درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد؟

منبع: اوما

594

1399/2/29

01:01


درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد؟

زمانی که شما تصمیم به بارداری و داشتن یک فرشته کوچولو می گیرید عوامل مختلفی در موقعیت بارداری تاثیر گذار هستند. یکی از این عوامل تنبلی تخمدان است. اگر اخیرا متوجه شده اید مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستید و علاقه شدیدی هم به بچه دار شدن دارید باید ابتدا این عارضه را درمان کنید. اگر هیجان زیادی برای بچه دار شدن داشته باشید شاید این سوال برایتان پیش بیاید که درمان تنبلی تخمدان چقدر طول می کشد؟ 

در این مطلب می خواهیم به طور کامل این سوال را پاسخ داده و به شما بگوییم چه روش هایی می تواند در بهبودی سریع تر شما تاثیر داشته باشند. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید. 

چقدر طول می کشد تا تنبلی تخمدان درمان شود؟

ما نمی توانیم پاسخی قطعی در مورد طول درمان این بیماری بدهیم زیرا دوره درمان این عارضه به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • اینکه شما چند ساله هستید؟
  • اینکه شریک جنسی شما چند ساله است؟
  • اینکه آیا هیچ یک از شما به غیر از این مسئله در سلامتیتان مشکلی دارید یا خیر؟
  • آیا برای شما شرایطی که به باروری شما آسیب بزند مانند قرار گرفتن در معرض سموم در محل کار، مصرف مواد مخدر یا سابقه عفونت های مقاربتی وجود دارد یا خیر؟
  • برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک خود چه اقداماتی انجام داده اید و چقدر خوب کنترل می شود؟

در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان چه مدت طول می کشد تا باردار شوم؟

اگر سن شما کمتر از 35 سال است . در صورتی که شما و همسرتان از نظر سلامتی هیچ مشکل دیگری که روی باروری تاثیر بگذارد نداشته باشید احتمال بارداری با نزدیکی های منظم و دائمی بخصوص در روزهای تخمک گذاری طی یک سال و یا حتی زودتر وجود دارد. 

اما در صورتی که در کنار تنبلی تخمدان، تعداد اسپرم های موجود در مایع منی نیز کم باشد و یا شما علاوه بر این بیماری دچار فیبروم های رحمی نیز باشید احتمال اینکه دیرتر حتی بعد از یک سال تلاش باردار شوید وجود دارد. همچنین باید به این نکته توجه کنید که قدرت بارداری زن ها از 32 سالگی به بعد کاهش می یابد و تا 37 سالگی دائما کمتر می شود.  از سن 37 سالگی به بعد با وجود این بیماری شما برای باردار شدن به روش های کمکی مثل انواع داروها و روش های پزشکی باروری مثل آی وی اف نیاز دارید.

عواملی که می توانند باروری را تقویت کنند چیست؟

انجام برخی کارها می تواند احتمال بارداری شما را افزایش دهد. این کارها عبارتند از:

 

تنبلی تخمدان و باروری

  • تغییر رژیم غذایی
  • مصرف مکمل های غذایی برای داشتن بدنی سالم تر
  • در موارد خاص ، کاهش وزن که همراه با تغذیه سالم است می تواند ابزاری مؤثر برای کمک به شما در بارداری باشد.

برای خانم های دارای PCOS ، کاهش سریع وزن و شیوه زندگی سالم اهمیت بسیار بالایی در بارداری سریع تر دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که زنانی که زندگی سالم تری دارند  و چرخه قاعدگی آن ها منظم تر است با وجود تنبلی تخمدان راحت تر باردار می شوند.

نحوه درمان تنبلی تخمدان

این بیماری بر نگرانی ها و اضطراب های فردی شما مانند احتمال ناباروری، احتمال هیرسوتیسم ، آکنه یا چاقی تاثیر می گذارد. معمولا درمان ان از طریق تغییر در شیوه زندگی و مصرف برخی داروها امکان پذیر است و نباید نگران آن باشید. 

تغییر سبک زندگی برای بهبود سریع تر

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند از یک رژیم کم کالری استفاده کرده و روزانه ورزش کنید تا با پایین آمدن وزنتان بیماری زودتر بهبود یابد. حتی کاهش متوسط وزن بدن در حدود 5 درصد وزن کل بدن کمک زیادی به بهبودی شما می کند. همچنین کاهش وزن باعث تاثیر بیشتر داروهای تجویز شده برای درمان این بیماری در بدنتان می شود. 

داروها

برای درمان تنبلی تخمدان در مرحله اول باید سیکل قاعدگی شما تنظیم شود. برای تنظیم چرخه قاعدگی ، پزشک ممکن است داروهای زیر را برایتان تجویز کند:

 قرص های ضد بارداری ترکیبی

 قرص های ترکیبی حاوی استروژن و پروژستین باعث کاهش تولید آندروژن می شوند و استروژن را تنظیم می کنند. تنظیم هورمون ها می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را نیز کاهش داده و خونریزی غیر طبیعی ، ریزش بیش از حد مو، رشد موهای زائد مردانه و آکنه را هم درمان می کند. همچنین پزشک ممکن است به جای قرص ، از حلقه واژن که دارای ترکیبی از استروژن و پروژستین است، استفاده نماید.

 پروژسترون درمانی

 مصرف قرص مدروکسی پروژسترون به مدت 10 تا 14 روز هر یک تا دو ماه می تواند دوره های شما را تنظیم کرده و از بدن در برابر سرطان آندومتر محافظت کند. پروژسترون درمانی سطح آندروژن را تغییر نمی دهد  و باعث جلوگیری از بارداری نیز نمی شود. اگر بخواهید علاوه بر درمان از بارداری نیز جلوگیری کنید می توانید از گزینه هایی مانند مینی پیل که فقط پروژستین دارد یا ای یو دی حاوی پروژستین نیز استفاده کنید.  در صورتی که قصد باردار شدن را داشته باشید پزشک برای کمک به تخمک گذاری بهتر ، یکی از موارد زیر را برایتان تجویز می کند:

 

داروهای تنبلی تخمدان

کلومیفن (کلومید):

کلومیفن این داروی ضد استروژن خوراکی را باید در روزهای اول از چرخه قاعدگی مصرف کنید

 لتروزول (Femara):

این قرص برای درمان سرطان پستان استفاده می شود که می تواند برای تحریک تخمدان ها نیز موثر باشد.

 متفورمین (گلوکوفاژ ، گلای وانس):

این داروی خوراکی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد و انسولین را پایین می آورد. اگر با استفاده از کلومیفن باردار نشدید ، پزشک ممکن است متفورمین را نیز به داروهایتان اضافه کند. همچنین اگر مبتلا به پیش دیابت هستید ، متفورمین می تواند از دیابت نوع 2 و چاق شدنتان جلوگیری کند و حتی باعث کاهش وزنتان شود. اما به هیچ وجه تنها برای کاهش وزن و به طور سرخود از این قرص استفاده نکنید.

 گنادوتروپین ها

این دارو یکی از داروهای هورمونی است که بنام آمپول اچ سی جی و آمپول اچ ام جی در صورت تجویز باید تزریق شود. 

برای کاهش رشد موهای زائد مردانه در صورت تنبلی تخمدان ، پزشک یکی از داروهای زیر را برایتان تجویز می کند:

 قرص های ضد بارداری

این قرص ها تولید آندروژن را که می تواند باعث رشد بیش از حد مو شود.، کاهش می دهند.

 اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

این دارو اثرات آندروژن روی پوست را مسدود می کند. اسپیرونولاکتون می تواند باعث نقص هنگام تولد شود ، بنابراین خانم های باردار نباید از آن استفاده کنند.

 Eflornithine (وانیقا)

این کرم می تواند رشد موهای صورت را در خانم ها کند نماید.

 الکترولیز یا لیزر درمانی

در این روش یک سوزن کوچک در هر فولیکول مو وارد می شود. سوزن یک پالس جریان الکتریکی ساطع می کند تا آسیب ببیند و درنهایت فولیکول را از بین ببرد. ممکن است به چندین دوره درمان نیاز داشته باشید.

سخن آخر

در صورت ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان برای ایجاد شرایط بهتر در بارداری و افزایش احتمال یک بارداری سالم بهتر است قبل از اقدام برای بارداری تنبلی تخمدان را درمان کنید و برای درمان آن بهترین روش انجام همه توصیه های پزشکی و نسخه های تجویز شده بصورت مو به مو است. 

1- Mayo Clinic Staff. Polycystic ovary syndrome (PCOS). Aug. 29, 2017

2- Traci C. Johnson, MD. What's the Treatment for PCOS? on September 06, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو