فشار خون بالا برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی و ریوی خطرناک است/ غربالگری مبتلایان به فشار خون بالا در پساکرونا

94

1399/2/31

20:54


فشار خون بالا برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی و ریوی خطرناک است/ غربالگری مبتلایان به فشار خون بالا در پساکرونا

سلامت نیوز:سیامک مره صدق با بیان اینکه در جامعه شاهد افزایش مبتلایان به فشار خون بالا هستیم، گفت: وزارت بهداشت درپی غربالگری بیماران با فشار خون بالا است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده درسال 2017 بالغ بر10 میلیون نفر در جهان به علت بیماری های مرتبط با فشار خون بالا، جان خود را از دست داده‌اند.

براساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر سال 95 در ایران حدود 26/4 درصد از جمعیت 18 سال و بالاتر در کشور از فشارخون بالا رنج می‌برند. این در حالی است که در کل بالغ بر 15 میلیون نفر در کشور به فشارخون بالا مبتلا هستند و تنها 60 درصد مبتلایان از بیماری خود اطلاع داشته و 40 درصد آن‌ها برای بیماری خود دارو دریافت می‌کنند. از این رو به نظر می رسد بحث فشار خون بالا و اهمیت به آن نیازمند توجه و آگاهی بیشتر است.


سیامک مره‌صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: امروزه شاهد افزایش تعداد مبتلایان به فشارخون بالا در جامعه هستیم. طرح غربالگری فشار خون قبل از شیوع کرونا از سوی وزارت بهداشت و درمان اجرایی شد اما به‌دلیل شدت یافتن روند ابتلا به کرونا این طرح مسکوت ماند. در این طرح قرار بود تا افراد با فشار خون بالا شناسایی شوند.


او افزود: در شرایط کنونی مبارزه با کرونا جزو اولویت نخست بخش درمان کشور است و پس از آن مقابله با فشار خون اهمیت دارد.


مره صدق تاکید کرد: در این اقدام قرار بود فشارخون، چربی‌خون، دیابت و ... بررسی شود و امید است این اقدامات پس از کرونا در دست اجرا قرار گیرد.


این پزشک عمومی افزود: فشار خون برای سلامتی بیماران قلبی و ریوی تهدید کننده است و در اسرع وقت باید اقداماتی در راستای غربالگیری این افراد در دستور کار قرار بگیرد.


این نماینده مجلس گفت: علل مختلف همچون نژاد، ژنتیک، سن، جنسیت، سبک زندگی، فعالیت روزانه فرد و ... در بروز فشار خون بالا تاثیرگذار است. فشار خون یک بیماری خفته است. افراد برای مهار فشارخون بالا باید سبک زندگی، نوع تغذیه و فعالیت روزانه خود را تغییر بدهند.
به گفته او باید مصرف نمک در میان مردم کاهش پیدا کند.


مره صدق درباره عوارض فشار خون پایین تصریح کرد: برخی از افراد به فشار خون پایین مبتلا هستند. این افراد باید مصرف آب را افزایش دهند و قبل از خواب دو تا سه لیوان آب بنوشند. خطر خاصی این گونه افراد را تهدید نمی‌کند.


او در پایان افزود: پایین بودن فشار خون به شرایطی که فرد را از شرایط عادی خارج نکند، مشکلی ایجاد نمی‌کند. درضمن فشار خون و ضربان قلب پایین در مصونیت از بیماری‌های قلبی تاثیرگذار است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو