کرونا ریسک مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش می دهد

57

1399/3/1

15:06


کرونا ریسک مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش می دهد

سلامت نیوز:به گفته محققان، بیماری کووید ۱۹ عفونتی است که فرد را در معرض ریسک بالاتر عفونت باکتریایی ثانویه قرار می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مقاومت آنتی بیوتیکی یک مشکل واقعی در دنیای کنونی است و بسیاری از بیماران مبتلا به عفونت‌های باکتریایی را درگیر می‌کنند.اکثر سوپرباگ ها از طریق آنتی بیوتیک ها نابود می‌شوند اما برخی هم در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم می‌شوند.استفاده غیرضرور آنتی بیوتیک ها غالباً علت این مسئله است.

بیمارستان‌ها جایگاه اصلی پرورش و گسترش این سوپرباگ ها بوده و بسیاری از افراد بعد از بستری شدن در بیمارستان دچار این عفونت‌ها می‌شوند.اگر فردی مبتلا به هر نوع عفونت ویروسی شود در معرض ریسک بالاتر عفونت باکتریایی هم قرار دارد. بیماری کووید ۱۹ عفونتی است که می‌تواند ریسک ابتلاء به عفونت باکتریایی ثانویه را نیز افزایش دهد.طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمریکا، در دوره پاندمی آنفلوانزا H۱N۱ در سال ۲۰۰۹، ۲۹ تا ۵۵ درصد مرگ و میرها ناشی از عفونت باکتریایی ثانویه بود.علت این مسئله آن است که ایمنی بدن بعد از عفونت ویروسی به خطر می‌افتد. برای یک باکتری پیچیده و مقاوم در برابر درمان حمله به بدن در چنین شرایطی بسیار آسان است.

مطالعات نشان می‌دهد شمار قابل توجهی از بیمارانی که تست کروناویروس شأن مثبت بوده و در بیمارستان بستری شده اند ممکن است به برخی عفونت‌های باکتریایی هم مبتلا شوند.به گفته محققان، ۵۰ درصد این بیماران تسلیم عفونت‌های شأن می‌شوند و در اکثر مواقع، مقاومت آنتی بیوتیکی نقش بزرگی ایفا می‌کند.داده‌های بدست آمده از ووهان چین هم نشان می‌دهد که حدود نیمی از بیماران کووید ۱۹ فوت کرده، مبتلا به عفونت ثانویه هم شده بودند.محققان معتقدند باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک در شرایط کنونی مرگبارتر از خود ویروس است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو