مایک پمپئو روز شنبه در مصاحبه ای ویژه با نشریه «بریت بارت» در این باره گفت که با رایزنی با همتایان خود و ترامپ، در پی طرح ریزی ساز و کار دقیقی علیه چین در زمینه کرونا هست.

پمپئو در این مصاحبه گفت، باید اطمینان حاصل شود که جلوی چنین موردی گرفته خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا بودجه سازمان جهانی بهداشت را قطع کرده و ما قادریم  تواناییهای این سازمان را ارزیابی کنیم تا بتوانیم آمریکاییها را ایمن نگه داریم و اطمینان حاصل کنیم که چنین چیزی دیگر رخ نمیدهد. من با همتایانم در حال گفت‌وگو هستم  و دونالد ترامپ نیز متعهد به انجام این کار است. ما ساز و کار دقیقی را انتخاب میکنیم.

پمپئو با اتهام زنی علیه چین گفت که این کشور مانع تحقیق محققان آمریکایی در این کشور در زمینه یافتن منشا کرونا شده است.

وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه با اتهام زنی های فراوان علیه چین ، این کشور را  به عدم شفاف سازی متهم کرد و مدعی شد که تلاش برای پیداکردن یافته ها در باره منشا کرونا ماهیت سیاسی ندارد، بلکه کمک به پزشکان سراسر جهان است.

این در حالی است که نماینده چین در سازمان ملل متحد روز جمعه آمریکا را به تلاش عامدانه برای طولانی‌تر کردن مبارزه با ویروس کرونا متهم کرد.

«وانگ اون»، نماینده چین در سازمان ملل متحد چین روز جمعه گفت ایالات متحده آمریکا با ایجاد موانع تجاری دنبال تضعیف اقتصاد دنیا و با قطع کمک به سازمان جهانی بهداشت به دنبال طولانی کردن عمدی مبارزه با ویروس کرونا است. 

 نماینده چین در سازمان ملل متحد گفت: «چنین اقداماتی نه تنها تلاش‌های بین‌المللی و همکاری‌ها علیه این بیماری را مختل و تضعیف کرده بلکه در عمل به صورت مصنوعی، بیماری کووید-۱۹ و به تبع آن، رکود اقتصاد جهان را طولانی‌تر کرده است. این اتفاق موجب شیوع خطرات نظام‌مند در نظام مالی برخی کشورها خواهد شد.»