با جاهای دیدنی شهرستان سلطانیه زنجان بیشتر آشنا شوید

با جاهای دیدنی شهرستان سلطانیه زنجان بیشتر آشنا شوید


منبع: تاپ تراول

162

1399/3/1

15:37


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی سلطانیه زنجان

در این مقاله از معرفی دیدنی های استان زنجان شما را با جاهای دیدنی سلطانیه که یکی از شهرهای این استان و دوره ایلخانی می باشد آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به استان زنجان را دارید تا آخر این مقاله با ماهمراه باشید تا بیشتر با مکان های دیدنی سلطانیه آشنا شوید.


   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


مختصری درباره شهرستان سلطانیه بدانید :

شهر سلطانیه یکی از شهرهای استان زنجان می باشد که در فاصله 37 کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد و گنید سلطانیه و مقبره اولجایتو در این شهر قرار دارد. در زمان ایلخانان مغول یکی از شهرهای مهم محسوب میشد و به‌ عنوان شکارگاه حاکمان ایلخانی مورد استفاده قرار می ‌گرفت. کارشناسان معتقدند که قدمت این شهر سال بیشتر از چندهزار سال است اما در تاریخ آمده است که این شهر به دستور سلطان محمد خدابنده بنا شده. از بناهای برجای مانده از آن دوران شکوه می‌توان به گنبد سلطانیه اشاره کرد که سومین گنبد بزرگ جهان به حساب می‌آِید. سلطانیه با توجه به قدمت تاریخی و موقعیت جغرافیایی خود، جاذبه ‌های گردشگری فراوانی دارد. معبد تاریخی داش‌کسن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می‌دهد. براساس متون تاریخی شهر سلطانیه در اوایل قرن هشتم یکی از شهرهای بسیار مهم کشور بوده است

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو است که به دستور خودش در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد؛ و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است. رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار نوشته‌اند. ارتفاع بنا ۴۸٫۵ متر و قطر دهانه داخلی آن ۲۵٫۵ متر می‌باشد در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اتاق‌ها و غرفه‌ گرفته. خود گنبد از کاشی‌ های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل اتاق‌های بالا با گچ‌ بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته‌است. در حاشیه طاقها آیات قرآنی و اسماالله با خط جلی نوشته شده‌است. حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.

تخفیفان

گنبد سلطانیه زنجان

معبد داش کسن

معبد داش کسن بنایی صخره ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) قرار گرفته است.

معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد. این معبد در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می دهد.

این مکان شگفت انگیز، در دل کوه های سلطانیه و در نزدیکی روستای ویر در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر سلطانیه واقع شده است. هنگامی که برای نخستین بار  داش کسن را ببینید، تصور می کنید به کشور چین قدم گذاشته اید. ولی در اصل این بنا از آثار شاخص دوره ایلخانی است که به وسیله ی هنرمندان مطرح آن دوره به زیبایی هرچه تمام در دل کوه ها تراشیده گردیده است. از جذاب ترین و معروف ترین آثار این مکان، می توان به نقش برجسته دو اژدها اشاره کرد. به علت همین دو نقش برجسته، این محوطه به معبد اژدها شهرت گرفته است. در فرهنگ کشور چین، اژدها نماد قدرت، برکت و خوشبختی است. پادشاهان گذشته نیز به قدرت علاقه بسیار زیادی داشتند. شاید به همین دلیل است که دستور حکاکی این نقوش در دل این محوطه باستانی صادر گردیده است.

معبد داش کسن زنجان

حمام سالار سلطانیه

حمام سالار را در اواخر دوران قاجار و در سال 1293 ه.ق در داخل ارگ سلطانیه و در نزدیکی گنبد سلطانیه ساخته‌اند. از قسمت‌های مختلف حمام سالار که توسط سیف علی خان کلانتری معروف به سالارخان بنا شده است، می‌توان به گرمخانه، میاندر، سربینه، تون و خزینه اشاره کرد. حمام سالار یکی از چندین حمام برجای مانده در زنجان محسوب می‌شود که پس از مرمت و بازسازی‌های لازم، در حال حاضر به سفره‌خانه‌ای سنتی تغییر کاربری داده است. این حمام تاریخی در سال 1381 ه.ش با فضایی در حدود 500 متر مربع آماده بهره‌برداری می‌شود و آمادگی پذیرایی از مهمانان را در فضایی سنتی و دلنشین دارد.

جاهای دیدنی سلطانیه

آرامگاه ملاحسن کاشی

آرامگاه ملاحسن کاشی یا مقبره مولانا حسن کاشی بنایی مربوط به آغازین دوره‌های صفویه است که در سلطانیه، جنوب شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه ملاحسن کاشی در نزدیکی گنبد سلطانیه، جای گرفته است. آرامگاهی که توسط شاه طهماسب یکم به افتخار ملاحسن کاشی عارف قرن ۱۴میلادی بنا شده‌است.تکمیل معماری داخلی بنا توسط فتحعلی‌شاه قاجار در دوران قاجار و قرن ۱۹اُم میلادی انجام گرفته‌ است.

جاهای دیدنی سلطانیه

چمن سلطانیه

چمن طبیعی سلطانیه بخشی از فلات زنجان و ابهر را شامل می‌شود که وسعت آن تقریبا ۳۵ کیلومتر مربع به طول ۲۰ کیلومتر است. براساس یافته‌های زمین‌شناسان در عمق ۲۰ متری این محدوده خاک سفید قرار دارد که مانع از نفوذ آب به اعماق زمین می‌شود و در نتیجه، عمل آبیاری چمن به گونه‌ای طبیعی و پیوسته انجام می‌شود. همین امر یکی از سرسبزترین و زیباترین چمن‌های طبیعی را ایجاد کرده است که طبیعت‌گردانبسیاری را به خود جذب می‌کند.

جاهای دیدنی سلطانیه

بنای تاریخی چلبی اوغلی

بقعه چلبی اوغلی در 500 متری جنوب غربی سلطانیه، بر سر راه سلطانیه – خدابنده، قرار گرفته، باستان شناسان و محققان این مجموعه را به سلطان چلبی منسوب نموده و تاریخ احداث بنا را سال ۷۲۸ هجری قمری بیان نموده‌اند این بنا با نام “مقبره چلپی اوغلی” در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

جاهای دیدنی سلطانیه

از دیگر جاهای دیدنی سلطانیه میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

روستای ونونان سلطانیه : وستایی از توابع بخش سلطانیه شهرستان ابهر در استان زنجان می باشد. به عبارت دیگر این روستا یکی از روستاهای طارم محسوب می گردد و در دامنه جنوبی قافلانکوه(جزء رشته کوههای البرز) واقع شده است . عموماً ونونان آب و هوای معتدل و سردسیر دارد.

چشمه شاه بلاغی از جاهای دیدنی سلطانیه : چشمه شاه بلاغی در شهرستان شاه بلاغ در نزدیکی سلطانیه زنجان است.سر چشمه شاه بلاغی بازسازی شده و اطراف خروجی آن سنگ چین شده است. آب این چشمه بسیار زلال و گوارا است. آب چشمه از جوی باریکی به دریاچه مصنوعی شاه بلاغی میرسد.

تپه نور : تپه نور در جنوب گنبد سلطانیه قرار دارد و مساحت آن ۱٫۸ هکتار و ارتفاع آن ۱۵ متر است. در سال ۱۳۵۰ سایت باستان‌شناسی این تپه کشف شد و در طی کاوش‌ها‌، پایه‌های یک ساختمان عظیم ۱۲ ضلعی یافت شد.

موزه باستان ‌شناسی گنبد سلطانیه : موزه باستان‌شناسی گنبد سلطانیه در جنوب غربی کهن ‌دژ قرار دارد که اشیای یافت شده همچون کاشی‌ها، سفال‌ها و سکه‌های مسی و نقره‌ای مربوط به دوره ایلخانی و … در آن نمایش داده می‌شود.

بازارچه صنایع دستی گنبد سلطانیه :  یکی از بزرگ ‌ترین بازارچه‌ های صنایع دستی است که در جوار گنبد سلطانیه قرار دارد. این بازارچه شامل ۲۵ غرفه از صنایع دستی مختلف استان از جمله چاقو، چرم، جاجیم، میناکاری، ملیله، حکاکی روی مس، ظروف مسی، چاروق و … است

ارگ سلطنتی سلطانیه یا کهن ‌دژ : این بنا در وسط این شهر سلطانیه واقع شده که از دو بخش خندق و حصار تشکیل شده است. این قلعه که حدودا ۱۰ هکتار وسعت دارد، آثار ارزشمندی از معماری و شهرسازی دوران مغول را در خود جای داده است. جالب‌ترین عنصر شهری ارگ سلطانیه، مجموعه معروف به ابواب البّر است.

روستای تاریخی ویر : وستای تاریخی ویر در یک منطقه کوهپایه‌ای قرار دارد که از نظر آب و هوا و طبیعت بکر آن از مناطق مهم گردشگری استان زنجان محسوب می‌شود.  آثار تاریخی بر جای مانده حاکی از آن است که این روستا در گذشته اهمیت و موقعیت درخور توجهی داشته است. معبد داش‌کسن نیز در نزدیکی این روستا واقع شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو