به گزارش پنجشنبه شب رویترز، این اظهارات ترامپ ساعاتی پس از آن بیان شد که یک مقام چینی اعلام کرد کنگره ملی خلق چین قصد دارد با استفاده از اختیاراتی که در قانون اساسی آمده یک چارچوب و سازوکار حقوقی جدیدی به منظور تضمین امنیت ملی هنگ کنگ ایجاد کند.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست به نقل از منابعی که نامشان منتشر نشده است، نوشت که طبق این پیشنهاد جدایی هنگ کنگ، مداخله خارجی، تروریسم و هر گونه فتنه‌انگیزی برای سرنگونی دولت مرکزی و هر گونه دخالت خارجی در امور هنگ کنگ ممنوع خواهد شد. 

درحالی که تنش‌ها زوایای مختلفی از مناسبات پکن و واشنگتن را در برگرفته است آمریکا به دنبال فروش محموله بزرگی از موشک های «تورپدو» به تایوان است.

خبر فروش محموله‌ای از این موشک‌ها پس از آن منتشر می‌شود که خانم «تسای اینگ ون» رهبر تایوان در مراسم تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری خود بر این جزیره تاکید کرد که توانایی‌های دفاعی تایوان را افزایش خواهد داد.

گزارش‌ها حاکی است که آمریکا تصمیم گرفته محموله‌ای از موشک‌های تورپدو به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار به تایوان بفروشد؛ اقدامی که خشم جدی پکن را به دنبال خواهد داشت.

ترامپ همزمان با تهدید چین، روسیه را نیز که یکی دیگر از قدرتهای جهانی است، به عدم پایبندی به معاهده آسمان‌های باز متهم کرد. 

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا قصد دارد روز جمعه (فردا) به روسیه اطلاع دهد که ایالات متحده از معاهده «آسمان‌های باز» خارج خواهد شد.

نیویورک تایمز پنجشنبه نوشت که آژانس‌های اطلاعاتی و پنتاگون مدعی شده‌اند که روسیه از پروازهای نظارتی بر فراز آمریکا به منظور شناسایی زیرساخت‌های آمریکا بهره برده و این اقدام می‌تواند این زیرساخت‌ها را به اهدافی برای حملات سایبری تبدیل کند.

ترامپ در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که روسیه کارهای بد زیادی انجام داده است و تصمیم وی برای خروج از معاهده مذکور نتیجه‌بخش خواهد بود.

به نوشته نیویورک تایمز، خروج از این پیمان می‌تواند مقدمه‌ای بر خروج آمریکا از معاهده «استارت جدید» باشد. استارت جدید تعداد موشک‌های هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه را محدود کرده است.

معاهده آسمان‌های باز، توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است. 

این معاهده برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده است. معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دوایت آیزنهاور رییس جمهوری وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. 

بعد از مخالف شوروی، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پدر مجدداً در مورد آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه‌ای در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ شد. در نهایت نیز از اول ژانویه ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد.

دونالد ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید تاکنون آمریکا را از بسیاری معاهدات و پیمان های مهم بین‌المللی خارج کرده که تلاطمات سیاسی جهانی را به همراه داشته است که می‌توان به خروج از پیمان‌های آب و هوایی پاریس، پیمان تجاری نفتا و توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد.