"پلاسما درمانی" روش قطعی درمان کرونا/ روند کاهشی بیماری در تهران/ بازگشایی خوابگاه‌‌ها فقط برای دانشجویان دکتری

131

1399/2/31

20:54


"پلاسما درمانی" روش قطعی درمان کرونا/ روند کاهشی بیماری در تهران/ بازگشایی خوابگاه‌‌ها فقط برای دانشجویان دکتری

سلامت نیوز:نود و یک روز پس از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۲۴۶۰۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۱۱۹ نفر فوت شده و ۹۷۱۷۳ نفر بهبود یافته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، نود و یک روز پس از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۲۴۶۰۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۱۱۹ نفر فوت شده و ۹۷۱۷۳ نفر بهبود یافته‌اند. وزیر بهداشت اعلام کرده است؛ به استانداران همجوار استان خوزستان یعنی استان چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد هشدارهای لازم در خصوص شیوع مجدد بیماری را داده‌ایم، چراکه در فصل گرما برخی از اهالی خوزستان به این مناطق کوچ می‌کنند. به گفته وی مواردی از بیماری در سیستان و در روستای نجف‌آباد خاش مشاهده شده که در حقیقت زنگ خطر است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران در آستانه تعطیلات عید سعید فطر به هموطنان توصیه کرد با توجه به اینکه وضعیت بیماری کرونا در بسیاری از استان‌ها هنوز شکننده است، از سفرهای پیش رو خودداری کنند. به گفته وی سفر فی نفسه باعث کاهش قوای جسمانی شده و افراد را مستعد ابتلا به بیماری به خصوص بیماری کرونا می‌کند.


"پلاسما درمانی" روشی قطعی برای درمان کرونا
"کاهش مرگ و میر و مدت زمان بستری بیماران" نتایج آنالیزهاست
«حسن ابوالقاسمی» سرپرست پروژه طرح پلاسما درمانی ایران و استاد تمام دانشگاه بقیه الله (عج) در گفت‌وگو با خبرنگارما، درباره سرانجام پلاسمادرمانی مبتلایان به ویروس کووید 19، گفت: سازمان انتقال خون به فرایند دریافت پلاسما ادامه خواهد داد، اما تاییدیه درمان با پلاسما و اینکه این درمان در زمره پروتکل‌ها قرار بگیرد، هنوز در فرآیند بررسی وزارت بهداشت است؛ این تصمیمی است که معاونت درمان باید اخذ کند.


وی تصریح کرد: با توجه به اطلاعاتی که ما در اختیار آنها گذاشتیم، باید زودتر این کار را کنند. در واقع بسیار نزدیک است که به سرانجام برسد. قسمت نخُست آنالیزها که مربوط به بیماران خیلی بدحال بودند، در اختیارشان قرار گرفته است. مطالعات ما در خصوص گروه دوم که مربوط به بیماران شدید است منتج به طول مدت بستری کمتر بیماران و کاهش مرگ و میر شد.


ابوالقاسمی تصریح کرد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که پلاسما درمانی می‌تواند روشی قطعی برای درمان کرونا باشد، منوط بر اینکه زود انجام شود.
وی افزود: ما به افرادی با وضعیت ناپایدار هم پلاسما تزریق کردیم؛ در این اقدام نتایجی هم بدست آوردیم، امّا چه بیمار بدحال باشد و چه شرایط بهتری داشته باشد، تا حد ممکن باید زودتر تحت درمان قرار بگیرد. نباید اجازه بدهیم بیمار 10 روز در آی سی یو بستری باشد و سپس اقدام به تزریق پلاسما کنیم. حتی باید از پلاسما برای افرادی که در معرضِ خطر بالای ابتلا هستند، برای پیشگیری از ابتلاء استفاده کرد.


روند کاهشی بیماری کرونا در استان تهران
بازگشایی هرچه زودتر مهدهای کودک را پیگیریم
«انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت کرونا در استان تهران گفت: راهبرد ما در ستاد مقابله با کرونا در استان تهران حفظ حساسیت‌ها و ندادن اطمینان کاذب به شهروندان و همچنین پرهیز از عادی‌سازی است.
وی ادامه داد: تلاش ما این است که مردم با رعایت بهداشت فردی و انجام عملیات‌هایی که در رابطه با بهداشت محیط صورت می‌گیرد و همچنین با استفاده از لوازم حفاظت فردی بتوانند، فعالیت‌های روزمره‌ای که لازم است، برای چرخه اقتصاد استان تهران صورت بگیرد را انجام دهند و خوشبختانه در این زمینه به توفیقات خوبی دست پیدا کردیم.


استاندار تهران با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست، تصریح کرد: اما روند میزان بستری‌شدگان، بیماران بستری در بخش‌های ویژه و فوت شدگان در استان تهران به لطف خدا و تلاش کادر درمانی و نیروهایی که در بحث فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت می‌کنند و همچنین همکاری بین‌بخشی که بین همه دستگاه‌ها در استان تهران شکل گرفته روند نزولی خوبی را شاهد هستیم.


محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برای بازگشایی هر موسسه و هر مکانی که باید بازگشایی شود، پروتکلی را آماده کرده است، به طور مثال با توجه به اینکه قرار است رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها بعد از عید سعید فطر بازگشایی شوند برای آنها توسط وزارت بهداشت پروتکلی تهیه شده است، چراکه نمی‌توانند با همان ظرفیت قبلی ادامه فعالیت داشته باشند.


وی ادامه داد: برای بازگشایی مهدهای کودک نیز قطعا پروتکلی از سوی وزارت بهداشت نیاز است که ما هم تلاش می‌کنیم در راستای رفع مشکلات آنها زودتر پیشنهاد بازگشایی آنها را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی پیگیری کنیم.


استاندار تهران همچنین با تاکید براینکه بهتر است، مردم در ایام تعطیلات پیش رو از سفر حذر کنند، گت: با توجه به تعطیلات پیش رو احتمال سفر از استان تهران وجود دارد و ما در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم، اما بهتر است مردم با توجه به اینکه هنوز بیماری به طورکامل از بین نرفته است از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند.


بازگشایی خوابگاه‌‌ها فقط برای برخی دانشجویان دکتری
تلاش برای برگزاری امتحانات طبق روال عادی
«سعید حبیبا» معاون دانشجویی دانشگاه تهران ، درباره بازگشایی خوابگاه‌ها از ۱۷ خرداد و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای استقبال دانشجویان گفت: این که گفته می‌شود، خوابگاه‌ها ۱۷ خرداد باز می‌شود، مربوط به همه دانشجویان نیست و فقط برای دانشجویان دکتری این اتفاق خواهد افتاد، آنهم نه برای همه دانشجویان دکتری، بلکه آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که نیاز به کار عملی دارند و باید در آزمایشگاه داده‌ها را جمع کنند و در مزرعه و یا به عنوان مثال در کلینیک‌های دامپزشکی باشند.


وی در ادامه توضیح داد: فعلا دانشجویانی می‌توانند به خوابگاه‌ها بیایند که کارهای پژوهشی و آزمایشگاهی دارند و تا اطلاع ثانوی به سایر دانشجویان خوابگاه تعلق نمی‌گیرد، زیرا نگرانی‌ها همچنان وجود دارد، اما به طور کل اتاق‌های خوابگاه‌های ما سه، چهار نفره بوده و اتاق خوابگاه‌های دکتری دو، سه نفره هستند.

حبیبا در رابطه با درخواست دانشجویان برای ترم تابستان توضیح داد: دانشگاه تهران معمولا ترم تابستان ندارد، ولی برای برخی از رشته‌ها از جمله آنهایی که به کار آزمایشگاهی نیاز دارند یا دروسی که باید در آزمایشگاه یا کارگاه کارهایی را انجام دهند احتمال دارد، چنین اتفاقی بیافتد، ولی با قاطعیت نمی‌گوییم و باید منتظر باشیم ببینیم ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا چه تصمیمی می‌گیرد، زیرا ما بستن خوابگاه‌ها را بر مبنای دستورالعمل این ستاد انجام دادیم و بازگشایی را هم بر همان مبنا انجام می‌دهیم؛ لذا آنچه که اکنون تصویب شده فقط برای دانشجویان دکتری نیازمند کارهای آزمایشگاهی است و برای سایر مقاطع و رشته‌ها این امکان وجود ندارد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره دسترسی آزاد به منابع کتابخانه‌ای دانشگاه گفت: بعضی از دانشجویان می‌گویند درست است ما کار آزمایشگاهی نداریم، اما به کتابخانه نیاز داریم؛ در مورد کتابخانه‌، دانشگاه تهران اجازه دسترسی آزاد به منابع را داده و نه تنها در کشور ما، بلکه در خارج از کشور پایگاه‌ها مهمی به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند و همه دانشجویان هم می‌توانند دسترسی داشته باشند و این قابلیت برای کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز لحاظ شده است‌.

وی اضافه کرد: دانشجو می‌تواند در هر جایی که به اینترنت دسترسی داشته باشد به این وب سایت‌ها متصل شود و از این منابع استفاده کند. حبیبا در خصوص برگزاری ترم پاییز گفت: تمام برنامه ما در دانشگاه تهران این است که ترم به صورت مجازی جلو رود و دانشجویان، رسانه‌ها، متولیان امور و همه باید بپذیرند کرونا واقعیتی است که در کشور و دنیا پیش آمده و نمی‌توانیم بخاطر آن همه چیز را تعطیل کنیم؛ همانطور که کارهای روزانه‌مان را تعطیل نکردیم.

وی تاکید کرد: آموزش و تعلیم را نیز نباید تعطیل کنیم ولو اگر از طریق مجازی باشد. اکنون با قوت کلاس‌های مجازی را جلو می‌بریم. البته تعداد نادری از دانشجویان به جهت مشکلات اقتصادی وسیله و ابزار ارتباطی ندارند و نتوانسته‌اند از این بستر استفاده کنند و این افراد در اقلیت خیلی کمی به سر می‌برند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران درباره رصد وضعیت دانشجویان این دانشگاه توضیح داد: ما وضعیت دانشجویانمان را رصد و نظرسنجی می‌کنیم و با آنها در تماس هستیم از این رو می‌دانیم که قالب کلاس‌های ما برگزار می‌شود، غیر از کلاس‌هایی که به صورت آزمایشگاهی است که احتمالا در تابستان برای آن فکری خواهیم کرد. در مجموع این گونه کلاس‌ها در دانشگاه تهران بسیار کم هستند و آن قدر نیست که برایشان نگران باشیم. هم و غم همه ما باید این باشد که با شرایط موجود کنار بیاییم و آموزش‌ها و کلاس‌ها را جلو ببریم و متوقف نشویم. در دنیا هم همین گونه است و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا کلاس‌هایشان را آنلاین کردند و از الان دانشگاه‌هایی مثل هاروارد، دانشگاه‌های هلند و ‌... اعلام کردند که ترم پاییزشان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

حبیبا اظهار داشت: تمام برنامه ما این است که طبق روال عادی امتحانات برگزار شود و دانشجویان جدیدالورود بتوانند به دانشگاه بیایند و خروجی‌ها هم بروند. این که می‌گوییم با حذف ترم موافق نیستیم، برای همین است زیرا به فکر آینده‌ها و دانشجویانی که می‌خواهند بیایند هستیم. با همه این تدابیر اگر نتوانستیم، باید خوابگاه‌ها را به میزانی که لازم است آماده کنیم که روال بر اساس سال‌های گذشته عادی جلو برود و دانشجویان جدیدالورود بتوانند بیایند؛ ولی نگرانی‌هایی وجود دارد. رسانه‌ها می توانند این نگرانی را کم کنند به این صورت که این فضا و جو را در بین دانشجویان و جامعه ایجاد کنید که به هر حال این ویروس هست و ما باید زندگی کنیم و با این ویروس کنار بیاییم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو