چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود؟

چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود؟


منبع: اوما

530

1399/2/31

19:16


چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود؟

به شما تبریک می گوییم اگر اخیرا اقدام به بارداری کرده اید و حالا کمابیش بعضی از علائم بارداری را احساس می کنید. حتما این روزها توجه زیادی به این علائم دارید تا نسبت به بارداری خود مطمئن شوید. یکی از اولین علائم بارداری خونریزی لانه گزینی قبل از پریود شدن شماست. که البته باید توجه داشته باشید که نمی تواند دلیل قطعی بارداری باشد. از طرفی همه خانم ها در شروع بارداری آن را تجربه نمی کنند. اما یکی از علائم رایج  قبل از دست دادن پریود است که بیشتر خانم ها آن را تجربه خواهند کرد. به طور کلی اولین علائم در هفته اول بارداری خونریزی لانه گزینی، گرفتگی عضلات و... است و برای تشخیص بهتر باید تفاوت علائم بارداری با قاعدگی را بدانید. 

اگر مقاله مربوط به علائم تخمک بارور شده را خوانده باشید باید بدانید که حدود 8 الی 10 روز بعد از اقدام برای بارداری باید تست حاملگی انجام دهید و زودتر از آن حتی اگر باردار هم باشید ممکن است تست شما را منفی نشان دهد. سوالی که برای بعضی خانم ها پیش می آید این است که چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت می شود؟ در این مقاله می خواهیم از نظر علمی و به طور کامل پاسخ این سوال را به شما عزیزان بدهیم.

در این مقاله می خوانیم:

لانه گزینی چیست؟

لانه گزینی به معنی اتصال سلول تخم به دیواره رحم است که در واقع شروع شکل گیری جنین می باشد و بعد از آن بارداری اتفاق می افتد. لانه گزینی حدود 6 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری و بارورشدن تخمک توسط اسپرم انجام می شود. بعد از اینکه سلول تخمک بارور شد، در حدود 3 روز در لوله فالوپ می ماند. سپس تخمک بارور شده حرکت کرده و خود را به رحم می رساند و به دیواره رحم متصل می شود. به این عمل لانه گزینی می گویند. 

زمانی که لانه گزینی انجام می شود شما علائمی مانند حساس شدن سینه ها، گرفتگی عضلات و لکه بینی را مشاهده می کنید. در صورتی که این علائم را مانند سندرم پیش از قاعدگی تجربه نکرده اید و برایتان تازگی دارد و اخیرا هم برای بارداری اقدام کرده اید یا رابطه نامطمئنی داشته اید به احتمال زیاد شما باردار هستید.

با اینکه لانه گزینی علائم مختلفی را ایجاد می کند اما درد در ناحیه پایین شکم مانند  درد تخمک گذاری را به وجود نمی آورد و نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید. اگر تخمک بارور شده بعد از خروج از لوله فالوپ خارج از رحم شروع به رشد نماید و یا به هر دلیلی نتواند به دیواره رحم بچسبد عمل لقاح انجام نمی شود و بارداری صورت نمی گیرد.

 

لانه گزینی

چه زمانی لانه گزینی آغاز می شود؟

مطالعات نشان می دهد که معمولا تخمک 12 ساعت بعد از تخمک گذاری بارور می شود و ممکن است این زمان در بعضی خانم ها تا 24 ساعت نیز طول بکشد. به طور متوسط بارور شدن در حدود 9 روز بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد. زمانی لانه گزینی رخ می دهد که سطح HCG یعنی هورمون بارداری بالا رفته است. این زمان بهترین زمان برای استفاده از بی بی چک است.

لانه گزینی بطور معمول 6 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری شماست. که تقریبا بین روز بیستم تا بیست و چهارم سیکل قاعدگی شما خواهد بود. اگر دوره قاعدگی شما 28 روزه و منظم است، تخمک گذاری در روز 14 رخ می دهد و بهترین زمان برای اقدام به باراری می باشد. 

مراحل لانه گزینی:

پروسه جایگزینی سلول تخم در رحم، لانه گزینی نامیده میشود. معمولا رویان (تخمک بارور شده) لانه گزینی را در 6 تا 7 روز بعد از تخمک گذاری انجام میدهد. این پروسه سه مرحله دارد:

در مرحله اول: رویان به دیواره رحم می چسبد. این فاز اولیه پروسه لانه گزینی است که ADPLANTATION نامیده می شود. در طول این فاز، رویان حدود 5 تا 6 روزه است.

در مرحله دوم:  تخمک بارور شده دیواره رحم را سوراخ می کند و خود را به آن می چسباند تا لقاح انجام شود.

در مرحله سوم: رویان نهایتا کاملا به داخل دیواره رحم نفوذ می کند. در این مرحله، تخمک بارور شده در حفره ای به نام اندومتریال جایگزین شده و بعنوان اندومتریوم رشد می کند و حفره بزرگ و بزرگ تر می شود تا فضای لازم برای رشد جنین را ایجاد کند.

مراحل لانه گزینی

انواع علائم لانه گزینی

جنین متصل شده به دیواره رحم بسرعت شروع به رشد کردن می کند. هر فرد با توجه به شرایط جسمی و روحی خود بارداری متفاوتی دارد و علائم متفاوتی را نیز تجربه می کند. بعد از لانه گزینی ممکن است شما یکی یا چند تا از علائم زیر را مشاهده کنید:

1-علائم موفق لانه گزینی

علائم هفته اول بارداری مانند لکه بینی، گرفتگی عضلات، حالت تهوع و ... که کاملا طبیعی هستند.

2-علائم مشکوک به لانه گزینی

این علائم بدرستی خود را نشان نمی دهند و ممکن است کمی غیر طبیعی به نظر برسند. به همین دلیل باید با پزشک مشورت کنید.

3-علائم کاذب در لانه گزینی

این علائم سیگنال اولیه بارداری نیست و در حقیقت لانه گزینی اتفاق نیفتاده است. با این که این علائم بسیار شبیه به علائم لانه گزینی است و شما گمان می کنید که باردار شده اید اما لقاح انجام نشده است.

علائم لانه گزینی موفق

همان طور که گفتیم علائم بارداری در زنان مختلف متفاوت است. حتی یک خانم در دو بارداری علائم یکسانی را تجربه نمی کند. خونریزی لانه گزینی نیز یکی از علائم رایج لانه گزینی است که در زمان اتصال جنین به دیواره رحم اتفاق می افتد و بعضی از خانم ها آن را مشاهده می کنند. گاهی مقدار آن، آنقدر کم است که اگر خودتان توجه نداشته باشید اصلا متوجهش نمی شوید. گاهی نیز خونریزی ادامه دار می شود و باید به پزشک مراجعه کنید.

علائمی که نشان می دهد، لانه گزینی با موفقیت انجام شده است عبارتند از:

1-گرفتگی عضلات و لکه بینی

گرفتگی عضلات و لکه بینی از علائم معمول تخمک گذاری است. اگر تخمک گذاری و لکه بینی درهفته قبل از پریود شما رخ دهد، به این معنی است که سلول تخم لانه گزینی کرده است. معمولا در این زمان شما مقداری خون به رنگ صورتی یا قهوه ای تیره روی دستمال توالتی که واژن را با آن خشک کرده اید یا لباس زیرتان مشاهده می کنید. بعضی افراد نیز قبل از شروع پریودشان دچار لکه بینی می شوند که در این حالت تشخیص تفاوت لکه بینی بارداری با پریودی کمی سخت است.

2-حساس شدن سینه ها

حساس شدن سینه ها نیز از علائم رایج دیگر در این زمان است. این عامل به دلیل افزایش استروژن و پروژسترون در شروع و طول دوران بارداری رخ می دهد. گاهی سینه ها متورم هم می شوند. اگر یک زن باردار باشد، این حساس شدن سینه ها ادامه خواهد داشت. در این حالت حتی لمس ساده باعث ایجاد درد می شود. سایز سینه ها نیز بزرگ شده و نوک سینه هم حساس می شود و امکان دارد حلقه دور نوک سینه تیره شود. همه این علائم به این دلیل است که بدن در حال آماده سازی سینه ها برای شیردادن بعد از زایمان است.

3-تغییر در ذائقه غذایی شما

ممکن است در این زمان شما از یک غذا متنفر شوید و یا به غذایی که تاکنون اصلا دوست نداشتید علاقه مند شوید. این نشانه هم علامتی از لانه گزینی موفق است. به علاوه تمایل به مصرف نمک در زنان در زمان لانه گزینی دیده می شود. گاهی این علائم با علائم تخمک گذاری اشتباه گرفته می شود زیرا بسیار شبیه به هم می باشند. اگر این تغییرات غذایی کمتر از 7 روز طول کشید ربطی به لانه گزینی نخواهد داشت. 

4-تغییر در دمای بدن

در روزهای اولیه لانه گزینی، دمای بدن شما بدلیل افزایش پروژسترون افزایش می یابد. در این حالت دمای بدن معمولا 36.6 درجه سانتیگراد است. این افزایش دما تا چند هفته ادامه دارد. بنابراین اگر دمای بدن 7 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری افت پیدا کرد لانه گزینی انجام نشده است.

5-بیماری صبحگاهی

یکی از رایج ترین علائم اوایل بارداری، بیماری صبحگاهی است. تهوع و استفراغ علائم رایج بیماری صبحگاهی است و باعث حساس شدن نسبت به بوها می شود. مطالعات نشان می دهد که 99 درصد زنان باردار این شرایط را تجربه می کنند. معمولا یک هفته قبل از عقب افتادن پریود این حالت شروع می شود و در هفته های اولیه بارداری شدت بیشتری خواهد داشت. گاهی بیماری صبحگاهی وخیم است و به همراه سردرد و پشت درد خواهد بود. زنجبیل به تسکین این وضعیت کمک میکند. غذاهای شیرین و شور نیز می تواند کمک کننده باشد.

6-عقب افتادن پریود

اگر شما باردار باشید، در زمان مشخص مانند سیکل های قبلی پریود نخواهید شد. البته باید توجه داشته باشید که ممکن است سایر شرایط مانند استرس، بیماری و جراحی پریود شما را عقب بیاندازد. اگر پریود عقب افتاد و شما همه علائم ذکر شده را داشتید به پزشک مراجعه کرده و یا تست خانگی بارداری را انجام  دهید.

7- گرفتگی عضلات

در طول لانه گزینی، یکی دو روز گرفتگی عضلات طبیعی است. گرفتگی معمولا یک هفته بعد از لانه گزینی رخ می دهد. گاهی گرفتگی ممکن است ناشی از مشکلات گوارشی نیز باشد. اما اگر شما باردار باشید، زمانی که جنین رشد می کند، به دیواره رحم فشار می آورد و باعث این اسپاسم ها می شود. در صورتی که شما گرفتگی شدید عضلاتی همراه با خونریزی شدید داشتید می تواند نشانه سقط باشد و باید به دکتر مراجعه کنید.

علائم مشکوک به لانه گزینی

در اینجا تعدادی از علائمی که شایع نیست اما می تواند علائم لانه گزینی باشد را به شما معرفی می کنیم:

1-خستگی

سوخت و ساز بدن در این زمان افزایش می یابد و زنان بیشتر خسته می شوند. تغییر سطح هورمونی مانند افزایش پروژسترون نیز خستگی را بیشتر خواهد کرد. 

2-آکنه

به دلیل افزایش هورمون های زنانه بدن در بارداری، غدد سبوم پوستی چربی بیشتری ترشح کرده و احتمال دارد که جوش و آکنه بزنید.

3-تکرر ادرار

اگر لانه گزینی موفقیت آمیز باشد، شما دچار تکرر ادرار بارداری خواهید شد. این علامت بدلیل افزایش هورمون بارداری HCG رخ می دهد. این هورمون ذخایر خونی ناحیه لگن را افزایش می دهد و باعث خارش و فشار در مثانه و نیاز به تکرر ادرار می شود.

4-گرگرفتگی

در زمان لانه گزینی، به دلیل افزایش دمای بدن گاهی فرد احساس گرگرفتگی دارد. در این روزها مانند روزهای قبل از پریودی هورمون ها در حال نوسان هستند و این نوسان باعث گرگرفتگی می شود. اما بطور مطلق نمی تواند علامت بارداری باشد و ممکن است علائم قبل از پریودی باشد.

5-یبوست

اگر شما دائم یبوست دارید باید این علامت را در کنار سایر علامت های بارداری بگذارید.

لانه گزینی غیر طبیعی

درحالیکه همه زنان امیدوار هستند که لانه گزینی طبیعی داشته باشند اما گاهی اوقات این پروسه بدرستی انجام نمی شود. چندین دلیل برای لانه گزینی غیرطبیعی وجود دارد، که در زیر توضیح می دهیم:

بارداری اکتوپیک

زمانی که سلول تخم خارج از رحم لانه گزینی کند، بارداری خارج رحم  یا بارداری اکتوپیک نامیده می شود که معمولا در لوله فالوپ لانه گزینی انجام می گیرد. این سلول تخم می تواند به تخمدان ها و حتی شکم متصل شود. این نوع بارداری همراه با جراحی و مصرف دارو خواهد بود، خطرناک است و باید متوقف شود.

 

لانه گزینی

بارداری هیداتی فرم

زمانی این بارداری اتفاق می افتد که بلاستوسیت یعنی سلول های تقسیم یافته توسط تخمک سریعا قبل از اینکه به رویان تبدیل شود در دیواره رحم لانه گزینی می کند. در واقع بجای رویان، بلاستوسیت لانه می گذارد. در این حالت شما ممکن است تمام علائم بارداری را داشته باشید و تست خانگی نیز آن را تایید کند. اما در سونوگرافی مشخص می شود که بارداری اتفاق نیفتاده است.

مشکلات جفت

گاهی مشکلات مربوط به جفت است. اگر عملکرد جفت غیر طبیعی باشد بارداری از دست می رود.

علائم کاذب لانه گزینی

گاهی شما دچار یک لانه گزینی کاذب می شوید که در ادامه توضیح می دهیم:

1- گرفتگی عضلاتی شدید در طول لانه گزینی

محال ممکن است که شما گرفتگی خیلی شدیدی را در طول لانه گزینی حس کنید. به همین دلیل گرفتگی شدید غیر طبیعی است. زنان گرفتگی را تنها زمانی احساس می کنند که یکی از تخمدان ها تخمک آزاد کند.

2- درد شدید زیر شکم

این علامت طبیعی لانه گزینی نیست. ممکن است مرتبط با اسپاسم روده باشد. البته زنان باردار مستعد اختلالات گوارشی و بدنبال آن یبوست و گرفتگی عضلات هستند اما این موضوع ربطی به لانه گزینی ندارد. اگر شما گرفتگی را قبل از پریود حس کنید ممکن است ناشی از پروسه التهابی قبل از پریود شدن شما باشد.

 

لانه گزینی

3-خونریزی در طول سیکل ماهیانه

خونریزی در وسط سیکل همیشه نشانه لانه گزینی موفیت آمیز نیست. گاهی بعد از تخمک گذاری شما خونریزی خواهد داشت. در اینصورت با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی تایید می شود که لانه گزینی موفقیت آمیز بوده است؟

تنها روش قطعی برای تایید لانه گزینی موفق و بارداری گرفتن تست خون HCG است. بدن بعد از لانه گزینی HCG بیشتری تولید می کند و این هورمون در خون و ادرار قابل تشخیص است. شما این تست را میتوانید 3 روز بعد از عقب انداختن پریود خود انجام دهید. یکی دیگر از روش ها انجام سونوگرافی 3 تا 4 هفته بعد از لانه گزینی است که تایید می کند لانه گزینی با موفقیت بوده است یا نه؟ در این هنگام شما میتوانید جنین  را در رحم ببینید.

چه زمانی از تست خانگی باداری استفاده کنم؟

این تست مشخص می کند که سطح هورمون HCG در بدن شما بالا رفته و بارداری اتفاق افتاده است. بدن بلافاصله بعد از لانه گزینی این هورمون را ترشح میکند. سطح این هورمون هر 2 تا 3 روز که می گذرد 2 برابر می شود. البته در ابتدای بارداری شاید مقدارش به اندازه ای نباشد که در تست مشخص شود. اما حدود هفته سوم بارداری و چهارم بارداری این هورمون توسط تست خانگی قابل تشخیص است. بنابراین مناسب ترین زمان وقتی است که پریود شما عقب افتاده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو