درمان سریع اضطراب + تکنیک های ساده برای رفع استرس

درمان سریع اضطراب + تکنیک های ساده برای رفع استرس


منبع: تاپ ناز

127

1399/2/29

12:16


درمان سریع اضطراب

با تکنیک ها و ترفندهای ساده می توانید باعث درمان سریع اضطراب و استرس شوید. هر فردی ممکن است در ططول روز به دلایل مختلف دچار استرس و اضظراب شود پس اگر جزو این دسته از افراد هستید می توانید با روش های درمان سریع اضطراب مشکل خود را برطرف کنید.

هر انسانی در طول زندگی خود استرس و اضطراب را تجربه می کند که در صورت درمان نشدن می تواند روی زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد و در نتیجه آرامش را بگیرد. به همین دلیل افرادی که دچار اضطراب و دلشوره می شوند به دنبال روش هایی برای سرکوب کردن اضطراب هستند که در ادامه چند تکنیک ساده برای کاهش اضطراب را به شما می گوییم.

اگر فرد در ابتدا بتواند از بروز اضطراب، آن را کنترل کند در آینده کمتر به این مشکل گرفتار می شود و در نتیجه براحتی می توانید این احساس را در خود مدیریت کنید. در صورتی که فرد نتواند در مقابل این اضطراب کاری کند اوضاع از کنترل خارج خواهد شد و در نتیجه به سختی می تواند آن را مدیریت کند.

روش های کاربردی برای درمان سریع اضطراب

در بعضی از موارد فرد بقدری دچار استرس و اضطراب می شود که در هیچ ساعتی از روز اثری از آرامش نمی بیند و برای مقابله با این اضطراب و دلشوره از دارو یا کسی کمک می گیرد، ولی همانظور که می دانید اضطراب و استرس در زندگی هر کسی وجود دارد و دلشوره را نمی توان به صورت کامل از بین برد ولی با کمک تکنیک هایی که در ادامه با آنها آشنا می شوید می توانید تا حد زیادی آن را کنترل کنید.

ذکر و یاد خدا

از روش های موثر برای رفع سریع اضطراب یاد و ذکر خدا می باشد زیرا، یاد خدا آرامش را در جان و دل آدم ایجاد می کند پس ارتباط با خدا و دائم ذکر گفتن و به یاد خدا بندن وسیله ای بای عبادت به خصوص قرآن و نماز باعث کاهش اضطراب در فرد می شود.

 

خندیدن با صدای بلند

وقتی که به اضطراب دچار شده اید می توانید وسیله خندیدن را فراهم کنید حتی در صورتی که خنده شما واقعی نباید ولی باز هم باعث آزاد شدن ترکیب شیمیایی به نام دوپامین در مغز می شود که حس شادی را کنترل می کند ولی اگر اضطراب به حدی شدید باشد که نتوانید زوری بخندید می توانید خود را مشغول نگاه کردن یک برنامه کمدی کنید و یا به دنبال یک صفحه خنده دار در اینترنت باشید.

بخوانید: برای کاهش اضطراب و استرس روزمره این تکنیک ها را به کار ببرید

تجسم کردن افکار مثبت در ذهن

در موقع مواجهه با اضطراب به چیزهای مثبت فکر کنید و به این احساس تمرکز کنید که با آرامش خیال از مشکلات پیش آمده عبور خواهید کرد، استفاده از این تکنیک به درمان سریع اضطراب کمک شگفت انگیزی می کند.

 

وقت گذراندن با دوستان

افرادی که با دوستانشان وقت می گذرانند نسبت به افراد تک گذران کمتر دچار اضطراب و استرس می شوند زیرا، به این دلیل است که معاشرت کردن باعث تولید هورمون اکسی توسین می شود که این هورمون به کاهش اضطراب کمک می کند پس در صورتی که حس اضطراب کردید باید با دوستانتان قرار بگذارید.

 

داشتن خواب کافی

باید سعی کنید که خواب کافی داشته باشید زیراف خواب کم می تواند به طور کل سلامت بدن را به خطر بیندازد و باعث افزایش اضطراب و استرس در فرد شود. پس در صورتی که از داشتن اضطراب رنج می برید برای داشتن یک خواب کافی هفت تا نه ساعت برنامه ریزی کنید تا در طول روز کمتر دچار اضطراب شوید.

 

ورزش کنید

ورزش می تواند تاثیرات مفیدی برای سلامت بدن داشته باشد و باعث کاهش استرس و اضطراب هم می شود. در صورتی که طبق برنامه منظم و مشخص ورزش کنید باعث افزایش اعتمادبه نقس  کاهش اصطراب می شوید.

 

درمان اضطراب با کمک روش های دیگر

گاهی اوقات فرد به دلیل فشارهای زیاد زندگی نمی تواند اضطراب و استرس را کنترل کند که در این مواقع برای درمان مراجعه به متخصص بسیار با اهمیت است. متخصص بنا به شرایط محیطی و روانی فرد تشخصی می دهد، که از چه روشی برای درمان فوری اضطراب کمک بگیرد.

 

دارو درمانی

در صورتی که فرد به اضطراب شدیدی گرفتار شود به گونه ای که قادر به کنترل علایم جسمی و روانی خود نباشد استفاده از این روش موثر خواهد بود و در واقع تجویز انواع آرام بخش ها توسط دکتر به کاهش اضطراب کمک می کند، اما دقت داشته باشید که این نوع دارو ها تنها به منظور افزایش آمادگی فرد برای شرکت در جلسات روانشناس با روان درمانی استفاده می شود و باید برای مدت کوتاهی مصرف شوند.

در صورت استفاده طولانی مدت فرد به آن دارو ها وابسته می شود، طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه اگر در کنار روان درمانی از درمان دارویی نیز استفاده شود به درمان اضطراب و استرس کمک شگفت انگیزی خواهد کرد البته ناگفته نماند استفاده از این روش زمانی توصیه می شود که اضطراب شدید سبب اختلال در عملکرد زندگی فرد شده است و همچنین آمادگی لازم جهت شرکت در جلسات روان درمانی را ندارد.

درمان سریع اضطراب

خانواده درمانی

اکثر اضطراب های روزانه از مسائل خانوادگی و مشکلات زناشویی منشاء گرفته می شود و در حقیقت داشتن رفتار های پرخاشگرانه و روابط عاطفی سطحی و همچنین مهارت های ارتباطی کم در محیط خانواده سبب ایجاد اضطراب و استرس زیاد در فرد می شود بنابراین به منظور درمان سریع اضطراب با دور هم جمع کردن تمام اعضای خانواده در جلسات درمان و کمک به برطرف شدن مشکلات گفته شده در کاهش اضطراب و استرس تاثیر زیادی دارد.

مطلب پیشنهادی: هنگام آمیزش جنسی استرس و اضطراب را از خود دور کنید

استفاده از تکنیک های ذهنی

از روش های موثر در جهت کنترل اضطراب ذهن آگاهی می باشد بنابراین به جای اینکه همیشه غرق در افکار خود شوید در لحظه زندگی کنید و در هر زمانی که قرار دهید حواس بچگانه تان را بیشتر تقویت کنید و سعی کنید تمرینات تمرکز انجام دهید و اجازه ندهید ذهن تان بر محیط اطراف و همچنین افکارمنفی تمرکز پیدا کند.

 

استفاده از تکنیک های تنفسی

در برخی موارد کشیدن چند تنفس طولانی و عمیق و همچنین یک مکث کوتاه به کنترل اضطراب کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین زمانی که دچار استرس و اضطراب شده اید لحظه ای مکث کرده و با گرفتن دم عمیق به ریه ها اکسیژن بیشتری وارد کنید، این کار سبب رفع اضطراب می شود.

 

شناسایی علت اضطراب

مهم ترین قدم در جهت درمان سریع اضطراب و استرس شناسایی مشکلات استرس زاهای اساسی زندگی می باشد و پس از آن به دنبال راه حلی جهت رفع آن باید باشید، بنابراین باید با هر آنچه که سبب ایجاد اضطراب در شما می شود مواجهه شوید و آن را رفع کنید.

 

عوامل ایجاد کننده اضطراب

  • مشکلات خانوادگی از قبیل : طلاق عاطفی، خیانت همسر، دعوای والدین و مشکلات زناشویی
  • اختلالات روانی مانند: وسواس فکری و اسکیزوفرنی و…
  • تغییرات غیر قابل پیش بینی مانند : تغییر محل زندگی، شکست عشقی، مرگ عزیزان و دوستان، برشکسته شدن، اخراج شدن و…
  • بیماری جسمی از قبیل : ام اس، سرطان، ایدز، هپاتیت، سرطان سینه و…
  • تصمیمات مهم زندگی مانند: انتخاب شغل مناسب، انتخاب همسر مناسب، انتخاب رشته کنکور، انتخاب محل زندگی و…
  • اختلالت جنسی از قبیل: زودانزالی، خودارضایی، واژینیسم و اختلال نعوظ
  •  اعتیاد به مواد مخدر
  • وقایع ناگوار زندگی
  • اعتماد به نفس پایین
  • ترس از تنهایی

روش های معنوی جهت رفع اضطراب و رسیدن به آرامش

  • صبر
  • پناه بردن به خدا
  • دعا برای آرامش یافتن
  • یاد خدا کردن
  • دور کردن علت خشم از خود
  • وضو گرفتن با آب سرد
  • صبر پیشه کردن

با رعایت دقیق تکنیک های ذکر شده، می توانید اضطراب را درمان کنید و دیگر هیچ نوع استری نداشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو