علی ربیعی، سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا به ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری مراسم احیا به طور جمعی و با رعایت پروتکل ها اصرار کردند و یکی از دغدغه‌های وی و اعضای ستاد کرونا بود.

وی افزود: یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت عدم رعایت پروتکل‌ها و رعایت نکردن برخی متولیان و گزارشات بود. نگرانی این بود که مشکلاتی به لحاظ سلامت، برای کشور ایجاد شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر، ایرنا و ایسنا بخوانید؛

* امروز مناطق سفید به ۲۸۰ شهرستان افزایش یافته است و در روند بهبودی بیماران پس از چین و سوئیس در رتبه سوم هستیم. میانگین بهبودی ما بسیار خوب است. ۹۴ درصد بهبودی داریم درحالی که میانگین جهانی ۸۴ درصد است. میزان انتقال یک نفر به سه نفر در اسفند ماه، امروز به زیر یک نفر رسیده است یعنی یک مبتلا یک نفر هم نمی‌تواند مبتلا کند.

* ما از مراحل مدیریت و کنترل بیماری عبور کردیم و وارد فاز مهار بیماری شده ایم. فاز مهار بیماری نیازمند تداوم همکاری مردم است. ناگزیر هستیم که اقتصاد را سرپا نگه داریم و تجربه نشان داد که فاصله گذاری هوشمند یک استراتژی صحیحی بوده است.

* ناچار هستیم اقتصاد خود را سرپا نگه داریم، تجارب کشورهای دیگر که بعد از ما تصمیماتی اتخاذ کردند نشان داد که فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند یک استراتژی صحیح بوده و این استراتژی صحیح قطعاً با همکاری صاحبان صنایع کارگران در محیط های تولیدی افرادی که در بخش‌های خدماتی هستند و همچنین کارمندان دولت در همه مجموعه ها و همه شهروندان امکان پذیر است.

* تجربه نشان داد ما می‌توانیم با بودن کرونا مرگ‌ها و جان باختن کمتر را داشته باشیم و همینطور زندگی روزمره مردم در جریان باشد و اقتصاد کشور هم از کار نیافتد.

* روز جهانی ارتباطات را به جامعه ارتباطی و اطلاع رسانی کشور تبریک می‌گویم، به نمایندگی از دولت و همچنین به سهم خود از تلاش‌های موثر جامعه ارتباطاتی و اطلاع‌رسانی کشور سپاسگزاری می کنم دولت از همه دست‌اندرکاران اطلاع‌رسانی و آنها که کنش های ارتباطی مورد نیاز در جامعه کرونا زده ایران را فراهم کردند سپاسگزاری می‌کند و برای همه فعالان این بخش آرزوی توفیق می‌کند.

* دولت در بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی اقدامات بنیادی داشته که مهمترین آنها حول شفافیت عامل و پاسخگویی بوده است. حرکت این دولت به سمت شفافیت و پاسخگویی بدون تردید بی‌نظیر بوده و به نظر من در هیچ دوره‌ای این چنین شفافیتی در معرض همگان قرار نداشته و این هم از سنت‌های حسنه ای است که باید در کشور نهادینه شود و باقی بماند.

*{ اشاره به افزایش نرخ ارز}: دولت بنا به افزایش نرخ ارز ندارد و این ایده در هیچ جلسه دولت مطرح نبوده است‌. راه حل قرار گرفتن نقدینگی ها در مسیر صحیح، بورس است و دولت منابع خود را از طریق اوراق و مواردی که در بودجه مطرح شده تامین می‌کند. بالا بردن نرخ ارز مطلوب دولت نیست.

* در هیچ کمیته کاری دولت هم چنین ایده و نظری نبوده است. اتفاقا ما فکر می‌کردیم اگر بتوانیم به بازار سرمایه عمق بدهیم و آن را شاداب نگه داریم همانطور که بانک مرکزی و همه دستگاه ها و وزارتخانه هایی که تولیدی داشتند کمک کردند، نظرمان این بود نقدینگی ها در اینجا جمع شود و به سمت مسکن و خودرو و ارز حرکت نکند.

* من هم معتقدم بورس را منطقی کنیم چراکه بورس همیشه قرار نیست با ضریب زاویه‌ای به سمت بالا باشد. بورس افت و خیز دارد. راه حل این است که نقدینگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم، بورس یک حرکت سالم است.

* کسری بودجه دولت ارتباطی به واگذاری شستا و ... ندارد. رقمی که دولت چقدر اوراق بفروشد مشخص است و حتی اگر به تشویق ارگان ها و نهاد ها برای عرضه می انجامد، با این هدف نیست.

* قیمت ارز نه تنها مطلوب ما نیست بلکه دولت همه تلاش خود را برای آوردن قیمت به چرخه منطقی انجام خواهد داد. خوشبختانه با سیاست های اتخاذی دکتر همتی که سیاستگذار موفقی در حوزه بانکی بوده است، بازارهای پول و ارز ما در سه ماه گذشته که وقفه داشته است، در ثبات نسبی نگه داشته است و فکر می کنیم شرایط با ثبات بیشتری که در بازارها به وجود خواهیم آورد احیا می شود.

* از همه شما درخواست دارم در این زمینه که بنا داریم ارز را به کانال پایین تر بیاوریم و همه تلاش خود را روی مواد اولیه صنعت و کارخانه ها و تامین ارز انجام می‌دهیم تا نیازها در حوزه درمان را تامین کنیم، ما را کمک کنید تا جامعه فضای روانی آرامی داشته باشد. من نمی گویم نقد نشود و خطرات گفته نشود اما تحلیل های نادرست، لطمه و زیان می زند.

*{ در مورد تهدید آمریکا برای نفت‌کش های ایرانی در راه ونزوئلا}: هیچ دولتی ملزم به تحریم های دل‌بخواهی آمریکا نیست. ارسال تانکرهای بنزین به درخواست دولت ونزوئلا بوده است. ما می‌خواهیم جامعه بین الملل نسبت به این بدعت جدید آمریکا واکنش نشان دهد.  دزدی دریایی آمریکا مسبوق به سابقه بوده است، اما هنوز زود است واکنشها را مطرح کنیم، اما همه گزینه ها در پیش است و امیدواریم آمریکایی‌ها خطایی انجام ندهند.

* انتظار داریم جامعه بین‌المللی حساسیت بالایی نسبت به این بدعت و آزادی آبراه‌های تجاری و حفاظت از آزادی تردد واکنش نشان دهند. این دست اندازی و بدعت جدید رژیم آمریکا است که در پایمال کردن قوانین حقوقی ناگزیر هستیم از این کلمات استفاده کنیم که به وقاحت بی‌مانندی رسیدند.

* وزیر خارجه ما هشدارهای لازم را داد و در دولت هم این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در شورای عالی امنیت ملی موضوع مطرح شده است و امیدوار هستیم آمریکا دچار چنین خطایی نشود. اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آنها آماده هستیم ، البته خیلی زود است در مورد واکنش ایران به این راهزنی احتمالی آمریکا اظهار نظر کنیم اما قطعا در صورت ارتکاب چنین اشتباهی همه گزینه ها را برای خود محفوظ می دانیم و واکنش متناسب را برای حفاظت از آزادی دریانوردی اتخاذ خواهیم کرد. ما با ونزوئلا ارتباط داشتیم و ارتباطی به سایر کشورها ندارد و اینها در چارچوب قوانین بین الملل است‌.

* بنای دولت کنترل قیمت ارز است. بورس یک حرکت سالم است؛ دولت هیچ ارتباطی بین واگذاری ها و کسری بودجه‌اش برقرار نکرده است، چون دولت تنها طبق آنچه مجوز دارد می تواند اوراق بهادار بفروشد. فکر می‌کنیم بهبود شرایط با ثباتی که در بازارها ایجاد می‌شود، فراهم خواهد شد ما تلاش می‌کنیم ارز را در کانال پایین تری بیاوریم.

* با سیاستگذاری آقای همتی و با وجود مشکلات تحریم و کرونا بازارهای پول تحت مدیریت است و شرایط بهبود پیدا می‌کند.

*{در مورد آزادسازی فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰}: استفاده از شبکه «شاد» فعلا تا پایان خرداد رایگان شد؛ در برخی استان‌ها با خبر شدیم امکان استفاده از فضای مجازی نیست و لذا دستور بازگشایی مدارس را دادیم.

*{ با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد حضور دانش آموزان روستایی در مدارس بیش از شهرها است}: این موضوع  فرکانس ۷۰۰ تا ۸۰۰  در کمیته های تخصصی دارد بررسی می‌شود و اختلاف نظر زیادی در این زمینه وجود دارد.

*{در مورد اخبار منتشر شده درباره مقبره مقدس هموطنان کلیمی در همدان}: بنا سالم هست و این اقدام مشکوک بوده و می‌خواهند نشان دهند هموطنان یهودی در ایران زندگی خطرناک و سختی دارند، در حالی که آنها قرن‌ها است در کنار مردم زندگی می‌کنند. ایران جامعه یهودی‌ستیز نبوده است و ما با زور و کودک‌کشی یک حزب و جریان فکری حاکم مقابله می‌کنیم.

*{ در مورد امکان افزایش سفرها در عید فطر}: ما فعلا در دوران کرونا سهمیه نوروزی بنزین نداریم و کماکان شعار ما ماندن در خانه است و توصیه می‌کنیم مردم به جز برای کارهای ضروری سفر نکنند. الان هم سفر به صلاح نیست. وضعیت خوبی داریم و تهران کمترین فوتی را از ابتدای شروع کرونا داشته است.

*{ در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه طبق اخبار مطرح شده، دبیر هیئت دولت نامه ای را به دستگاه های دولتی ابلاغ کردند که نمایندگان مجلس دوره دهم در دستگاه دولتی به کار گیری شوند}: من این خبر و واکنش ها را در فضای مجازی دیدم اما متاسفانه قلب واقعیت صورت گرفته است. مانند خیلی از موارد دیگر مثل تفکیک وزارت بازرگانی نیز این اتفاق رخ داد. ما به دلیل اینکه در دوران تحریم نیاز به کنترل به موقع بازار داشتیم بیان شد که اینها می خواهند وزارت خانه جدید درست کنند که وزارت رانت ایجاد شود، درست هرچه تصمیم گرفته می شود در نقطه مقابل، این اظهار نظرها صورت گرفته است.

* اتفاقا این وزارتخانه به شفافیت کمک می‌کرد. این نیز از همین جنس است. معمولا در هر دوره ای از مجلس فشارهایی برای جذب نمایندگان زیاد می‌شود و من خودم تجربه اش را داشتم، چه در دورانی که در وزارت بودم چه در دوران قبل که افرادی بودند و تماس می گرفتند و آدم به بنگاه ها و دستگاه های مختلف معرفی می‌کردند. شما به نهادهای عمومی و سایر دستگاه های اجرایی نگاه کنید، اتفاقا رویه مذمومی بوده است که تجربه اش را داشتیم و سنت غلطی بوده که با لابی گری صورت می‌گرفته است‌.

* چند روز پیش گزارشاتی در مورد فشارهای اعمالی ارائه می شد و به منظور جلوگیری از فشار به دستگاه ها و وزارتخانه ها، دولت ممنوع اعلام کرد. یعنی در دولت بحث شد و مذاکره هر وزارت خانه برای جذب ممنوع شد. به همین منظور دولت برای اینکه دست و بال دستگاه های اجرایی را برای نه گفتن باز بگذارد، این موارد را منوط به بررسی در کارگروهی در دفتر رئیس جمهور کرد، اتفاقا مصوبه هم همین است و نمی دانم مصوبه خیلی محرمانه چطور به بیرون اعلام می‌شود. مصوبه هم دقیقا بیان می کند ممنوع است.

* دستگاه ها حق به کارگیری نمایندگان دوره قبل را ندارند اما بدانید تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم کارمند دولت هستند و طبیعتاً پس از دوره نمایندگی باید خود را به دستگاه مربوطه معرفی کنند، تعدادی هم کارمند دولت نیستند اما دارای تحصیلات علمی و اجرایی هستند که ممکن است علاقمند باشند با رعایت قوانین در بخش های قرار گیرند.

*به کارگیری نیرو در سیستم و پست های دولتی فرآیند خاص خود را دارد و از دستگاه های امنیتی استعلام می شود که منع قانونی نداشته باشد، بر این اساس کمیته ای گذاشتیم و خواهید دید در این دوره بسیار کمتر از دوره های قبل این اتفاق صورت خواهد گرفت. ما حتما این کارهای مذموم را دنبال نخواهیم کرد. کمیته ای هم که در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد برای غربالگری بود که چنین افرادی که شما نگران هستید وارد نشوند.