راهکارهای متخصصان پوست برای انتخاب درست کرم مرطوب کننده

71

1399/2/30

22:21


محصولات مراقبت از پوست آنقدر متنوع و زیاد شده اند که وقتی برای خرید یک مرطوب کننده پوست به داروخانه می رویم گیج و سردرگم می شویم. دانستن چند اصل کلی به شما کمک می کند با توجه به نوع پوستتان انتخاب درستی داشته باشید. جلوگیری از خشکی پوست یکی از مهم ترین اقدامات اولیه برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست است.

راهکارهای متخصصان پوست برای انتخاب درست کرم مرطوب کننده

به گزارش بهداشت نیوز، آیا شما هم بعد از مراجعه به داروخانه برای خریدن مرطوب کننده پوست کاملا گیج می‌شوید و نمی‌دانید که باید کدام محصول را انتخاب کنید؟ این روزها ده‌ها محصول متفاوت در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و هر کدام نیز ادعا می‌کنند که بهتر از انواع مشابهند. اما با اینکه انتخاب مرطوب‌کننده مناسب برای پوست واقعا گیج‌کننده به نظر می‌رسد، پیروی از چند راهنمایی ساده می‌تواند این انتخاب را به کار بسیار راحتی تبدیل کند. «مونیکا هالم»، یکی از متخصصان مشهور پوست در نیویورک، می گوید: «اولین راهنمای شما این است که بیش از حد برای مرطوب‌کننده، پول خرج نکنید!»

 پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌ها، مهم‌ترین محصولات برای مراقبت از پوست هستند و اهمیت ویژه‌ای برای نرم‌ کردن پوست خشک دارند. شیوه عملکرد مرطوب‌کننده پوست به این ترتیب است که رطوبت را در لایه بیرونی پوست نگه‌می‌دارد و رطوبت موجود در لایه‌های درونی پوست را به لایه بیرونی می‌کشاند. مهم‌ترین عناصری که در تولید مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شوند، وازلین، روغن مینرال، لانولین و دایمتیکون هستند. عناصر مهمی مانند گلیسیرین، پروپیلن گلیکول، اوره و انواع ویتامین‌ها، به جذب آب در لایه بیرونی پوست کمک می‌کنند. به‌گفته «فرانچسکا فوسکو»، یکی از متخصصان پوست در شهر نیویورک و سخنگوی بنیاد سرطان پوست، بعضی از مرطوب‌کننده‌های پوست نیز حاوی آلفا هیدروکسی اسید «AHA» هستند که لایه‌برداری سلول‌های مرده پوستی را انجام می‌دهد. محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی هستند که پوست خیلی خشک دارند.

1- به پنج عنصر اصلی تشکیل‌دهنده محصول دقت کنید
پیدا کردن مرطوب‌کننده مناسب برای پوست، به چند بار آزمون و خطا نیاز دارد. پس صبور باشید و با توجه به راهنماهای زیر به خرید بروید. اگر هم به نتیجه دلخواه و مناسب دست پیدا نکردید، دفعه بعدی یک محصول جدید انتخاب کنید. در گام اول باید به 5 عنصر تشکیل‌دهنده اول دقت کنید. فهرست عناصر تشکیل‌دهنده محصول را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که عناصر فعال و مهم مانند لانولین، گلیسیرین و وازلین در آن وجود دارد. گلیسیرین کمتر از لانولین باعث برانگیختگی واکنش‌های آلرژیک می‌شود. متخصصان پوست معمولا تاکید می‌کنند که محصولات شرکت‌های معتبر و دارای تاییدیه‌های لازم را تهیه کنید.
 
2- مرطوب‌کننده‌های حاوی ضدآفتاب را انتخاب کنید
محافظت از پوست در مقابل آسیب‌های ناشی از نور خورشید، یکی از مهم‌ترین کارها برای حفظ جوانی پوست است بنابراین مرطوب‌کننده‌ای بخرید که حاوی عناصر ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر باشد. شاید لازم باشد کمی برای پیدا کردن این نوعاز محصولات جستجو کنید، اما امروزه بسیاری از مرطوب‌کننده‌های پوست و بدن حاوی مواد ضدآفتاب نیز هستند.
 
3- مرطوب‌کننده‌ای متناسب با نوع پوست خودتان تهیه کنید
پوست صورت واقعا نازک‌تر و حساس‌تر از بخش‌های دیگر بدن است. پس استفاده از مرطوب‌کننده‌های مجزا برای صورت و بدن، می‌تواند ایده خوبی باشد. متخصصان، خریدن محصولاتی را پیشنهاد می‌کنند که قابلیت «non-comedogenic» داشته باشند، یعنی باعث انسداد منافذ پوستی نشوند و به اصطلاح کومدون‌زا نباشد. در غیر این صورت منجر به ایجاد التهاب و جوش می‌شوند.

