علائم تخمک بارور شده

منبع: اوما

307

1399/2/28

18:58


علائم تخمک بارور شده

اگر شما نیز اخیرا برای باردار شدن اقدام کرده اید، حتما بی صبرانه منتظرید تا ببینید که موفق به بارداری شده اید یا خیر؟ برای همین دائما به دنبال مطالبی درباره علائم بارداری در هفته اول یا علائم تخمک بارور شده هستید تا آن ها را در خود جست و جو کرده و با مشاهده آن ها نسبت به بارداری خود امیدوارتر شوید اما این علائم تایید صد درصد برای بارداری نیستند و تنها از طریق آزمایش خون بصورت قطعی بارداری شما تایید می شود اما می تواند احتمال بارداری را برای شما مشخص کند.

در این مقاله می خواهیم شما را به طور کامل با علائم تخمک بارور شده آشنا کنیم تا بهتر بتوانید شرایط خود را تشخیص دهید.

چگونه یک تخمک بارور می شود؟

در هر سیکل قاعدگی بعد از تخمک گذاری در صورت ورود اسپرم مناسب به تخمک بلافاصله لقاح در لوله فالوپ اتفاق می افتد. در واقع اسپرم در حدود 24 ساعت زمان دارد تا تخمک را بارور کند. سپس تخمک بارور شده 3 تا 4 روز در طول لوله فالوپ در حال سفر است تا برای لانه گزینی و تشکیل جنین خود را به رحم برساند. سپس لانه گزینی در رحم اتفاق می افتد. که این اتفاق 7 تا 10 روز بعد از  تخمک گذاری رخ می دهد. با خواندن مقاله مراحل باردار شدن با شرایط این دوران بیشتر آشنا شوید.

HCG" هورمون بارداری" بلافاصله بعد از بارور شدن تخمک در خون شما به میزان فراوان ترشح می شود، اما در آزمایش خون مشخص نیست زیرا هنوز لانه گزینی انجام نشده است. زمانی این هورمون در تست بارداری یا بی بی چک مشخص می شود که تخمک بارور شده به دیواره رحم چسبیده و مرحله لانه گزینی انجام شده باشد. حتی ساده ترین تست های خانگی بارداری نیز تا 8 الی 10 روز بعد از تخمک گذاری جواب مثبت را نشان نمی دهند.

به همین دلیل اگر زود از بی بی چک استفاده کنید ممکن است حتی با وجود باردار بودن جواب تست منفی باشد. پس بهتر است در زمان مناسب یعنی حداقل 10 روز بعد از ارتباط جنسی برای بارداری این تست را انجام دهید. اگر جواب تست منفی بود اما علائم بارداری همچنان در شما وجود داشت یک هفته بعد دوباره تست را تکرار کنید. بسیاری از زنان این تغییرات مربوط به لانه گزینی را اصلا متوجه نمی شوند.

علائم تخمک بارور شده

در اینجا چند علائمی که شما بلافاصله بعد از بارور شدن تخمک تجربه خواهید کرد را معرفی می کنیم:

لکه بینی

لکه بینی قبل از پریود شدن شما می تواند از علائم بارداری شما باشد، این علامت رایج ترین علامت بارداری است که 10 تا 12 روز بعد از تخمک گذاری و لقاح صورت میگیرد. رنگ خون لکه بینی قبل از بارداری با خون پریود متفاوت و به رنگ قهوه ای تیره یا صورتی روشن می باشد. بنابراین در صورت مشاهده خون شفاف احتمالا دوره پریود شما شروع شده است و موفق به بارداری در این سیکل نشده اید.

نفخ

شما در زمان تخمک گذاری ممکن است احساس نفخ داشته باشید. این علامت تخمک گذاری است اما می تواند نشانه ای از حاملگی شما نیز باشد. تغییرات هورمونی بعد از تخمک گذاری باعث ضخیم شدن دیواره رحم شده که این هورمون ها شما را دچار نفخ شکم و سوء هاضمه می کند. به طور طبیعی بیشتر خانم ها در هنگام تخمک گذاری دچار نفخ می شوند و بعد از آن به حالت طبیعی برمی گردند. اما در صورتی که شما در این روزها دچار نفخ بیشتری شده اید که در سیکل های قبلی سابقه نداشته است احتمالا باردار شده اید.

گرفتگی عضلات

بسیاری از زنان گرفتگی عضلات ناشی از بارور شدن تخمک را با نشانه های سندرم پیش از قاعدگی اشتباه می گیرند زیرا بسیار شبیه به هم هستند. وقتی آنها چندین روز بعد از تخمک گذاری احساس گرفتگی عضلات را دارند آنها گمان می کنند که باردار نیستند و قرار است دوره جدید قاعدگی خود را پشت سر بگذارند. اما گرفتگی عضلات از علائم واضح و روشن لقاح بعد از روزهای تخمک گذاری است.

وقتی تخمک بارور شده در حال حرکت بسوی رحم برای لانه گزینی است شما این گرفتگی عضلانی را حس می کنید. برای تشخیص بهتر، این نکته را به یاد داشته باشید که این گرفتگی ها معمولا زودتر از زمان بروز علائم سندرم پیش از قاعدگی رخ می دهد.

حساس شدن سینه ها

حساس شدن سینه ها به همراه درد یا سوزش نیز از واضح ترین علامت های بارداری برای زنان می باشد. بعد از بارور شدن تخمک بطور ناگهانی سینه های شما از حالت عادی خارج شده و شما احساس پرشدن و حساس شدن دارید. حساس شدن سینه ها در حول و حوش زمان تخمک گذاری طبیعی است . همچنین از علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز بشمار می رود. اگر شما در سینه های خود احساس خارش و درد داشتید و یا هنگام شستن نوک سینه حساس شده بود می تواند نشانه بارداری باشد اما به دلیل شبیه بودن این مورد در بسیاری از خانم ها با علائم قبل از پریودی نمی توان با درصد بالایی احتمال بارداری داد.

علائم تخمک بارور شده

خستگی

احساس خستگی و یا زود خسته شدن نیز یکی از علائم پررنگ در دوران بارداری است. خیلی از خانم ها تا زمان نزدیک شدن به پریودشان این خستگی را حس نمی کنند. خستگی شما در شروع بارداری معمولا به دلیل انجام لقاح نیست بلکه به دلیل حساسیت شما نسبت به تغییرات هورمونی است و به محض انجام لانه گزینی احساس خستگی شما با افزایش سطح هورمون های بارداری بیشتر می شود. بنابراین می تواند به تشخیص شما در احتمال بارداری کمک کند زیرا این خستگی حالت غیر طبیعی دارد و دائما احساس خواب آلودگی و چرت زدن دارید.

پشت درد

این علامت بسیار شبیه به گرفتگی عضلات است. این احساس درد در ناحیه پشت است و بعد از لقاح ایجاد می شود که می تواند نشانه ای بارز از بارداری باشد.

علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی

 بارداری علائم زیادی مانند تهوع و تکرر ادرار دارد اما همه این علائم قطعی در هفته ششم بارداری اتفاق می افتد. علائمی که در زمان لقاح رخ می دهد معمولا بسیار شبیه به علائم سندرم پیش از قاعدگی است اما تفاوت بارزش با این علائم این است که شدیدتر هستند. اگر شما نسبت به سیکل های قاعدگی گذشته بیشتر احساس گرفتگی،درد پشت ، نفخ و تغییر حالت در خلق و خو می کنید می توانید امیدوار باشید که باردار شده اید و فصل جدیدی از زندگیتان را آغاز کردید.

سخن آخر

یادتان باشد زمانی که برای بارداری اقدام می کنید باید کمی صبور باشید زیرا انجام لقاح و لانه گزینی به سرعت کامل نمی شود و نیاز به گذشت زمان دارد که این زمان حداقل بین 8 الی 10 روز طول می کشد پس برای انجام تست بارداری عجله نکنید و نسبت به بارداری ناامید نشوید.

Patty Malowney. Early Signs of Conception. on 21 april 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو