مجلس دهم روزهای آخر خود را سپری می‌کند و در این روزهای پایانی بازار نطق‌ها و تذکرهای آتشین حسابی داغ است؛ یکی از کم و کاستی‌های سال‌های گذشته می‌گوید و دیگری از موانع کار و اقداامت سخن می‌گوید. برخی هم توصیه‌هایی به نمایندگان مجلس آتی می‌کنند تا به نوعی تجربیات خودشان را در اختیار دیگران بگذارند. امروز هم در جریان نشست علنی از این دست نطق و تذکرات و بیانیه‌ها کم نبود.

بیانیه اقلیت‌های مذهبی در مجلس 

نمایندگان اقلیت‌های دینی کشور در مجلس شورای اسلامی به مناسبت پایان فعالیت مجلس دهم امروز (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹) بیاینهای را امضا کردند که در نشست علنی امروز مجلس قرائت شد. 

متن بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

حضور مقام معظم رهبری و ملت موحد ایران

با سلام 

اکنون که به واپسین روزهای خدمت خود به ملت بزرگ ایران در سنگر مقدس مجلس شورای اسلامی نزدیک شده‌ایم لازم می‌دانیم بخشی از مهمترین فعالیت‌های مشترک خود را به آگاهی ملت بزرگ ایران و موکلان حوزه انتخابیه خود برسانیم و امید آن داریم که این تلاش‌ها مورد قبول درگاه حق تعالی، مقام معظم رهبری و ملت عزیز ایران، قرار بگیرد.

ـ تلاش در راه دفاع از منافع ملی و تعمیق وحدت و انسجام ملی موحدان ایران در حیطه قانون اساسی نظام مقدس اسلامی تحت رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری

ـ حضور در محافل بین‌المللی در کشورهای گوناگون جهان نظیر سوئیس، روسیه، ‌اتریش، استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، ساحل عاج،‌ کنیا، واتیکان، سوریه، عراق و لبنان با هدف افشاگری توطئه‌های رسانه‌های استکباری و صهیونیستی علیه ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی

ـ دفاع از حقوق کامل شهروندان پیروان ادیان توحیدی اعم از مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی و فعالیت مستمر در راستای مساوات حقوقی موحدان ایرانی بر اساس مفاهیم زیربنایی قانون اساسی کشور است.

ـ تلاش برای دفاع از ارزش‌های تاریخی جوامع اقلیت‌های دینی و مسائلی از قبیل شناسایی و محکومیت نسل کشی ارمنیان و نسل کشی آشوریان در سال ۱۹۱۵ میلادی توسط حکومت عثمانی و نسل کشی یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم توسط رژیم نازی نسل کشی مسلمانان مظلوم فلسطینی میانمار و دفاع از حق موجودیت علویان، مسیحیان، ایزدیان عراق و سوریه

ـ‌ محکومیت شدید و اعتراض به حرکات و رفتارهای غیرانسانی ارتش اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین، ارتش ویرانگر و کودک کش سعودی علیه ملت یمن و بحرین و متحدان راهبردی اسرائیل علیه کردهای بی‌دفاع عراق و سوریه 

ـ قدردانی همه جانبه از اقدامات سپاه قدس و شهید سردار سلیمانی در دفاع از مسیحیان و ایزدیان عراق و سوریه در برابر افراطی‌گری و تروریسم برخاسته از آن

‌ـ محکومیت سیاست‌های جنگ افروزانه کشورهای مرتجع در جهت تامین منافع راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه

تلاش در راستای رفع مشکلات و شبهات حقوقی همانند ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی و قوانین مربوط به شهادت، قصاص، استخدام و تاسیس آموزشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و ... که در مورد اغلب آنها نتایجی حاصل شده و در مواردی نیز نیازمند استمرار و پیگیری توسط نمایندگان منتخب دوره یازدهم می‌باشد. 

ضمن تبریک و ارزوی توفیق برای نمایندگان منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل خود را برای ادامه خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلام در هر عرصه مورد نیاز ابراز می‌داریم.

ژرژیک آبراهامیان نماینده مسیحیان ارمنی جنوب کشور

یوناتن بت‌کلیانماینده آشوری کشور

سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان کشور

کارلن خانلری نماینده مسیحیان ارمنی شمال کشور

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان

گوجه و خیار غذای ستاد نماینده اصفهان 

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه علنی و در تذکر شفاهی اظهار داشت: در دوره نمایندگی خود و همسرم (نیره اخوان) از هیچ امتیازی استفاده نکردیم.

وی افزود: در این دوره از انتخابات رای نیاوردم اما برای منتخبان آرزوی توفیق و عاقبت‌بخیری دارم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد:‌ بنده و خانم اخوان در طول دوران نمایندگی سه شیفت از اذان صبح تا ۱۲ شب کار کردیم.

کامران گفت: برای ستاد انتخاباتی‌ام ریالی هزینه نکردم و حقوق هم ندادیم؛ فقط خیار، گوجه و پنیر به عنوان غذا دادیم و چند بنر و بروشور و پوستر پخش شد. 

پایبندی نمایندگان به نظارت و تقنین باعث کاهش هیاهو علیه مجلس می‌شود

علی ادیانی نماینده قائمشهر  در نطق میان دستور خود، اظهار کرد: آخرین نطق خود را در دو روز مانده به اختتامیه مجلس شورای اسلامی مطرح می‌کنم اگرچه لازم بود امروز درباره‌ی مسائل مهم رخداده در سطح ملی، استانی و بین‌المللی صحبت کنم اما به خاطر این‌که آخرین نطق در مجلس دهم می‌باشد قصد بیان کارنامه عملکردی‌ام در چهار سال گذشته را دارم.

وی با قدردانی از مردم حوزه انتخابیه‌اش اظهار کرد: وظیفه نماینده نظارت و تقنین است. اگر مجلس شورای اسلامی بر این کار مصر باشد و در مجلس براین پاشنه بچرخد هیاهوها علیه نمایندگان و مجلس شورای اسلامی کم خواهد شد.

نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارنامه عملکردی‌اش در حوزه تقنین و قانون‌گذاری، تصریح کرد: در مجلس دهم در حوزه قانون‌گذاری پیشنهادات، تذکر، اخطار، مخالفت و موافقت درباره لوایح و طرح‌های موجود را مطرح کردم که تا امروز ۴۳۰ مورد و بالغ بر ۲۰۰۰ دقیقه اظهارنظر بوده است.

وی همچنین گفت که ۲۰ سوال از وزرا مطرح کردم و ۷ مورد تفحص را دنبال کردم که از جمله آن می‌توان به تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، سازمان خصوصی سازی، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و موضوع محیط زیست اشاره کرد.

ادیانی در پایان به تلاش‌هایش برای ارتقاء وضعیت حوزه انتخابی‌اش اشاره کرد و از جمله آن به موضوع کمک برای توسعه اشتغال و تولید و صنعت، سدسازی و آسفالت‌سازی روستاها نام برد.

گلایه نماینده تهران از همکارانش 

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس ضمن تقدیر از زحمات کادر درمانی کشور در جبهه مبارزه با کرونا ویروس گفت: امروز معتقدم برجام به نفع این کشور است اگر معتقدم که لوایح چهارگانه، AFTF و CFT به نفع کشور بوده و از آن دفاع کردم به حجت شرعی رسیدم اینها موضوعاتی است که کشور به آن نیازمند است که مجلس آینده این کار را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: معتقدم اختلاف‌نظر و چند صدایی در کشور باید ادامه داشته باشد. در همین چند صدایی‌ها است که کشور به سوی رونق و بلوغ قدم بر می‌دارد. با وجود این‌که رقبا از موهبت‌های دنیوی و رسانه ملی برخوردار هستند اما باید بگویم اگر با وجود این شرایط فضا را برای حضور مردم مساعد کنیم، قطعا پیروز میدان بار دیگر ما خواهیم بود.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از برخی عزیزان و از صداوسیما گله دارم، برخی مسائلی مطرح کردند تا مجلس شورای اسلامی را با خاک یکسان کنند، اما باید توجه کنند که بالاخره غبار می‌خوابد و عملکرد این مجلس روشن می‌شود.

نعمتی در خصوص عملکرد مجلس دهم بیان کرد: در این مجلس تا تاریخ ۱۳۹۹.۲.۲۳ بالغ بر ۴۸۸ طرح از سوی نمایندگان مطرح شد بالغ بر ۲۲۲ لایحه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی آمد ۱۲ طرح از سوی شورای عالی استان‌ها مطرح شد بالغ بر ۳۰۸۵ سوال از رییس جمهور، وزرا و روسای سازمان‌های مختلف مطرح شد، بالغ بر ۱۰ هزار تذکر به مسئولین داده شد و شاهد پنج فقره سوال از رییس جمهور و شش استیضاح در این مجلس بوده‌ایم. اینها اقداماتی است که در هیچ مجلسی شاهد نبودیم. اگر بخواهیم بر ارقام و آمار استناد کنیم اینگونه است ولی اگر قرار است خطی و جناحی فکر شود آنچه شما می‌گویید صحیح است.

وی ادامه داد: از صداوسیما نیز گله دارم اگر قرار است در موضوعی چالشی مطرح شود مخالف و موافق حضور داشته باشد نه این‌که صرفا دو نفر از عزیزان که هر دو در یک فراکسیون بوده و با یکدیگر همفکر هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بورس اظهار کرد: بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی را در کشور دارا هستیم از این عدد فقط ۵۰ هزار میلیارد تومان به بازار بورس روانه شده اگر این سیل خروشان به حرکت در بیاید که در آمده بازار بورس، بازار مسکن، بازار ارز، بازار سکه و بازارهای متعدد را مورد حمله قرار می‌دهد باید در این باره فکر شود. راه این است که دولت مجموعه‌های سرمایه‌گذاری را فعال کند. اعتقاد دارم اگر قرار باشد کاری انجام شود شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ۷۰ درصد وقت و سرمایه را بر مسائل تولیدی و بخش مولد بگذارد و ۳۰ درصد آن را بر بازار بورس و بازارگردانی قرار بدهند.

لپه هم لاکچری شد

 سیدمحمدجواد ابطحی در نشست علنی امروز مجلس  در تذکر شفاهی خود به وزیر کشور گفت: هزار وعده خوبان یکی وفا نکند؛ در واقع قرار بود منطقه دورچه به عنوان شهرستان شناخته شود اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی  در تذکر به وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست از این رو آنها نیز حضور نخواهند یافت، امتحانات نیز برگزار نخواهد شد از این رو نسل بی‌سواد تحویل جامعه داده خواهد شد. همچنین والدین آنها نیز برای تردد دانش آموزان امکان گرفتن بیماری کرونا را دارند لذا چرا تدبیر نادرستی در این خصوص اندیشیده شده است؟

وی در تذکری به رئیس جمهور گفت: زمین سرزمین سوخته را تحویل دولت بعد ندهید ، به عنوان مثال وضعیت صنعت آشفته است و هم اکنون شاهد پیش فروش خودرو هستیم در حالی که ابتدا باید خودروهای ثبت نام شده را تحویل دهند. همچنین امروزه شاهد افزایش قیمت لپه به کیلویی ۴۰ هزار تومان هستیم لذا به قول یکی از نمایندگان تهران استعفا دهید.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: ۱۲ مورد تخلفات وزیر مخابرات و رئیس شورای عالی فضای مجازی احصاء شده از این رو باید بررسی لازم صورت گرفته و برخورد جدی انجام شود.