پوست همه افراد، براساس عواملی مانند ژن‌ها و عوامل قابل‌کنترلی مانند رژیم غذایی، به پنج گروه اصلی تقسیم می‌شود. البته رایج‌ترین نوع پوست میان زنان، نوع ترکیبی است. برای اینکه در انتخاب محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب‌کننده درست عمل کنید، باید نوع پوست خودتان و ویژگی‌های آن را بدانید. برای مثال، محصولات برپایه آب برای پوست‌های بسیار خشک مفید نیستند. درواقع، پوست‌های خشک‌تر به مرطوب‌کننده‌های غلیظ‌تر نیاز دارند تا بتوانند بیشترین میزان رطوبت ممکن را جذب کنند.

اینکه کدام پوست به کدام مرطوب‌کننده نیاز دارد، بستگی به این دارد که در کدام دسته زیر قرار داشته باشید:
● پوست خشک: مرطوب‌کننده برپایه چربی و غلیظ
● پوست چرب: مرطوب‌کننده های فاقد چربی و برپایه آب و سبک
● پوست سالخورده یا میانسال: مرطوب‌کننده برپایه چربی برای حفظ رطوبت بیشتر
● پوست حساس: مرطوب کننده های ضد حساسیت که معمولا روی آنها «مناسب برای پوست‌های حساس» قید شده است. مرطوب‌کننده حاوی آلوئه‌ورا که باعث تشدید التهاب پوست نشود هم انتخاب خوبی است.
● پوست معمولی- ترکیبی: ابتدا از مرطوب‌کننده سبک برای تمام صورت استفاده کنید و در ادامه، از کرم‌های غلیظ‌تر برای مرطوب‌ کردن قسمت‌های خشک‌تر صورت کمک بگیرید.

به یاد داشته باشید که بیشتر افراد معمولا در فصل تابستان به لوسیون‌های سبک‌تر و در فصل زمستان به کرم‌ها یا پمادها نیاز پیدا می‌کنند.
 
4- از مرطوب‌کننده‌های حاوی رتینول قبل از خواب شبانه استفاده کنید
رتینول‌ همان ویتامین A متناسب برای پوست است. این ماده مهم، سرعت تولید مجدد سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهد. محصولات حاوی رتینول به دو گروه بدون نسخه و تجویزی تقسیم می‌شوند. با این‌حال، در استفاده از همه آنها باید با احتیاط عمل کنید، چون این ماده می‌تواند باعث التهاب، قرمز شدن یا خشکی پوست شود.

5- شاید مرطوب‌کننده‌های ساختنی برای پوست شما مناسب‌تر باشند
اگر پوست شما خیلی خشک است، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون به مرطوب‌کننده‌های ساختنی که پزشک تجویز می‌‌کند، نیاز دارید. مرطوب‌کننده‌های تجویزی حاوی اسیدلاکتیک «AHA» هستند که لایه فوقانی پوست را نرم می‌کند و می‌تواند بهتر از انواع بدون نسخه عمل کند. البته انواع خاصی از آلفا هیدروکسی اسیدها «AHAs» مانند اسیدلاکتیک و اسیدگلیکولیک می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را در برخی از افراد برانگیخته کنند بنابراین در صورت مواجه شدن با حالت‌هایی مانند سوزش، التهاب، قرمزی پوست، خارش یا بثورات پوستی، حتما این مساله را به پزشک اطلاع بدهید.

گزینه تجویزی دیگر، کرم مرطوب‌کننده محافظ «Barrier» است که عناصر جاذب رطوبت دارد. این عناصر مهم، رطوبت را برای مدت‌زمان طولانی‌تری در پوست حفظ می‌کنند. معمولا این‌طور گفته می‌شود که این کرم‌ها کمی بیشتر از مرطوب‌کننده‌های معمولی در پوست نفوذ می‌کنند.
 
6- در موقع مناسب و به شیوه‌ای مناسب از مرطوب‌کننده استفاده کنید
بعد از اینکه محصول مناسب برای خودتان را پیدا کردید، باید هر روز از مرطوب‌کننده استفاده کنید، چون راه درازی را برای جلوگیری از خشکی پوست و حتی پنهان کردن چین‌وچروک‌ها در پیش دارید. البته مرطوب‌کننده‌ها نمی‌توانند چین‌وچروک‌ها را از بین ببرند، چون به‌علت از بین رفتن کلاژن ایجاد می‌شوند. با این‌حال، این محصولات می‌توانند حجم‌دهنده و سفت‌کننده خوبی برای پوست باشند و درنتیجه کاری کنند که چین‌وچروک‌ها کمتر به چشم خودمان و دیگران بیایند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «evryday health»، یکی از ترفندهای مهم برای تقویت اثربخشی مرطوب‌کننده‌ها، استفاده از این محصولات بعد از خیس کردن نسبی پوست است. برای اینکه اهمیت این نکته را بهتر درک کنید، یک اسفنج بسیار خشک و یک اسفنج نمناک را در نظر بگیرید. اگر مرطوب‌کننده را روی اسفنج خشک بریزید، اصلا به درون آن نفوذ نمی‌کند اما اگر اول اسفنج را کمی خیس کنید و بعد مرطوب‌کننده را روی آن بریزید، روند جذب سریع را مشاهده می‌کنید. پوست ما انسان‌ها نیز براساس همین قاعده عمل می‌کند پس چرا با کمک گرفتن از یک ترفند ساده، به سلامت بهتر پوست خودمان کمک نکنیم؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو