وقتی نیمی از متولدان، سقط می‌شوند

44

1399/2/31

14:46


وقتی نیمی از متولدان، سقط می‌شوند

سلامت نیوز:روند کاهش آمار ولادت در کشور ما (مخصوصا در سال ۹۸) در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و کارشناسان از روند روبه رشد کهنسالی در میان جمعیت ایران ابراز نگرانی شدید می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همان‌طور که مشاور عالی وزیر بهداشت درخصوص روند پیر شدن جمعیت کشورمان هشدار داده است که امسال نرخ رشد جمعیت به زیر یک‌درصد سقوط کرد و ایران تا سال ۱۴۳۰ به پیرترین کشور منطقه تبدیل خواهد شد. البته کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری نیز یکی از دلایل اصلی این اتفاق است و به اعتقاد کارشناسان از سال ۹۴ همزمان با آغاز رشد بی‌سابقه تورم در کشور خانواده‌ها تمایل کمتری به فرزندآوری از خود نشان داده‌اند.

بر این اساس میزان تولد در سال ۹۸ حدود یک‌میلیون و۲۰۵ هزارتولد بود که کاهش بی‌‌‌سابقه‌ای نسبت به سال‌های گذشته داشته است و در این سال نرخ زاد و ولد با 14.5 تولد به ازای هر ‌هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده است. از سوی دیگر تعداد تولدهای سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۴ نشان‌دهنده کاهش ۲۰۳هزار و ۷۱۰ نفری جمعیت است.

همزمان با این کاهش نرخ جمعیت و میزان تولد در کشور، محمدباقر لاریجانی، نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی کشور گفته است که «سالانه حدود ۴۵۰‌هزار سقط جنین قانونی و غیرقانونی در سطح کشور انجام می‌شود.»

همچنین بر اساس گزارشی در خراسان، سالانه ۴۵۰ تا ۶۰۰‌هزار سقط جنین قانونی و غیرقانونی در ایران رخ می‌دهد که هزینه هر عمل سقط غیرقانونی ۵/۴ تا ۵‌میلیون تومان است، با این حال مدیر گروه سیاستگذاری خانواده و جمعیت شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) هم گفته که گاهی تعداد سقط‌ها حدود نیمی از تعداد متولدان یک سال را تشکیل می‌دهد.

پدرام کاويان همچنين معتقد است، سيستم بهداشت و درمان کشور درخصوص مواردي همچون «سقط جنين» دچار اهمال کاري جدي است او مي‌گويد: «هم‌اکنون هيچ‌مرکز و مجموعه‌اي براي حفظ و نگهداري جنين وجود ندارد و چه بسا همچنان سقط جنين را در اين سيستم به‌عنوان يکي از روش‌هاي پيشگيري معرفي مي‌کنند.

ما در سيستم بهداشت و درمان کشور به آدم‌هاي بزرگي نيازمنديم که بتوانند با انقلابي که در اين بخش پديد مي‌آورند، نظام جامع خدمت‌رساني به مادران را ايجاد کنند که يک مادر بتواند حتي قبل از بارداري با مشاوره و مراقبت به اين امر اقدام کند. ضمن اينکه اکنون مرکز و نهادي که بتواند با ايجاد ساختارهايي در تمام شهرها و بخش‌ها مسئوليت پيشگيري از سقط جنين را دنبال کند، وجود ندارد و طبيعي است که در چنين شرايطي با آماري هولناک در سقط جنين مواجه باشيم که گاهي تعداد سقط‌ها حدود نيمي از تعداد متولدان يک سال مي‌شود.»

با اين حال طرح افزايش نرخ باروري و پيشگيري از کاهش رشد جمعيت که در سال 1391 تصويب شد، مصوب کرده بود کساني که به‌طور غيرمجاز مباشرت به اسقاط جنين نمايند يا وسايل سقط جنين را فراهم سازند، دو تا پنج سال به زندان مي‌افتند و بايد ديه پرداخت کنند.


سقط جنين ديگر تابو نيست
زماني سقط جنين در ايران يک تابو بود که شکستن آن براي هر زني آسان ميسر نمي‌شد، بسياري از مادران با وجود تمام مشکلاتي که داشتند نمي‌توانستند زير بار سقط جنين بروند. اما امروزه در تهران کافي است با دستاني پر از پول به مطب يکي از صدها ماما و کساني که اين کار را آشکار يا پنهاني انجام مي‌دهند، بروند تا در کمتر از يک ساعت جنين خود را سقط کنند. با مروري بر آمارها، به جهت برخي يادآوري‌ها بي‌ثمر نيست، قريب دو سال پيش «حدود 42‌ميليون سقط جنين در دنيا اتفاق افتاده است.»

در ايران هم از قول دکتر محمدمهدي آخوندي، رئيس انجمن علمي جنين شناسي، روايت شده: «طبق آمار رسمي وزارت بهداشت، هر روز ‌هزار جنين در کشور کشته مي‌شود و تنها حدود 10 مورد قانوني است! من البته آمار موثقي در مورد حدود 700هزار سقط در سال را هم ديده ام که در رسانه‌ها اعلام کردم و حتما تاکنون اين ميزان بيشتر هم شده است.

تازه اين اعداد، آمار دقيق نيستند و همانگونه که گفتم، برداشت از قرائن و شواهد است. آمار دقيقا قطعا خيلي بيشتر از اين اعداد است. اين در حالي است که ما قانون داريم و مي‌توان با اجراي درست آن، هم آمار کلي سقط را کاهش داد و هم از اين تعداد سقط غيرقانوني با عوارض و تبعات شديد، جلوگيري کرد.


احتمال افزايش سقط جنين با شيوع کرونا
به اعتقاد کارشناسان پاندومي کرونا با همه مشکلات اقتصادي که با خود به همراه داشته است، در سال 99 نيز يکي ديگر از دلايل کاهش آمار جمعيتي و ميزان زاد و ولد در کشور مي‌شود. عباس عبدي، فعال رسانه‌اي در يادداشتي به اين موضوع تاکيد کرده و گفته است: «پس از کرونا فرآيند کاهش زاد و ولد شديدتر خواهد شد. حتي امسال نيز ممکن است به دلايل گوناگون و ترس از حضور در بيمارستان‌ها، سقط جنين افزايش پيدا کند و انگيزه فرزندآوري کمتر شود که به احتمال فراوان آثارش را در سال 1400 نشان خواهد داد.

از سوي ديگر مشکلات اقتصادي ناشي از کرونا بيشترين تاثير را در کاهش ازدواج و فرزندآوري خواهد گذاشت و به احتمال فراوان طي دو سال آينده يعني تا سال 1400 ميزان زاد و ولد به زير يک‌ميليون خواهد رسيد و اگر مرگ و مير کرونا خيلي زياد نباشد، حداقل 500‌هزار نفر مرگ و مير سالانه را در کشور شاهد خواهيم بود و رشد جمعيت به زير 0.5‌درصد خواهد رسيد».

اما شهلا کاظمي‌پور، جمعيت شناس و عضو هيات علمي دانشگاه تهران نظر ديگري دارد، او با اشاره به وضعيت بارداري در ايران مي‌گويد: در اين برهه از زمان به‌واسطه ترس از مراجعه به مراکز درماني پيشگيري از بارداري شايع شده است. بنابراين به احتمال زياد در پاييز 99 کاهش آمار فرزندآوري خود را بيشتر نشان دهد.

اين جمعيت شناس در پايان تاکيد کرد: نمي‌توانيم حکم بدهيم که چه اتفاقي رخ مي‌دهد اما سناريوهاي مختلف را بايد در نظر بگيريم و به تدريج تصحيح کنيم. برخي مي‌گويند بارداري‌ها کم مي‌شوند اما من معتقدم برخي به خاطر ترس از کرونا به بيمارستان نمي‌روند و فرزند خود را نگه مي‌دارند از اين رو بارداري‌هاي ناخواسته اين کاهش جمعيت را جبران مي‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو