عصر چهارشنبه یکصد و چهل دومین جلسه شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان این شورا با محوریت سوال از «ناصر حاج محمدی» شهردار برگزار شد.

رئیس شورای شهر رشت در این جلسه با اشاره به طرح سوال از شهردار، گفت: این حق قانونی هر عضو شورای شهر رشت است که طرح سوال کند و شهردار نیز باید از خود دفاع کند، اما همه این موارد باید در چهارچوب قانون انجام شود.

اسماعیل حاجی پور ادامه داد: بعد از پاسخ گویی شهردار رشت رأی گیری برگزار شده و در صورت عدم قانع شدن اعضا جلسه استیضاح برگزار می‌شود اگر قانع نشدیم جلسه استیضاح برگزار خواهد شد.

عدم وجود نقدینگی یکی از دلایل تأخیر در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری

در ادامه جلسه شهردار رشت در پاسخ به نخستین سوال اعضای شورای شهر رشت درباره وضعیت مالی شهرداری، مبنی بر اینکه برخلاف تأکیدات شورا برای پرداخت حقوق پرسنل شهرداری چرا مطالبات آنها هنوز پرداخت نشده است، گفت: با توجه به عدم‌نقدینگی و مشکلات فراوان به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش وصول درآمد شهرداری، باز در حال تهاتر و رایزنی برای حل مشکلات مالی شهرداری هستیم.

ناصر حاج محمدی در پاسخ به این سوال که علیرغم تذکرات شفاهی همچنان شاهد تأخیر در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری رشت هستیم، افزود: از دیرباز حقوق و مزایای کارکنان شهرداری رشت همچون دیگر شهرداری‌ها به‌واسطه عدم وجود نقدینگی، هزینه‌های بالای نگهداشت شهر و غیره با تأخیر پرداخت می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام مطالبات پرسنل در سال ۹۸ پرداخت‌شده است، ادامه داد: متأسفانه به واسطه بارش شدید برف و شیوع ویروس کرونا و بروز مشکلات، در بخش درآمدی شهرداری با مشکلاتی در ماه‌های پایانی سال مواجه بودیم.

حاج محمدی همچنین در پاسخ به علت تأخیر پرداخت حقوق کارکنان قراردادی و رسمی، گفت: این تأخیر قبل از حضور من نیز وجود داشته است و علت آن نبود نقدینگی در شهرداری است اما با وجود کاهش دریافتی در دو ماه پایانی سال ۹۸ به دلیل برف و کرونا توانستیم تمام حقوق و دستمزد را پرداخت کنیم.

شهردار رشت، با تاکید بر اینکه بارها تذکر داده‌ام که حقوق‌ها باید هم زمان پرداخت شود، اظهار کرد: شهرداری رشت با توجه اینکه حدود ۱۰ ماه به صورت سرپرستی اداره شده، تکلیف یکسری پرداختی‌ها باید معین می‌شد، که اولین چالش مهم، مشکل پسماند سروان بود، که روزشمار مشخصی برای بهره برداری از آن در نظر گرفته شده بود.

حاج محمدی با اشاره به عدم امضای قرار داد سفید در شهرداری رشت از زمان حضور وی، تصریح کرد: با حضورم در شهرداری تاکید کردم که هیچکدام از شرکت‌های پیمانکاری اجازه انعقاد قرار داد سفید با کارگران را ندارند.

رضایت از عملکرد عمران شهرداری رشت

وی در ادامه در مورد انتقادات اعضای شورا نسبت به آسفالت معابر و خیابان‌های شهر رشت نیز گفت: پس از حضورم در این منصب از وضعیت آسفالت رشت تصاویری تهیه کردم و در حال حاضر به‌طور شبانه‌روزی مشغول اجرای نهضت آسفالت در مناطق مختلف رشت هستیم و از این بابت از مجموعه عمران شهرداری رشت رضایت کامل دارم، امروز آسفالت‌های به صورت کارشناسی شده در رشت انجام می‌شود.

شهردار رشت در مورد مرمت ابنیه تاریخی که در اختیار شهرداری رشت است، اظهار کرد: در خصوص پیگیری ساختمان‌هایی همانند میرزا خلیل، خانه فرهنگ هنر و ساختمان تاریخی شهرداری رشت جلسات مختلفی با میراث فرهنگی گذاشته شده که امیدواریم به زودی مشکلات آنها مرتفع شود.

حاج محمدی همچنین درباره ترمیم بافت‌های تاریخی به ویژه بنا میرزا خلیل رفیع گفت: موارد اصلاحی این پروژه توسط سازمان میراث فرهنگی و سازمان بازآفرینی شهرداری رشت در حال پیگیری است، البته من با مدیر کل جدید میراث فرهنگی طی دیداری که چند روز گذشته داشته‌ام، تفاهم‌نامه ای هم در این زمینه بسته شده است، تا هر چه زودتر به نتایج مطلوب در این زمینه برسیم.

شهردار رشت به موضوع اعتراض اعضای شورای شهر به نداشتن برنامه مشخص برای پرداخت به پیمانکاران نیز اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تومان به پیمانکاران پرداخت انجام شده است.

وی درباره عدم رعایت ساده زیستی شهردار رشت و ودیعه اجاره مسکن گفت: پیش از حضور بنده ملکی را که شهرداری به‌منظور اقامت شهرداران در نظر گرفته بود برای من نیز در نظر گرفتند و بنده نیز باید مکانی برای سکونت فراهم می‌کردم و از این بابت نیز میزان حق السهمی که طبق قانون برای شهردار در نظر گرفته شده بود را پرداخت کرده‌ام. ۵۰ درصد این ودیعه شخصاً پرداخت شده و ۵۰ درصد هم توسط شهرداری که این پول به شهرداری برگشت داده خواهد شد.

مناقصه کارخانه کود آلی در پورتال رسمی دولتی

حاج محمدی پیرامون مباحث مطرح شده درباره مناقصه کارخانه کودالی شهرداری رشت نیز افزود: این مناقصه در پورتال رسمی دولتی نیز قرار دارد و تمامی موارد مربوط به آن برای همگان قابل رؤیت است و توضیحات لازم را نیز از این بابت برای روشن شدن اذهان عمومی ارائه کرده‌ام.

وی در پاسخ به یکی از سوالات پیرامون وضعیت منابع انسانی شهرداری رشت و تصدی جایگاه‌های مدیریتی بیان کرد: تمام پست‌های مدیریتی با بررسی موازین و با پیگیری مباحث از حراست و بازرسی شهرداری رشت انجام می‌شود.

شهردار رشت با اشاره به وضعیت یادمان شهدای گمنام در مسکن مهر و بوستان ملت رشت، افزود: قرارداد مربوط به این پروژه قبل از مدت‌زمان حضور بنده منعقد شده و پس از آن نیز پیمانکار پروژه یادمان شهدای گمنام در بوستان ملت، نسبت به انجام هزینه‌های مازاد از قرارداد اقدام لازم را انجام داده است.

در پایان این جلسه نظر اعضای شورای شهر رشت پیرامون طرح سوال و پاسخ‌های شهردار رشت به رأی گذاشته شد و با هفت رأی موافق شهردار رشت ماندنی و برگزاری جلسه استیضاح منتفی شد.