روغن‌هایی که به کاهش اضطراب کمک می‌کنند

81

1399/2/30

21:20


شما ممکن است در مورد این که چگونه عطر اسطوخودوس می ‌تواند به اضطراب کمک کند چیزهایی شنیده باشید. با توجه به این که روغن‌ های ضروری صدها سال است که برای مشکلاتی مانند استرس، درد و مشکلات خواب مورد استفاده قرار گرفته‌ اند، شنیدن این موضوع جای تعجبی ندارد.

روغن‌هایی که به کاهش اضطراب کمک می‌کنند

به گزارش بهداشت نیوز، شما ممکن است در مورد این که چگونه عطر اسطوخودوس می ‌تواند به اضطراب کمک کند چیزهایی شنیده باشید. با توجه به این که روغن‌ های ضروری صدها سال است که برای مشکلاتی مانند استرس، درد و مشکلات خواب مورد استفاده قرار گرفته‌ اند، شنیدن این موضوع جای تعجبی ندارد.

مطالعه جدیدی نشان می دهد که ترکیب موجود در اسطوخودوس به نام لینالول، بر بخش‌های مشابهی از مغز به عنوان داروی ضد اضطراب تاثیر می ‌گذارد. علاوه بر این کشف شده که لینالول بدون اینکه جذب جریان خون شود، تنها با رایحه و بو مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. این قابلیت برای افرادی که نگران اثرات جانبی دارو هستند، نکته مثبت و مهمی است.

این بررسی بر روی موش ها انجام شده و هنوز به قطعیت نمی توانیم بگوییم که این بر روی انسان هم تاثیر دارد یا نه. مطالعات پیشین که اثرات روغن‌ های ضروری را بر اضطراب انسان‌ ها آزمایش کرده‌ اند، نتایج متفاوتی داشته ‌اند.

در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه منتشر شده در Practical Nursing Holistic نشان داد که استفاده از روغن رزماری یا اسطوخودوس با کاهش سطوح استرس و ضربان نبض برای دانشجویان پرستاری که در حال آموختن بودند، همراه بود.مطالعات دیگر نشان داده اند که عطر و رایحه های مختلف می توانند به کاهش اضطراب در بیماران بیمارستانی، افراد تحت شیمی درمانی، زنان کارگر، افراد مسن و سایر افراد در شرایط استرس زا کمک کنند.

از سوی دیگر، چندین مطالعه نیز گزارش داده اند که روغن های ضروری تاثیرات قابل توجهی ندارند. یک بررسی علمی، که در سال ۲۰۰۰ در ژورنال مجله عمومی بریتانیا منتشر شد ، نشان داد که آروماتراپی اثرات “خفیف و گذرا بر اضطراب در انسان ‌ها دارد، اما این تاثیرات احتمالا به اندازه کافی قوی نیستند که برای درمان اضطراب در نظر گرفته شوند.”

پس نکته اصلی در مورد استفاده از روغن ‌های ضروری برای اضطراب چیست؟
آماندا لاتین، رئیس آروماتراپی کالج علوم پزشکی آمریکا، می گوید استرس و اضطراب همراه با بی خوابی و درد، برخی از دلایل اصلی افرادی هستند که به دنبال آروماتراپی هستند. او توصیه می کند که با یک آروماتراپیست صحبت کنید تا بدانید که چگونه این رایحه ها بر شما تاثیر می گذارد و چطور باید از آن ها استفاده کنید.

او می گوید ساده ترین راه برای گنجاندن روغن ‌های ضروری در زندگی روزمره انسان، استنشاق و بوییدن آن ‌ها است. شما می توانید از طریق یک دیفیوزر (پخش کننده) که رایحه را به هوا پخش می ‌کند، یا با پاشیدن چند قطره از آن به بالشتتان از این رایحه بهره مند شوید.

روغن ‌های ضروری می ‌توانند به پوست نیزاعمال شوند، در حمام استفاده شوند، و یا با کرم و لوسیون ‌های پوست مخلوط شوند. اما زمانی که به طور روزانه استفاده شوند، به ویژه اگر رقیق نشده باشند، ممکن است پوست را تحریک کنند.علاوه بر اسطوخودوس، روغن های ترنج، چوب صندل و نارنج شیرین نیز برای اضطراب مفید هستند.

خوب است بدانید که این روغن های ضروری و یا هر نوع داروی مکمل جایگزین مناسبی برای مشاوره های سلامت روان برای افرادی که در معرض جدی اضطراب هستند، محسوب نمی شوند.

از آن جایی که ممکن است روغنی که خریداری می کنید حاوی مواد افزودنی باشد، خرید روغن های ضروری هم می تواند کاری دشوار باشد. به برند های معتبر که شامل نام لاتین گیاهی، کشور مبدا و تاریخ تولید بر روی برچسب می باشد، مراجعه کنید.

برای اطمینان از اینکه محصولات آن‌ها با استانداردهای خاص مطابقت دارند، برندها باید اطلاعات بیشتری از جمله جزییات مربوط به تست‌ های انجام‌ شده در وب سایت خود داشته باشند.در قسمت زیر تعدادی از محصولات روغن های ضروری که توانند به کاهش اضطراب کمک کنند، را بررسی می کنیم.اگر در فکر خرید این روغن ها هستید بهتر است قبل از اقدام به خرید با یک پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است قادر به ارائه راهنمایی بیشتر و یا آگاه کردن شما از هر گونه اثرات جانبی بالقوه و یا تعاملاتی که شما می ‌توانید در معرض خطر باشید، باشند.

    روغن ضروری اسطوخودوس
مدت هاست که گیاه و روغن اسطوخودوس به عنوان دارویی برای درمان اضطراب و بی خوابی مورد استفاده قرار گرفته است.به دنبال محصولی بگردید که حاوی روغن تقطیرشده از گل اسطوخودوس باشد.

    روغن رزماری
گیاه رزماری می تواند یک رایحه تحریک کننده و انرژی بخش باشد، بنابراین اگر واقعا بخواهید به آرامش برسید، ممکن است انتخاب خوبی نباشد. با این حال، برخی تحقیقات نشان می ‌دهند که روغن رزماری کمی تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشیده و سطح هورمون‌ های استرس را کاهش دهد ، که ممکن است به کاهش اضطراب در برخی شرایط کمک کند.

    روغن ضروری پرتقال شیرین
تحقیقات حاکی از آن است که اسانس پرتقال شیرین، استخراج ‌شده از پوست میوه پرتقال، نشانه ‌های اختلال استرس پس از حادثه در موش ‌ها را بهبود می ‌بخشد.در یک کارآزمایی کنترل ‌شده تصادفی ۲۰۱۵ که در مجله ایرانی پرستاری و مامایی منتشر شد، زنانی که در معرض روغن اسانس پرتقال بودند نمرات اضطرابی کمتری نسبت به آن‌ هایی که در معرض آب مقطر قرار گرفته بودند، داشتند.

    روغن ضروری ترنج
مطالعه سال ۲۰۱۵ در مجله Forschende Komplementärmedizin (تحقیقات در پزشکی مکمل) نشان داد افرادی که روغن ضروری ترنج را استنشاق کرده بودند (که با بخار آب منتشر می شود) ، کاهش سطوح هورمون استرس، خلق و خوی بهبود یافته و کاهش خستگی در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند.

    روغن ضروری بابونه
بررسی سال ۲۰۱۵ منتشر شده در مجله استوایی آسیا Tropical Biomedicine اشاره کرد که بابونه دارای خواص ضد اضطراب، تسکین دهنده است و باعث کاهش افسردگی، نگرانی و ذهن بیش از حد فعال می شود. استفاده از آن قبل از خوابیدن برای حمام می‌ تواند هم ذهن و هم بدن را آرام کند.

    روغن یاسمن
بسیاری از مطالعات پس از استفاده از روغن یاسمن به صورت آروماتراپی و موضعی بر روی پوست، بهبود خلق و خورا گزارش داده اند. همچنین مشخص شده است که این روغن به عنوان راهی برای افزایش سطح انرژی نیز مفید بوده است.نتایج نشان می ‌دهند که روغن یاسمن اثر تحریک کننده / فعال‌ کننده مغز دارد و هم چنین موجب بهبود خلق و خو در همان زمان می شود.طبق مطالعه ‌ای که در ارتباط با محصولات طبیعی منتشر شد، شرکت کنندگان در طول یک دوره هشت هفته ای از روغن یاسمن استفاده کردند. شرکت کنندگان پس از این دوره مصرف، احساس بهبود در خلق و خو و افزایش انرژی را گزارش دادند.

ترکیب منتشر کننده و رطوبت ساز
اگر شما به خاطر اضطراب و افکار رقابتی دچار مشکل شدید، روغن‌ های ضروری را در زمان خواب تنفس کنید. دکتر لی می گوید: “فقط مطمئن شوید که عطرآن،انقدر نیست که بتواند خواب شما را مختل کند و وقتی به خواب می روید ، شما را بیدار ‌کند.”خواب با ترکیب پخش کننده / مرطوب کننده، رطوبت را به هوا اضافه خواهد کرد، که ممکن است در فصل هایی هوا خشک است، کیفیت خواب را بهبود بخشد.

پخش کننده شخصی
پخش کننده شخصی وسیله ای بسار مناسب برای همراه داشتن همیشگی روغن های ضروری است. در شرایطی که مضطرب هستید می توانید آن را زیر بینی تان نگه دارید و تنفس کنید و آرام شوید.

دیفیوزر (پخش کننده) اتومبیل
شما می توانید پخش کننده مخصوص اتومبیل را خریداری کنید و به شارژر فندکی اتومبیل تان وصل کنید. این پخش کننده، یک وسیله بسیار مناسب برای ساعت های استرس زای ترافیک است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو