پوست حساس چگونه است؟ نظر متخصصین پوست درباره پوستهای حساس

پوست حساس چگونه است؟ نظر متخصصین پوست درباره پوستهای حساس


منبع: زیبامون

425

1399/2/31

18:40


در این بخش از زیبامون، پاسخ متخصصین پوست به سوالات رایج در رابطه ویژگی ها و مراقبت های مربوط به پوست حساس رو گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید.

پوست حساس چگونه است؟ نظر متخصصین پوست درباره پوستهای حساس

پوست حساس (Sensitive skin) عبارتی هست که بیشتر توسط پزشکان، متخصصان پوستی و حتی صحبت های گاه به گاه بین دوستان، خانواده و ... استفاده میشه و همچین این عبارت کاربرد خیلی زیادی هم بر روی بسته بندی محصولات مراقبت و زیبایی پوست داره! اما سوالی که در این زمینه پیش میاد این هست که چگونه می توان متوجه شد که دارای پوستی حساس هستیم؟ این پوست چه ویژگی هایی داره و اگر پوست حساس داریم چگونه باید از ان مراقبت کنیم؟

متخصصان پوستی معتقد هستند که حدود 60 درصد از بیماران یا مراجعه کنندگان آنها، پوست خودشون رو حساس توصیف می کنند! در واقع به نظر می رسد حساس بودن پوست به یک شرایط پیچیده و بدون تعریف تبدیل شده و هرکسی متناسب با مشکلاتی که در پوست خود با اون مواجه میشه، از عبارت پوست حساس برای خود استفاده می کنه!

مثلا قرمزی و خشکی پوست، وجود اگزما و بثورات پوستی، تحریک شدن پوست توسط محصولات آرایشی و بهداشتی، قرمزی پوست در اثر تابش نور خورشید، آلرژی های فصلی و غذایی و ... همگی جز مواردی هستند که ممکنه در دسته بندی پوست حساس قرار بگیرند. اما آیا واقعا همه این موارد نشان دهنده حساس بودن پوست هستند؟

ما در این بخش از زیبامون دات کام رایج ترین سوالات در رابطه با پوست حساس رو از متخصصان پوستی پرسیدیم و پاسخ این سوالات رو برای شما همراهان عزیر گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در رابطه با پوستهای حساس افزایش بدید.

 

1. پوست حساس داشتن به چه معنی است؟

پوست حساس به طیف وسیعی از شرایط پوستی از جمله بیماری های ژنتیکی مانند روزاسه و اگزما تا حساسیت های شدید پوستی اشاره داره. مثلا ممکنه برخی از افراد بعد از استفاده از یک محصول آرایشی یا بهداشتی، به برخی از مواد تشکیل دهنده آن محصول واکنش پوستی داشته باشند و همچنین افرادی که دارای مشکلات پوستی مداوم هستند هم در دسته بندی پوست حساس قرار می گیرند.

 

2. پوست حساس چه علائمی دارد؟

حساسیت به نور خورشید یکی از بزرگترین علائم پوست های حساس هست. اگر پوست شما بعد از استفاده از یک محصول بهداشتی و آرایشی جدید واکنش هایی مثل سوزش، خارش، قرمز شدن، لکه های صورتی، متورم شدن، دانه های قرمز و ... داشته باشه، باید گفت که شما دارای پوست حساس هستید. از دیگر علائم شایعی که در پوست های حساس دیده میشه می تونیم به ایجاد بثورات، قرمزی شدید، لکه های خشک و اگزما مکرر هم اشاره کرد.

 

پوست حساس

 

حتما بخوانید: توصیه هایی برای مراقبت از پوست های حساس

 

3. چه چیزی باعث حساس شدن پوست می شود؟

التهاب اصلی ترین دلیل حساس شدن پوست هست. در واقع مواد التهاب آور تاثیر خیلی زیادی در تجزیه سریع کلاژن و ماتریکس خارج سلولی داشته که منجر به ایجاد حالت پوسته پوسته و تحریک شدن پوست می شوند. این وضعیت ممکنه مدت زمان کوتاهی ادامه داشته باشه اما جز مشکلات مزمن طبقه بندی میشه و به طور مکرر ممکنه اتفاق بیوفته.

