بیماری های واگیردار در کودکان، بیشتر بدانید

منبع: نی نی بان

197

1399/2/30

12:20


گروه ترجمه نی‌نی‌بان: شاید وقتی بدانید که یک سری از بیماری های کودکان می توانند شما را هم مبتلا کنند، تعجب کنید. این نکات را زمانی که بچه شما بیمار شده و مریض است، حتما رعایت کنید تا از مبتلا شدن به همان بیماری ایمن باشید.

بیماری های واگیردار کودکان کدامند؟

 
وقتی پسر چهار ساله من سرخک گرفت، خیلی تعجب نکردم. سرخک معمولا در بچه های زیر 18 ماه رخ می دهد ولی بیماری های کودکان تقریبا واگیردار بوده و ما فهمیدیم که پسر عموی او چند روز بعد از اینکه خانه ما بود، به این بیماری مبتلا شده بود. برای همین وقتی پسرم تب کرد، فهمیدم سرخک گرفته. تماس با پزشک اطفال این بیماری را تائید کرد و چند روز مشغول درمان و شناسایی عوامل بیماری و برطرف شدن تب او بودیم. وقتی که جوش های او برطرف شدند، می دانستم که حالش روبه بهبودی است و می تواند از قرنطینه دربیاید و ما هم سفر از قبل برنامه ریزی شده خود به سمت دریا را عملی کنیم. اما آنچه باعث شگفتی بود، تب کردن خودم دور روز قبل از مسافرت بود. علایم بیماری من کاملا مشابه پسرم بودند ولی فکر نمی کردم که بزرگسالان هم به بیماری اطفال مبتلا شوند. بعد از چند روز درمان و کلی قرص ایپوبروفن برای کاهش دارد، جوش های سرخک روی شکم من پدیدار شدند. سرخک، پاروویروس، و بیماری های دست، پا و دهان جزو بیماری های رایج در میان کودکان هستند که می توانند بزرگسالان را هم مبتلا کنند. اگر چه ممکن است علایم این بیماری ها در بزرگسالان به شکل دیگری نماین شوند. تریسی زوین توتلا یک متخصص بیماری های عفونی در نیویورک این راهکارها را برای والدین به منظور سالم و ایمن بودن از بیماری ها در زمان مراقبت از فرزندانشان توصیه می کند.
 
سرخک
ویروس سرخک عموما بچه های زیر 2 سال را هدف قرار می دهد ولی بزرگسالان هم می تواند در صورتی که در خردسالی به این بیماری مبتلا نشده باشند، آن را بگیرند. اولین علایم سرخکت تب ناگهانی شدید و بالاست که دو یا سه روز طول می کشد. بعد از اینکه تب ناگهان تمام شد، جوش های صورتی رنگی روی بدن و به خصوص شکم ، گردن و بازوها نمایان می شوند. این متخصص می گوید که این بیماری در بزرگسالان سالم به صورت خفیف نمایان می شود ولی همه اعضای خانواده باید به طور مرتب دست هایشان را بشورند تا از پخش شدن ویروس به بقیه افراد که ایمن نیستند، خودداری کنند.

بیماری دست، پا و دهان
بیماری دست، پا و دهان یا ویروس کوکساکی، یکی از محتمل ترین بیماری هایی است که در کودکان زیر 10 سال رخ می دهد. اما این بیماری دردناک ویروسی می تواند هر یک از اعضای خانواده را در صورت عدم شستن دست ها و حفظ مواد بهداشتی دیگر در صورت بروز این بیماری در یکی از اعضای خانواده، مبتلا کند. علایم این بیماری شامل زخم های کوچک روی دست و پا و دهان هستند. تب، گلو درد و سردرد هم با آن همراه هستند. این بیماری از طریق آب دهان، تف کردن یا مخاط بینی، مایع تاول فرد یا مدفوع فرد بیماری به بقیه منتقل می شود. این متخصص می گوید: «با شستن دست ها با آب و صابون به طور متناوب و ضدعفونی کردن سطوح مختلف و اجسام کثیف و خودداری از تماس های نزدیک نظیر بوسیدن، درآغوش گرفتن یا غذا خوردن از یک ظرف یا نوشیدن از یک فنجان با فرد بیمار، می توانید از مبتلا شدن به این بیماری خودداری کنید.»

شاید نبوسیدن و در آغوش نگرفتن فرزند کوچکتان کار سختی باشد. به خصوص وقتی که آنها در بستر بیماری هستند. ولی پیشگیری و رعایت این موارد برای جلوگیری از اشاعه هر چه بیشتر این ویروس ارزشش را دارد. خیلی از مادرها از فرزندان خردسال خود بیماری دست، پا و دهان را گرفته اند. البته بیشتر آنها با نوع خفیف آن روبرو شده اند. ولی در بعضی موارد هم تاول ها و زخم های متورم دست ممکن است حدود یک ماه بمانند. مرتب باید حوله ها، ظرف ها و ملحفه ها را شست.

پاروویروس
پاروو ویروس که به بیماری پنجم هم شهرت دارد یکی دیگر از ویروس های واگیردار است. علایم آن تب پایین، گونه های سرخ روشن و جوش های قرمز روی بازوها و پاها هستند که ممکن است از دو روز تا بیش از یک ماه به طول انجامند. وقتی بچه ها به این بیماری مبتلا می شوند، بردن آن ها نزد پزشک اطفال ضروری است. برای اینکه این ویروس باید دوره خود را طی کند. وقتی یک نفر به بیماری پنجم مبتلا می شود، این شخص در برابر این ویروس ایمن می شود. البته اگر شما در کودکی این بیماری را نگرفته اید، ممکن است در بزرگسالی به آن مبتلا شوید و حتی این بیماری در بزرگسالان ممکن است شدید تر هم باشد. این دکتر متخصص می گوید: «ابتلا به این بیماری در زمان بارداری ممکن است خطرات جدی برای جنین در پی داشته باشد. عفونت پاروویروس همچنین برای افرادی که به نوعی کم خونی مبتلا بوده یا سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند به صورت جدی تر رخ می دهد. حتما باید دست ها را به تناوب شست تا از ابتلا به بیماری پنجم درامان ماند.»
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو