تاثیرات شنا کردن بر روی سلامتی بدن و تناسب اندام

تاثیرات شنا کردن بر روی سلامتی بدن و تناسب اندام


منبع: زیبامون

449

1399/3/1

17:52


اگه براتون این سوال پیش اومده که آیا شنا کردن تاثیری بر روی سلامتی بدن و تناسب داره یا نه؟! حتما این مقاله از زیبامون دات کام رو مطالعه کنید تا درباره این موضوع بیشتر بدونید!

تاثیرات شنا کردن بر روی سلامتی بدن و تناسب اندام

شنا کردن یکی از سرگرمی های فوق العاده پرطرفداری هست که همه افراد در هر سن و سالی که باشند به اون علاقه مند بوده و تمایل دارند تا اوقات فراغت خودشون رو با شنا کردن سپری کنند. شنا کردن علاوه بر جنبه سرگرم کننده و جذابی که داره میتونه تاثیر خیلی خوبی هم در سلامت جسم و روح شما داشته باشه.

این ورزش و سرگرمی نه تنها میتونه بر روی سلامت کلی بدن تاثیرگذار باشه بلکه با آزاد کردن اندروفین در بدن، باعث میشه تا حس خوب و احساسات مثبت در شما افزایش پیدا کنه و به کسانی که قصد دارند با افسردگی مقابله کنند، پیشنهاد میشه. اما اینها تنها ویژگی های مثبت شنا کردن نیست!

ما در این بخش از زیبامون دات کام به جنبه های مثبت و تاثیراتی که شنا کردن بر روی بدن داره اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید و به شنا کردن و اهمیت این ورزش بیشتر پی ببرید!

 

1. شنا و افزایش و بهبود عملکرد شش ها و ریه

اگر به فکری راه حلی برای تقویت ریه های خود هستید، بهتون پیشنهاد می کنیم که شنا کردن به طور منظم رو در برنامه هفتگی خودتون قرار بدید و حداقل 3 بار در هفته رو به این موضوع اختصاص بدید. در حقیقت مطالعات نشان داده که شنا کردن تاثیر خیلی بیشتری نسبت به یوگا، در تقویت ریه ها داره و این موضوع به این دلیل هست که شنا باعث افزایش کشش در عضلات ریه و قفسه سینه شده و از این طریق نقش بسیار خوبی در بهبود عملکرد شش ها و ریه خواهد داشت.

 

شنا کردن

 

2. تقویت کردن مفصل های بدن با شنا کردن

از انجایی که شنا کردن باعث میشه تا تقریبا 90 درصد از وزن بدن درگیر باشه، این نوع ورزش کردن به افرادی که از دردهای مختلف در مفاصل بدن ناشی از آرتروز رنج می برند، توصیه میشه. به عبارت بهتر، شنا کردن به طور منظم، کمک میکنه تا عضلات اطراف مفاصل تقویت شده و از این طریق، باعث کاهش تورم مفاصل شده و دردهای ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. راه رفتن در آب یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای بهبود درد مفاصل، آرتروز و حتی تقویت کردن مفاصل بدن هست.

 

3. شنا کردن برای تقویت کردن قسمت پشت بدن

افرادی که از دردهای مزمن در قسمت کمر و پشت بدن که معمولا به دلیل سیاتیک ایجاد می شود، رنج می برند هم بهتره شنا کردن به طور منظم رو در برنامه ورزشی خودشون قرار دهند. شنا کردن باعث تقویت عضلات کمر میشه و می تونید از این ورزش به عنوان نوعی تکسین دهنده درد کمر هم استفاده کنید. زیرا در طول ورزش کردن قسمت زیادی از وزن شما در آب قرار می گیره و همین موضوع باعث میشه تا دردهای مربوط به پشت بدن و کمر تا حد زیادی بهبود پیدا کنه.

 

4. افزایش کالری سوزی با شنا کردن

اگر به فکر کاهش وزن و کالری سوزی هستید، پیشنهاد میشه شنا کردن رو هم امتحان کنید. شنا کردن به طور منظم و 3 روز در هفته یکی از روش های فوق العاده موثر در کالری سوزی هست و در عین حال هم تاثیر خیلی زیادی در تقویت عضلات بدن داره.

به عنوان مثال، شنا کردن به مدت 30 دقیقه، کمک میکنه تا چیزی در حدود 500 کالری بسوزانید و این مقدار تقریبا دو برابر کالری سوزی هست که میتونید در 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید. بنابراین شنا کردن یکی از ورزش های بسیار عالی رومزه هست که به زمان زیادی هم نیاز نداره!

 

فواید شنا کردن

 

حتما بخوانید: کالری سوزی با روش های ساده و عجیب

 

5. کاهش روند پیری پوست با شنا کردن منظم

پیر شدن پوست یکی از موارد اجتناب ناپذیر در زندگی ماست؛ اما میشه با استفاده از فعالیت های منظم و مفید مثل شنا کردن، این روند رو به تعویق بندازید و با سرعت کمتری پیر شوید. شنا کردن منظم ( 3 بار در هفته) کمک میکنه تا روند پیری به اندازه چندین سال به تاخیر بیوفته!

طی مطالعه ای که در این زمینه انجام شده به این نتیجه رسیده اند که شنا کردن با تقویت عضلات بدن همراه هست و همین موضوع باعث شده تا روند پیری افرادی که به طور منظم شنا می کنند کاهش پیدا کنه و سلامت جسمی بیشتری داشته باشند.

 

حتما بخوانید: چگونه با پیری زودرس پوست مقابله کنیم؟

 

6. تاثیر شنا کردن بر روی خواب راحت و باکیفیت

شنا کردن تاثیر شگفت انگیزی هم بر روی خواب و ذهن شما خواهد داشت و میشه از ان به عنوان یکی از روش های کلیدی و فوق العاده موثر برای درمان بی خوابی یاد کرد! بنابراین اگر خواب منظم و خوبی ندارید و یا از بی خوابی رنج می برید توصیه میشه شنا کردن منظم رو در برنامه هفتگی خودتون بگنجونید و از تاثیرات مثبتی که در این زمینه داره، بهره مند بشید!

 

حتما بخوانید: برای خواب راحت و با کیفیت چه بخوریم؟

 

7. تقویت سیستم قلبی و عروقی بدن با شنا کردن

همچنان که ماهیچه ها و عضلات بدن با شنا کردن تقویت می شوند، سیستم قلبی و عروقی بدن نیز عملکرد بهتری پیدا میکنه. تقویت قلب و ریه با شنا کردن به قدری موثر هست که تمام پزشکان و محققان این موضوع رو توصیه می کنند و معتقد هستند افرادی که به طور منظم شنا می کنند، خطر مرگ در ان ها تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا میکنه. 

علاوه بر این مطالعات دیگر در این زمینه نشان داده است که شنا کردن، میتونه به کاهش فشار خون و کنترل قند خون هم کمک کنه.

 

کودک بر روی تیوپ استخر

 

8. افزایش سطح انرژی بدن با شنا کردن

با افزایش سن و همچنین بی تحرکی زیاد در طول روز یکی از اصلی ترین عوامل کم شدن انرژی بدن هست. 30 دقیقه شنا کردن به طور منظم و 3 بار در هفته میتونه خیلی سریع و راحت سطح انرژی شما رو افزایش بده و تاثیر خیلی زیادی در افزایش متابولیسم بدن هم داره.

 

حتما بخوانید: افزایش سطح انرژی بدن با روش های عالی و طبیعی!

 

9. شنا کردن منظم، تمرینی عالی برای کاهش استرس و ایجاد آرامش

استرس و اضطراب یکی از بخش های جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تمام افراد هست اما نباید اجازه بدید این استرس در زندگی شما نقش پر رنگی داشته باشه و از هر طریقی که می دانید باید سعی کنید تا استرس و اضطراب رو از خودتون دور کنید و احساس آرامش رو هم تجربه کنید. شنا کردن یکی از راه حل های موثر برای از بین بردن استرس، افسردگی و .... هست و باعث ایجاد آرامش در بدن میشه!

 

حتما بخوانید: نکات مهم کاهش استرس - استرس و دانستنی های مهم آن

 

10. شنا کردن یکی از ورزشهای ایمن و بی خطر برای دوران بارداری

شنا کردن در دوران بارداری یکی از ورزش های بی خطر و ایمنی هست که معمولا به خانم ها توصیه میشه و میتونه تاثیرات شگفت انگیزی بر روی سلامت مادر و جنین داشته باشه. در واقع شنا کردن در اوایل و اواسط بارداری تا حد زیادی خطر زایمان زودرس و یا نقص های مادر زادی رو کاهش میده.

 

حتما بخوانید: نکات ورزشی در بارداری

 

11. شنا کردن ورزشی عالی برای بچه ها

کودکان روزانه به مدت 60 دقیقه به ورزش های هوازی نیاز دارند. البته نیازی نیست این موضوع به یکی از دغدغه های اصلی شما تبدیل بشه؛ چرا که شنا کردن هم میتونه یک سرگرمی فوق العاده برای بچه ها باشه و هم نیاز کودکان به ورزش کردن رو برآروده کنه!

کودک شما هم میتونه در کلاس های اموزشی شنا شرکت کنه و شنا کردن رو به شکل حرفه ای و درست آموزش ببینیه و یا اینکه ساعاتی از روز رو برای سرگرمی به شنا کردن مشغول بشه و از این طریق، هم احساس خوبی کسب کنه و هم از سلامتی جسمی برخوردار بشه.

 

بچه ها در حال شنا کردن

 

سخن آخر

اگر قصد دارید برنامه تمرین خودتون رو شروع کنید و یا می خواهید چیز جدیدی رو امتحان کنید، شنا کردن در استخر رو در اولویت انتخاب خودتون قرار بدید. زیرا شنا کردن نه تنها برای سلامت جسم مفید هست بلکه کمک میکنه تا ذهنی ارام و سالم هم داشته باشید.

بعد از یاد گرفتن اصول اولیه مربوط به شنا کردن، توصیه میشه حداقل به مدت 20 تا 40 دقیقه شنا کردن سریع رو در استخر انجام بدید تا ضربان قلب افزایش پیدا کنه. فراموش نکنید در طول شنا کردن مقدار زیادی آب بنوشید، در فواصل زمانی مشخص استراحت کنید و از همه مهم تر از این ورزش لذت ببرید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو