رشد جمعیت برای اولین بار در تاریخ ایران به کمتر از یک درصد رسید/کاهش 170 هزار تولد نسبت به سال قبل

93

1399/2/31

16:48


رشد جمعیت برای اولین بار در تاریخ ایران به کمتر از یک درصد رسید/کاهش 170 هزار تولد نسبت به سال قبل

سلامت نیوز:مدیرکل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس با بیان اینکه:«میزان ازدواج ها در کشور در سال 89، 891 هزار ازدواج بوده که این رقم در سال 98 به کمتر از 550 هزار ازدواج رسیده است و ازدواج در کشور 40 درصد کاهش پیدا کرده است.» از کاهش 170 هزار تولد در کشور نسبت به سال قبل خبر داد.



دکتر سید حامد برکاتی، در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« ما با یک افزایش جمعیت در ابتدای انقلاب مواجه بودیم و بعد از آن به یک ثبات نسبی و در سال های اخیر با یک کاهش نسبی روبرو هستیم. رشد جمعیت‌ کشور در سال‌های اول انقلاب حدود 2.45 درصد بود و سالانه جمعیت کشور حدود 2.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می کرد. با کاهش جمعیت بخصوص در دهه 70 در عرض یک دهه یک شاخص از این عدد کم شد و به شاخص 1.5 رسیدیم. امسال رشد جمعیت کشور برای اولین بار در تاریخ ایران به کمتر از یک درصد رسیده است این به این معنی است که جمعیت جوان ما که زیربناهای اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی و امنیتی و ... را برای کشور پاس خواهد داشت حتما از 20 سال اینده به چالش کشیده می شوند.»


وی در ادامه گفت:« در سال 55 سن ایران ۲۲ سال بوده و در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۲ سال است؛ یعنی اگر براساس شاخص های جهانی که سن جوانی را تا 30 سالگی می دانند کشور ما از سال 95 پای در سنین میانسالی گذاشته و تا سال1430 ایران میانسال و پیر می شود.»


وی گفت:« جمعیت مولد کشور که کمتر از حدود یک دهه قبل بیش از ۷۰ درصد بود، کم شده است. سیاست هایی که توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت 93 ابلاغ شده بود کاملا جامع است و مسیر اینده کشور را برای مقابله با این معضل روشن کرده است. این سیاست ها 14 بند دارد یک بند اشاره به جایگزینی که اصل است و بند اخر بند رصد است که باید هر ساله اتفاق افتد تا به عنوان مثال در سال ۹۹ با این موضوع مواجه نشویم که رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد افتاده است.»


دکتر برکاتی خاطرنشان کرد:« در سیاست‌های ۱۲ گانه دیگر نیز رشد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حمایت از جوانان به خصوص برای ازدواج و فرزندآوری دیده شده است. در این زمینه وزارت بهداشت اقدامات خوبی انجام داده است؛ به طوری که شاخص مرگ و میر کودکان و مادران و مراقبت‌ها ارتقا پیدا کرده است و این شاخص ها از شاخص‌هایی است که با توجه به گسترش شبکه بهداشتی و درمانی کشور، زبانزد دنیا است. امیدوارم با اقداماتی که در این زمینه در حوزه تمام قوا و نه فقط قوه مجریه و وزارت بهداشت، انجام می‌شود، بتوانیم این معضل را تا حد امکان و با بهترین شکل مدیریت کنیم.»


وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به سیاست های جمعیتی کشور در حال حاضر خدمات پیشگیری از بارداری در مراکز وزارت بهداشت ارائه می شود یا خیر، گفت:« برای بحث اقلام پیشگیری از بارداری دو معنا مترتب است یکی بحث سلامت و دیگری بحث تحدید موالید است. ما به هیچ وجه جراحی برای پیشگیری از بارداری نداریم. دستورالعملی از آبان ماه برای این منظور نوشته شده و برای دانشکده های علوم پزشکی فرستاده شده است که در آن به عنوان مثال کاملا مشخص شده است کسانی که به طور موقت سرطان می گیرد و قابل درمان هستند و در ابتدای کار درمان، بارداری برای وی و جنین خطر دارد برای این دسته از زنان روش های موقت قرص و کاندوم داده می شود و برای زنانی که ممکن است مشکل طولانی مدت داشته باشند مثلا بیماری مادرزادی قلب داشته و دچار گرید 4 بیماری قلبی می شود یعنی زن توانایی فعالیت های روزمره اش را هم ندارد که اگر باردار شود حتما جانش به خطر می افتد لذا پیشگیری از بارداری را در وضعیت های پرخطر تجویز می کنیم.»


وی درباره آمار سقط جنین گفت:« طبق بررسی انجام شده در سال ۹۲ که پیش از این هم اعلام شده، آمار سقط جنین حدود ۲۲۰هزار سقط برآورد شده بود. در این زمینه یک بررسی ملی انجام دادیم و نتایج تقریبا آماده است و طی یکی و دو ماه آینده اطلاع رسانی رسمی خواهد شد.»


وی در پاسخ به اینکه میزان ازدواج در کشور چقدر کاهش پیدا کرده است، گفت:«میزان ازدواج ها در کشور در سال 89، 891 هزار ازدواج بوده که این رقم در سال 98 به کمتر از 550 هزار ازدواج رسیده است و ازدواج در کشور 40 درصد کاهش پیدا کرده است. از سال 89 میزان ازدواج سالانه 6 درصد کاهش داشته است. ما سال 92، 13 میلیون جوان در سن ازدواج داشتیم و در حال حاضر10 میلیون جوان در سن ازدواج داریم. جوانان در عدم تمایل به فرزندآوری مقصر نیستند باید حمایت های لازم انجام شود. تا سال 97 میزان ازدواج 6درصد و سال 97 نسبت به سال 98 میزان ازدواج 8 درصد کم شده است. »


وی خاطرنشان کرد:« چاره فقط دادن وام ازدواج به جوانان نیست متاسفانه در برخی خانواده ها ممکن است اجباری برای گرفتن وام 100 میلیونی ازدواج وجود داشته باشد باید باید امنیت روانی و اشتغال را برای جوانان مهیا کنیم.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه رایگان کردن زایمان طبیعی در برنامه طرح تحول سلامت چقدر در فرزندآوری موثر بوده است، گفت:« بیش از هزار و 100 تا هزار و 400 اتاق مجزا در بیمارستان ها تجهیز شدند برای زایمان طبیعی مادران باردار، اینکه رایگان کردن زایمان طبیعی چه تاثیری در فرزندآوری داشته در فرزندانری به طور مشخص آن را بررسی نکرده ایم اما 170 هزار تولد نسبت به سال قبل کمتر شده که اگر زایمان طبیعی رایگان نبود این رقم به 200هزار عدد می رسید.رایگان کردن زایمان طبیعی در تصمیم زوجین به فرزنددار شدن خیلی تاثیر نمی گذارد اما درکاهش استرس بعد از بارداری ادر مادران باردار تاثیر داشته که یک زایمان ایمن و بدون هزینه را در یک مرکز دولتی می توانند داشته باشند. همچنین توانستیم جلوی سزارین بی رویه را بگیریم. اگر زایمان طبیعی رایگان نبود ما با عدد 60درصد سزارین مواجه بودیم ولی عدد سزارین را روی 50 و زیر 50 درصد نگه داشتیم.»

وی در پاسخ به سوال دیگر سلامت نیوز درباره بودجه ای که برای رایگان کردن زایمان طبیعی صرف شده، گفت:« هزینه های حدود600هزار زایمان طبیعی رایگان را را وزارت بهداشت و بیمه سلامت پرداخت کرده است.»

ادامه دارد...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو