه بلکه تمام گیاه ها .

 

۲- دمای مناسب برای نخل مرداب :

حداقل دمای نخل مرداب باید ۱۲ باشد و حداکثر آن ۳۵ درجه . اگر بیشتر از این درجه ها شود ، باعث خراب شدن گیاه شما خواهد شد و زمانی که گیاه خراب شود ، زیبایی اش از بین می رود .

 

۳- آبیاری کافی و مناسب برای نخل مرداب :

در تمام طول سال باید گیاه را آبیاری کنید . جوری که هم صبح به گیاه آب دهید و هم غروب آب دهید . باید جوری آب دهید که در پای گیاه باتلافی درست شود . همچنین می توانید تشتی را پر آب کرده و گیاه را در داخل آن بگذارید . از این طریق نیز اب به ریشه گیاه می رسد .

 

۴- رطوبت مناسب برای نخل مرداب :

برای تامین رطوبت گیاه بهتر است از غبار پاشی استفاده کنید . از اول فرودین تا آخر شهریور باید گیاه را هر روز غبار پاشی کنید . ولی از اول مهر تا آخر اسنفد فقد باید ۱ الی ۲ بار در هفته این کار را انجام دهید . همچنین که در بالا گفته شد ، بهتر است غبار پاشی در سایه و به دور از آفتاب انجام شود .

 

۵- تغذیه مناسب برای نخل مرداب :

گیاه آنچنان علاقه به کود نمی باشد و با رطوبت ، آبیاری و نور می تواند رشد بسیار خوبی را داشته باشد . ولی اگر دوست داشتید می توانید از کود های مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید .برای این کار در فصل رشد گیاه که بهار و تابستان است می توانید از کود های کامل که در آب حل می شوند استفاده کنید که به این شکل که در گرم کود را در یک لیتر آن حل کرده و هر دو هفته یک بار و به شکل آبیاری به گیاه بدهید.

 

۶- خاک مناسب برای نخل مرداب :

بهترین و عالی ترین خاک برای این گیاه خاک سنگین می باشد که می توانید از گل فروشی ها خریداری کنید . همچنین از خاک رس و خاک برگ نیز استفاده کنید . اگر خاک سنگین باشد باعث می شود آب را آرام آرام و یواش یواش به ریشه برساند و همیشه ریشه تازه و سر حال باشد .

 

۷- تعویض گلدان نخل مرداب :

بهترین زمان برای عوض کردن گلدان فصل بهار می باشد که باید گلدان را عوض کنید . و هر سال باید گلدان بزرگ تری نسبت به قبلا داشته باشید . و حتی می توانید زمانی که دارید گلدان را عوض می کنید ، گیاه را نیز قلمه بزنید . در تعویض گلدان به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر ریشه گیاه در گلدان زیاد باشه رشد برگی گیاه بیشتر خواهد شد پس برای تعویض زود گلدان عجله نکنید ، اجازه بدین که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شود و پس از آن اقدام به تعویض گلدان کنید . دقت کنید که زمانی که دارید تعویض گلدان رو انجام می دید به ریشه گیاه آسیب برسد .

 

۸-تمیز نمودن برگ های نخل مرداب :

غبار پاشی هم به رطوبت گیاه کمک می کند و هم باعث تمیز شدن برگ می شود . همچنین نیاز نیست که از مواد براق کننده استفاده کنید . مواد شیمایی و مواد براق کننده به گل آسیب بسیار زیادی را وارد می کند .

 

۹- تکثیر نخل مرداب :

همان طور که در بالا گفته شد ، زمانی که گلدان را عوض کردید می توانید گیاه را تکثیر کنید . همچنین می تواند از بدر نیز استفاده کنید که بذر را باید در خاک سبک قرار دهید .

 

گل پنجه کلاغی (۳)

 

آفات و بیماری های نخل مرداب :

 

– روی برگ نخل مرداب حشرات سفید رنگ می باشد که زیبایی گل را گرفته است :

می توانید از حشره کش بسیار قوی استفاده کنید . همچنین می توانید پنبه ای را برداشته و حشره کش را به آن زده و به آرامی روی گیاه بکشید . این کار را تا زمانی که این حشرات زشت از بین رفت ادامه دهید .

 

– برگ ها دور خود می پیچند :

علت اینکه برگ ها زیبای خود را از دست داده اند و به دور هم می پیچند ، بخاطر نبود نور کافی می باشد که باید حتما گیاه را محل ببرید که نور به اندازه کافی باشد . همچنین یادتان باشد که به هیچ عنوان گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید .

 

– تمام نخل مرداب من در فصل زمستان خشک شده است :

علت آن سرد بودن بیش از حد هوا می باشد که گل نتوانسته است آن را تحمل کند . بهترین کار این است که اول برگ های سوخته را قطع کرده ( تا انتها ) و گلدان را به محل بهتری و گرم تری ببرید . همچنین لازم نمی باشد که نگران برگ ها باشید ، زیرا در فصل تابستان و بهار گیاه رشد می کند و مانند قبل می شود و حتی زیبا تر از قبل نیز می شود .

 

– ساقه ها خم شده و بسیار بلند می باشد :

زمانی که این مشکل پیش می آید باید گیاه را قلمه بزنید و آن را یا در آب و یا در گلدان قرار دهید . بهتر است در گلدان بگذارید تا ریشه بزند .

 

– برگ های نخل مرداب رشد کمی دارد و بسیار جوان هستند :

درست است که این گیاه به تغذیه مصنوعی نیاز ندارد ولی بهتر است در چنین موقعی از تغذیه مصنوعی استفاده کنید که کمک بسیار زیادی را به گل شما می کند .

 

– برگ ها چروکیده شده است :

در بالا نیز گفته شده که نباید گیاه را در معرض نور خورشید قرار دهید ، زیرا باعث خراب شدن می شود . علت چروکیده و خراب شدن گیاه بخاطر بودن گیاه در معرض نور مستقیم آفتاب می باشد که باید محل گل را عوض کنید .

 

– روی برگ های نخل مرداب من سوخته قرار دارد :

علت سوخته شدن برگ ها دو حالت دارد . حالت اول بخاطر غبار پاشی در معرض آفتاب می باشد که باعث سوخته شدن برگ می باشد و حالت دوم بخاطر استفاده از مواد شیمیایی و براق کننده می باشد . که در بالا نیز گفته شد نباید از مواد براق کننده و شیمیایی استفاده کنید .

 

– برگ ها قهوه ی و زرد شده است :

در چنین مواقعی بهتر است دفعات آبیاری را زیاد کرده ، جوری که در یک روز چندین بار گیاه را آبیاری کنید . همچنین می توانید گیاه را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در تشت آب قرار دهید تا گیاه مثل حالت اول شود . و همچنین می توانید غبار پاشی را نیز بیشتر کنید ، زیرا آبیاری نیز کمک بسیاری می کند .

 

– نخل مرداب من در زمستان خشک شده است :

اگر گیاه در فصل زمستان خشک شد بهتر است آن را قلمه بزنید و برگ های خشک شده را از انتها ببرید و خیالتان راحت باشد که باز گیاه رشد می کند و مثل قبل می شود . در هنگام خرید دقت کنید تا گلی بردارید که برگ هایش سبز رنگ باشد .

 

 

CYPERUS diffusus

 

چند نکته در مورد گل نخل مرداب که شاید برای شما جالب باشد!

 

  • نخل مرداب سرطان زا نیست ، بلکه تصفیه کننده هواست !

برخی افراد بر این باورند که نخل مرداب یک عامل سرطان زاست . اما این موضوع نه تنها درمورد این گیاه درست نیست ، بلکه خود نقش به سزایی در کاهش آلودگی هوا که یک عامل سرطان زاست ، دارد .

 

  • نخل مرداب چه خواص دارویی دارد ؟

استفاده موضعی از ترکیبات بابونه ، آویشن و نخل مرداب می تواند باعث تقویت مو شده و از ریزش آن جلوگیری کند . به این صورت که این سه گیاه را خوب بکوبید و روی سر قرار دهید.

 

  • آیا میتوان از نخل مرداب در آکواریوم نگهداری کرد؟

نگهداری نخل مرداب در اکواریوم امکان پذیر می باشد . ولی این به شرایط اکواریوم و نوع ماهی ها بستگی دارد .اما به این نکته دقت کنید که اگر مدت زیادی برگ های نخل مرداب درون آب قرار بگیرند بعد از مدتی دچار پلاسیدگی می شود . اگر می خواهید نخل را درون آب قرار دهید باید ابتدا گیاه را درون ظرف دیگری ( نه در شن کف آکواریوم ) حاوی شن بکارید و اظرف را درون آب قرار دهید طوری که برگ ها بیرون از آب قرار بگیرند .

 

  • ترکیب نخل مرداب و سایر گلها در گلدان !

شکل و کیفیت متمایز گیاه نخل مرداب ، ترکیب زیبایی با نمونه های بوته ای گسترده ایجاد می کند . ترکیب یک آن با نیلوفر های آبی سفید پا کوتاه و گل های فراموش نکن آبی رنگ که در حاشیه آن پخش شده اند و یک گیاه پنجه کلاغی که کنتراست عمودی ظریفی می دهد ، در مجموع بسیار جذاب و زیبا خواهند بود .

 

عکس نخل مرداب

 

آموزش تکثیر نخل مرداب

 

این گیاه رو میشه به روش های محتلفی تکثیر کرد که بهترین آن ها تقسیم بوته و قلمه برگ است:

تکثیر نخل مرداب>> روش تقسیم بوته

  1. شما می توانید این گیاه را از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کنید.
  2. تکثیر نخل مرداب از طریق تقسیم بوته به این شکل است:
  3. ابتدا کل بوته را با دقت از خاک خارج کنید.
  4. به نحوی که ریشه گیاه دچار آسیب نشود .
  5. سپس با دست ریشه ها را به چند دسته تقسیم.
  6. هر دسته جداگانه را یک گلدان بکارید .
  7. خاک گلدان را کاملا مرطوب کنید.

 

تکثیر نخل مرداب>> روش قلمه برگ (تکثیر وارونه)

  1. اگر به روش تقسیم ریشه موفق به تکثیر نخل مرداب نشدید نگران نباشید.
  2. یک روش جالب و ساده برای تکثیر نخل مرداب روش تکثیر وارونه است !
  3. در این روش که همان قلمه گیری است یک قلمه سالم و پربرگ از نخل مرداب جدا کنید.
  4. این کار را به وسیله یک چاقو یا کاتر تزی انجام دهید.
  5. حالا با همان وسیله تیز برگ های روی قلمه را هم کوتاه کنید.
  6. ارتفاع قلمه حدود ۱۰ سانت و برگ های سر آن هر کدام سه تا چهار سانت باشد.
  7. حالا یک لیوان یا ظرف آب تهیه کرده و قلمه ها را به صورت وارونه در آن قرار دهید.
  8. به این صورت که برگ ها درون آب و ساقه قلمه بیرون آب باشد.
  9. لیوان یا ظرف آب را محل روشن و پر نوری قرار دهید.
  10. هر روز آب لیوان را تعویض کنید تا تمیز بماند و پوسیده نشود.
  11. پس از چند روز قلمه های شما ریشه دار خواهد شد.
  12. بعد از ریشه زدن قمله ها آن را در یک گلدان با سایز مناسب بکارید.
  13. گلدان شما ترجیحا نباید خیلی بزرگ باشد.
  14. بهتر است بستر گلدان از خاک غنی از کمپوست تهیه شود.

 

گل نخل مرداب (۳)