حساس بودن پوست اگر با روزاسه، اگزما و یا سایر شرایط پوستی مانند لوپوس یا مشکلات هورمونی همراه باشه معمولا میتونه جز مشکلات ژنتیکی دسته بندی بشه.

 

4. چرا در اطراف چشم برآمدگی های قرمز و خارش دار ایجاد میشه؟

متخصصان پوستی معتقد هستند که چشم ها جز اصلی ترین و اولین قسمت های پوست برای ایجاد حساسیت پوستی در زنان هستند که معمولا به دلیل استفاده از کرم چشم نیست!

به تمام مواردی که در طول روز لمس می کنید، فکر کنید: معمولا مواد آلرژی زا یا آلرژن رو با انگشتان خود دریافت می کنید. مثلا لاک ناخن، طلا و نیکل که در جواهرات و اکسسوری ها مورد استفاده قرار می گیره یکی از اصلی ترین مقصران در این زمینه هستند.

ممکنه این مواد آلرژی زا بر روی پوست ضخیم انگشت دست تاثیری نداشته باشند اما همین که شما با انگشت، چشم هاتون رو لمس کنید، این مواد با پوست نازک اطراف چشم تماس پیدا کرده و باعث ایجاد آلرژی در اطراف چشم می شوند. بنابراین تا حد امکان بهتره که از مالش دادن چشم ها و حتی لمس کردن صورت خودداری کنید.

 

حساسیت پوستی در اطراف چشم

 

5. اگر پوست به تمام چیزها واکنش نشان دهد، چگونه میتوان آن را کنترل کرد؟

هرچه پوست سالم تر باشه، آلرژن ها یا مواد آلرژی زا کمتر می تونن به درون پوست نفوذ کنند. زیرا آلرژن ها راحت تر می تونن به پوست های خشک و ترک خورده نفوذ کنند. برای اینکه بتونید پوست رو در شرایط عالی و در بهترین سطح از سلامتی نگه دارید، انتخاب نوع پاک کننده یا شوینده از اهمیت زیادی برخوردار هست.

در صورت استفاده بیش از حد و یا انتخاب نادرست صابون، تمام روغن های طبیعی پوست از بین میبره و به تدریج با پوستی خشک و دِهیدراته مواجه خواهید شد. بنابراین بهتره از پاک کننده های صورت که بدون صابون هستند استفاده کنید تا پوستتون شرایط ایده آل و خوبی داشته باشه. علاوه بر این استفاده از مرطوب کننده های حاوی سرامید هم تاثیر خیلی خوبی در حفظ سلامتی پوست خواهند داشت.

اگر هیچ کدام از این موارد در بهبود شرایط پوستی تاثیر گذار نبود، لازمه که به تدریج استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی که به طور روزمره مورد استفاده قرار می دید رو حذف کنید تا متوجه بشید پوستتون به کدام محصولات آلرژی دارند. این کار اگرچه ممکنه مدت زمان زیادی نیاز داشته باشه اما به شما کمک خواهد کرد تا سلامتی پوستتون رو برگردونید.

 

حتما بخوانید: محصولات بهداشتی مخصوص پوست حساس و تحریک پذیر

 

6. از چه عناصری باید برای پوست حساس استفاده کرد و از چه عناصری باید دوری کنیم؟

اول و مهم تر از همه باید از محصولاتی که دارای عطر (fragrance) هستند دوری کنید؛ چراکه عطرها اولین و مهم ترین دلیل برای ایجاد آلرژی مکرر در پوست هست. علاوه بر این، از هر چیزی که حاوی آنتی باکتریال هست (که معمولا حاوی مواد خشک کننده مانند الکل و تریکوزان هستند) هم دوری کنید.

محصولاتی رو انتخاب کنید که برای پوست حساس طراحی و تولید شده اند. این محصولات معمولا سرشار از مرطوب کننده هستند و کمک میکنند تا شرایط پوست متعادل بمونه. دی متیکون (Dimethicone)، گلیسیرین (glycerin) و وازلین (petrolatum) همگی گزینه های خوبی هستند که میتونید برای پوست های حساس مورد استفاده قرار بدید.

علاوه بر این اگر پوستتون خیلی حساسه، باید به یاد داشته باشید، هرچه مواد کمتری روی پوست استفاده کنید، احتمال ایجاد واکنش های الرژیک در پوست هم کمتر میشه و کمک میکنه تا پوست بهتر و سریع تر به شرایط عادی برگرده.

 

کرم زدن روی پوست دست

 

7. آیا استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک گزینه بهتری برای پوست های حساس محسوب میشه؟

نه لزوما! تعداد زیادی از مواد طبیعی وجود دارند که در دسته بندی مواد تحریک کننده و حساسیت زا قرار داشته که از این میان روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس یکی از بزرگترین مواد طبیعی و حساسیت زا محسوب میشن!

اگرچه بسیاری از محصولات بدون پارابن، میتونن حساسیت کمتری رو به همراه داشته باشند اما با این حال باز هم ممکنه به دلیل استفاده از عطر در این محصولات، واکنش هایی در پوست ایجاد بشه. بنابراین لازمه قبل از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی، حتما برچسب محصولات رو بررسی کنید.

 

8. چگونه میتوان گفت یک محصول، باعث تحریک پوست حساس می شود؟

علائمی مانند قرمزی، تورم، خارش، برآمدگی، پوسته پوسته شدن، سوزش و ... بلافاصله بعد از استفاده از یک محصول آرایشی یا بهداشتی، از جمله نشانه هایی هست که نشون میده پوست شما به اون محصول حساس هست و ممکنه این علائم چندین روز بعد از استفاده از یک محصول خاص روی پوست ایجاد بشه که در این موارد، به سختی میشه تشحیص داد که کدام محصول باعث ایجاد حساسیت شده است.

بنابراین اگر پوستتون مستعد واکنش هست، لازمه قبل از استفاده کامل از هر محصول آرایشی و بهداشتی جدید، ابتدا مقدار کمی از این محصول رو بر روی بخشی از پوستتون که کمتر در معرض دید هست، تست کنید.

مثلا میتونید مقداری از محصول مورد نظر رو بر روی قسمت داخلی بازو تست کنید، این قسمت رو با استفاده از بانداژ بپوشانید و تا 72 ساعت خشک نگه دارید. اگر بعد از گذشت این مدت زمان، پوست هیچ واکنشی نشون نداد، میتونید از محصول مورد نظر مطابق با دستورالعملی که داره استفاده کنید.

اما در صورت مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک روی پوست، نباید از اون محصول استفاده کنید و باید به فکر تهیه و جایگزین یک محصول دیگر و بدون آلرژی باشید.

 

محصولات مراقبت از زیبایی

 

حتما بخوانید: اگر پوست خشک دارید؛ هرگز این کارها را انجام ندهید!

 

9. چرا ممکن هست سال ها بدون ایجاد آلرژی از یک محصول استفاده کرد اما ناگهان دچار تحریک و حساسیت شد؟

متخصصین پوست میگویند: پوست شما با افزایش سن، تغییر میکنه و این تغییرات میتونه به طور ناگهانی سیستم ایمنی بدن رو نسبت به محصولاتی که قبلا استفاده میشده، حساس کنه! این موضوع بیشتر در خانم های مسن که چندین سال هست از یک محصول خاص استفاده می کنند، دیده میشه.

مثلا ممکنه چندین سال از یک برند رژلب استفاده کنید و مشکلی براتون ایجاد نشه، اما بعد از سالها به یکی از ترکیبات این رژلب حساسیت پیدا می کنید. اگرچه عوض کردن رژلب مورد علاقه ممکنه کمی سخت باشه، اما این کار ساده ترین روش برای درمان این مشکل هست.

علاوه بر این هرگونه تغییر در فرمولاسیون و ترکیبات به کار رفته در محصولات بهداشتی و آرایشی هم میتونه باعث ایجاد حساسیت بشه و در صورت مشاهده این مشکل لازمه که سریعا استفاده از محصولی که باعث ایجاد حساسیت شده رو متوقف کنید.

 

رژلب زدن

 

10. بهترین روش درمانی برای خارش پوست چیست؟

اگر خارش پوست به همراه پوسته پوسته شدن و سفت شدن پوست باشه و هیچ علامت قرمز یا صورتی روی پوست وجود نداشته باشه، احتمالا با خشکی پوست مواجه هستید. بهتره روزانه از مرطوب کننده حاوی وازلین استفاده کنید تا خارش پوست بهبود پیدا کنه.

گزینه دیگری که وجود داره استفاده از کرم های ضد خارش هست که حالت خنکی برای پوست ایجاد می کنند و باعث میشن تا احساس خارش در پوست کمتر بشه.

اگر همراه با خارش پوست التهاب و کهیر هم روی پوست ایجاد میشه بهتره از قرص های انتی هیستامین استفاده کنید. اگر این خارش ها با بثورات پوستی همراه هست کرم کورتیزون OTC استفاده کنید. اما اگر پوستتون همیشه دچار خارش میشه و با هیچ کدام از این موارد بهبود پیدا نمی کنه لازمه به پزشک مواجه کنید. زیرا این موضوع میتونه نشونه یکی بیماری جدی تر مانند بیماری تیروئید باشه.

 

11. آیا ممکن هست با افزایش سن، دچار حساسیت پوستی شد؟

بله ممکنه! با افزایش سن و تغییرات هورمونی در بدن، پوست بدن خشک تر و نازک تر میشه و در نتیجه ممکن هست مستعد واکنش و حساسیت هم بشه. اگرچه مشکلات پوستی مانند اگزما ممکنه در سنین پایین ایجاد بشه اما مشکلاتی مانند روزاسه معمولا در دهه 40 ایجاد میشه. بنابراین اگر با افزایش سن، متوجه ایجاد حساسیت در پوست خود شدید، لازمه که محصولات ضد پیری که مورد استفاده قرار میدید رو بررسی کنید. برخی از ترکیبات رایج در این محصولات مانند رتینول، به عنوان یکی از مواد تحریک کننده شناخته شده هستند. 

 

کرم ضد پیری

 

12. چگونه می توان از حساسیت پوست خلاص شد؟

همه ما می دونیم که زندگی کردن با یک پوست حساس واقعا کار آسانی نیست! اگر پوست فقط به یک عنصر یا محصول خاص حساسیت داشته باشه، درمان این مشکل راحت خواهد بود. اما در بسیاری از موارد نمیشه علت حساسیت پوست رو تشخیص داد زیرا متاسفانه هیچ آزمایش سریع و مخصوصی برای تشخیص نوع حساسیت پوستی وجود نداره و این پزشک متخصص پوست هست که باید با تجزیه و تحلیل پوست و مشکلات پوستی که با اون مواجه هستید، بهترین راه درمان رو پیدا کنه.

 

مراقبت از پوست حساس

 

سخن آخر

مراقبت از پوست در تمام دوره های زندگی از اهمیت زیادی برخوردار هست و لازمه ابتدا نوع پوستتون رو به درستی بشناسید و متناسب با نوع پوست خود از بهترین و با کیفیت ترین محصولات برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید. اگر پوست حساس دارید باید این موضوع رو جدی بگیرید و از هر محصولی برای پوست خود استفاده نکنید. زیرا پوست مهم ترین دارایی شماست و یک سهل انگاری کوچک میتونه مشکلات بزرگی رو برای پوست به همراه داشته باشه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو